Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic finansiālās problēmas ir nobremzējušas starptautiskās lidostas Rīga termināļa piebūves celtniecības projektu un tas var tikt atlikts uz trim četriem gadiem, atzīst lidostas valdes priekšsēdis Arnis Luhse.
«Pašreizējā termināla paplašināšana ar piebūvi ziemeļu galā izmaksātu 68 miljonus eiro (45,7 miljonus latu), taču, ja airBaltic darbība apstājas, tad nākamgad sākt celt termināli lidostai nav lielas jēgas un to var atlikt uz trīs, četriem gadiem,» uzsver Luhse.
Viņš skaidro, ka esošais terminālis droši apkalpo trīs miljonus pasažieru. «Jebkurā gadījumā esmu pret airBaltic iepriekšējo ideju, ka vajag uzcelt privāto terminālu blakus esošajam, tad te vecajā svilpos vējš,» uzsver Luhse.
Jauno projektu valdībā vajadzēja izskatīt septembra sākumā, tas netika izdarīts. Satiksmes ministrija to ir akceptējusi, ar piebildi, ja to atbalsta Lielo un stratēģiski nozīmīgo investīciju projektu koordinācijas padome, kura šo projektu arī vēl nav skatījusi.
Lidosta bija gatava iet prezentēt šo projektu gan Lielo investoru padomē, gan valdībā. «Bijām uzaicinājuši prezentācijā piedalīties arī angļu ekspertus,» skaidro Luhse. Viņš uzsver, ka situācija ap airBaltic termināļa attīstības plānus ir nobremzējusi.
Kā ziņots, aprīlī lidostas Rīga valdei tika prezentēts termināļa attīstības koncepts, ko izstrādājusi konsultantu firma "GMW" sadarbībā ar starptautisko lidostu Rīga un lidsabiedrību airBaltic.
Lidostas valdes priekšsēdētājs Luhse iepriekš norādīja, ka koncepts paredz Šengenas un ne Šengenas pasažieru plūsmas pilnīgu nodalīšanu, bagāžas komplektācijas zāles ar automātisko bagāžas komplektēšanas sistēmu izbūvi, pasažieru reģistrēšanās zonas paplašināšanu, kā arī gaisa kuģu piestātņu ēkas paplašināšanu.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) bija uzdevis lidostaiRīga kopā ar nacionālo lidsabiedrību airBaltic izveidot darba grupu un prezentēt labāko lidostas tālākās attīstības variantu.
Patlaban lielākās lidostas problēmas ir saistītas ar termināļa nepietiekamo kapacitāti. Lidostas attīstība ir iekavēta četrus gadus, terminālis paredzēts trim miljoniem pasažieru gadā, līdz ar to patlaban «pīķa stundās» vērojama drūzma, rindas un citas problēmas. Pērn lidosta apkalpoja 4,6 miljonus pasažieru, bet šogad plāno apkalpot piecus miljonus.
airBaltic pērn kopumā ir pārvadājusi 3,2 miljonus pasažieru, kas ir par 16% vairāk nekā 2009.gadā.
12.septembrī un 13.septembrī airBaltic negaidīti atcēla 11 izlidojošos un tikpat ielidojošo reisu.
airBaltic vadītājs Bertolts Fliks paziņoja, ka jau šā gada novembrī airbaltic samazinās lidojumu skaitu par 726 lidojumiem un decembrī par 723 lidojumiem salīdzinājumā ar 2010.gadu, bet 2012.gadā airBaltic plāno kopumā veikt 45 517 lidojumus. Tas ir par 9400 lidojumiem mazāk nekā 2011.gadā. Tas nozīmē, ka vidēji airBaltic 2012.gadā starptautiskajā lidostā Rīga izpildīs par 25 lidojumiem dienā mazāk nekā šogad. Iemesls lidojumu samazināšanai - valdības neizlēmība jautājumā par aviokompānijas pamatkapitāla palielināšanu.
Jau iepriekš Luhse Dienas Biznesam pauda viedokli, ka gadījumā, ja Rīgu pamestu airBaltic, tas būtu liels trieciens, jo tā nodrošina vairāk nekā 60% no kopējā pasažieru skaita Rīgā. Esot gan arī citi pārvadātāji, kas gatavi pārņemt tiešos reisus, taču tikai rentablajos maršrutos. Viņš pauda, ka tranzīta reisus, visticamāk, Rīga zaudētu. Pašreiz lidosta apkalpojot ap diviem miljoniem tranzīta pasažieru gadā, no tiem 1,9 miljoni ir airBaltic pasažieri.
Lidostas ieņēmumi no kafejnīcām un restorāniem esot ap septiņiem miljoniem latu gadā, un tos atstāj galvenokārt tranzīta pasažieri. Tāpēc, uzskata Arnis Luhse, esot jālūdz «visi dievi, kādi vien ir», lai airBaltic paliktu nacionālā aviokompānija.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un Baltijas Aviācijas sistēmas (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.
Patlaban starp airBaltic akcionāriem - Fliku un valsti - ir saspringtas attiecības saistībā ar airBaltic finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem lidsabiedrībā.