Lietuvā ceturtdien atgriezies vilciens, kas pirms gandrīz trim nedēļām devās izmēģinājuma braucienā uz Ukrainu, lai pārbaudītu iespējas palīdzēt kara plosītajai un savas jūras ostas zaudējušajai valstij eksportēt labību un citu produkciju.
Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumu grupas "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) kravas pārvadājumu meitasuzņēmuma "LTG Cargo" vilciens uz Kauņas intermodālo termināli atvedis 50 konteinerus ar aptuveni 1000 tonnām dažādu kravu. No Ukrainas robežas cauri Polijai šīs kravas veda LTG meitassabiedrība "LTG Cargo Polska", bet no Lietuvas robežas līdz Kauņai - "LTG Cargo".
Tā ir pirmā reize uzņēmuma vēsturē, kad dzelzceļa krava no Ukrainas nogādāta Lietuvā, apejot Baltkrieviju.
Maršruts izmēģināts tikai Eiropas platuma sliežu ceļa trasē - no Kauņas caur Poliju līdz terminālim pie Ukrainas robežas. Ja projekts izrādīsies veiksmīgs, daļu kravu varēs nogādāt Kauņā, nemainot sastāvus un nepārkraujot kravas.
Ukrainas lauksaimniecības ministrs Mikola Soļskis aprīļa nogalē, uzturoties vizītē Lietuvā, pastāstīja, ka Ukrainā vēl palikuši 20 miljoni tonnu pērnās ražas labības. Līdz karam valsts eksportēja aptuveni piecus miljonus tonnu graudu mēnesī un šogad vēlas eksportēt 50 miljonus tonnu.
Lietuva vēlas palīdzēt Ukrainai eksportēt šos graudus. Pēc Soļska teiktā, caur Lietuvu plānots vest ne tikai labību, bet arī citu lauksaimniecības produkciju, kas agrāk eksportēta caur Melnās jūras ostām.
Kā iepriekš izteicies Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis, Klaipēdas osta, neskaitot beramkravu termināli, spēj pārkraut aptuveni 8 miljonus tonnu graudu, bet caur Poliju infrastruktūras noteikto ierobežojumu dēļ pašlaik iespējams atvest tikai 1-1,5 miljonus tonnu gadā.