«SOS!!!! Jaunas nedienas ar krāsoto degvielu. Lopkopji ir spiesti likt traktorus pie sētas un dalīt barību ar rokām, jo iegādātā krāsotā dīzeļdegviela ir skaisti sasalusi, lai gan rakstīts, ka līdz –31 grādam būs viss kārtībā.» Šādu vēstījumu sociālajā vietnē Facebook izplatījusi kooperatīva Mūsmāju dārzeņi vadītāja, Zemnieku saeimas valdes locekle Edīte Strazdiņa, vēsta laikraksts Latvijas Avīze.
Kā medijam izdevies noskaidrot, problēma skārusi Mālpils novada saimniecību Kangari un tās saimnieci Daci Vilciņu. Viņa norādījusi, ka līdz šim nekādu problēmu nav bijis, taču sestdien, lejot dīzeļdegvielu traktorā Belarus, tas izdevies ar lielām grūtībām. «Lejot iekrāsoto dīzeļdegvielu traktora tvertnē, konstatējām, ka tā neiet cauri sietiņam, jo veidojas vižņi jeb tāda kā pļura,» viņa stāsta par piedzīvoto.
Degvielu saimnieki uzglabā 20 l plastmasas kannās, kas atrodas metāla konteinerā. Tā iepirkta pagājušā gada novembrī un decembrī. Lai arī kā sasalšanas punkts dīzeļdegvielai norādīta temperatūra –31 grādi pēc Celsija, tik zemas temperatūras Mālpils pusē sestdien nav bijis. Notikušā dēļ bija apgrūtināti darbi saimniecībā un aizkavējās barības piegāde 23 slaucamo govju ganāmpulkam, ko saimnieki veic ar šo traktoru. Dace Vilciņa degvielu iegādājusies no Virši-A.
AS Virši-A degvielas nozares eksperts Arnis Andrianovs informējis, ka krāsvielas pievienošana nekādā veidā neietekmē degvielas kvalitāti, tās aukstumizturību jeb sasalšanas temperatūru. Dīzeļdegvielas iekrāsošana notiek automatizēti – uzpildot degvielas vedēju, krāsviela tiek automātiski pievienota degvielai likumdošanā noteiktajās proporcijās. Eksperts atzīst, ka šajā gadījumā degvielas kvalitāti varēja ietekmēt tādi faktori kā degvielas tvertnes tīrība, degvielas atlikums bākās, jo, veidojoties degvielas sajaukumam, arktiskā dīzeļdegviela zaudē savu iedarbību. Svarīgi ir arī degvielas filtru maiņas intervāli, kā arī pēdējā reize, kad degviela tikusi traktorā pildīta.