Laikā, kad termometra stabiņš aiz loga rāda krietni zem nulles, svarīgi parūpēties par savu auto, it īpaši – ja esi lietotas automašīnas īpašnieks. Par to, kā jauni un lietoti auto jāaprūpē bargajos ziemas mēnešos, lasi šajā rakstā!
Viens no galvenajiem parametriem – redzamība
Lai pārvietotos droši, tev vienmēr jāredz tas, kas notiek uz ceļa. Ziemā redzamību ievērojami apgrūtina gan sniegs, gan lietus, tāpēc īpaša uzmanība jāpievērš vējstikla slotiņām. Pārlieku nolietotas slotiņas ne tikai nespēj efektīvi notīrīt vējstiklu, bet var to sašvīkāt. Ja vējstikla slotiņas ir bojātas, pienācis laiks tās nomainīt.
Redzamībai nepieciešams vējstiklu, logus un lampas notīrīt no sniega un ledus. Šo uzdevumu paveikšanai tev būs nepieciešama slotiņa un ledus skrāpis. Notīrīt vajag arī automašīnas jumtu – straujas bremzēšanas vai paātrināšanās gadījumā uz tā esošais sniegs var nonākt vai nu uz tava, vai aizmugurē braucošā transportlīdzekļa vējstikla.
Blīvgumijām ziemā nepieciešama īpaša apstrāde
Par durvju un bagāžas nodalījuma blīvgumijām mēs iedomājamies vien tad, kad tās ir sasalušas un līdz ar to apgrūtina iekļūšanu automašīnā. Gan rudens, gan ziema blīvgumijām ir īpaši izaicinošs periods – ja dienā temperatūras stabiņš pakāpjas virs 0 grādiem, tās kļūst mitras, bet mīnus grādos sasalst. No sasalšanas blīvgumijas var pasargāt apstrāde ar silikona hermētiķi, pirms tam tās notīrot ar salvetēm vai tīru lupatu.
Ļoti svarīgi ir parūpēties par ziemas riepām
Ne velti par kvalitatīvu ziemas riepu nepieciešamību tiek runāts tik daudz – tās vienīgās nodrošina saķeri ar ceļa segumu, kas ziemā turklāt mēdz būt klāts ar sniegu un ledu. Tāpēc vajadzētu atrast saviem braukšanas parametriem (un ceļiem) piemērotas riepas:
- Mīkstā sastāva (Skandināvijas tipa) riepas ir kā zelta vidusceļš. Pateicoties mīkstākam gumijas sastāvam, piemērotas braukšanai zemākās temperatūrās un piesnigušos/apledojušos ceļos;
- Cietā sastāva (Eiropas tipa) riepas derēs tiem, kuri auto izmanto salīdzinoši maz un brauc pa labi tīrītiem ceļiem;
- Radžotas riepas – piemērotas īpaši piesnigušiem un apledojušiem ceļiem.
Papildus pareizo riepu izvēlei, svarīgi tās regulāri (vismaz reizi mēnesī) pārbaudīt. Pirmkārt, jānovērtē riepu vizuālais stāvoklis – vai tām nav kādi bojājumi, piemēram, plaisas sānos. Otrkārt, jāizmēra gaisa spiediens riepās. To vajadzētu darīt aukstām riepām, tāpēc iegādājies savu spiediena mērītāju. To, cik lielam spiedienam riepās jābūt, vari atrast vadītāja durvju ailē, auto rokasgrāmatā vai degvielas tvertnes vāciņa iekšienē.
Bremžu un apgaismojuma stāvokli nedrīkst atstāt novārtā
Gan bremzēm, gan apgaismojumam vienmēr jāstrādā perfekti, tāpēc tās regulāri jāpārbauda arī pavisam mazlietotas automašīnas šoferim. Bremžu pārbaudi vajadzētu veikt uz bremžu stenda servisā (laiku pa laikam tās pārbaudot arī pašam). Apgaismojumu pārbaudīt ir vienkāršāk – ieslēdz visus lukturus un pārliecinies, vai kāda no spuldzēm nav blāvāka par citām.
Šķidrumu pārbaude un maiņa – obligāta
Gan jauni, gan lietoti auto efektīvi darbosies vien tad, ja parūpēsies par visu šķidrumu regulāru papildināšanu un nomaiņu. Regulāri pārbaudi:
- motoreļļu;
- bremžu šķidrumu;
- transmisijas šķidrumu;
- dzesēšanas šķidrumu;
- logu tīrāmo šķidrumu.
Uzmanība jāpievērš arī tam, lai attiecīgie šķidrumi un eļļas būtu piemērotas ziemīgiem laikapstākļiem.
Sniegs arkās var radīt pamatīgas problēmas
Varētu šķist – ko gan automašīnai nodarīs nedaudz sniega, kas uzkrājies riteņu arkās? Kaitējums gan var būt lielāks, nekā vari iedomāties. Vasarā arkās bojājumus mēdz radīt tur nemitīgi lidojošie akmentiņi un šķembas, bet ziemā sniegs un sāls ir perfekta vide, lai attīstītos rūsa. Lai tā nenotiktu, arkas no sniega jāatbrīvo.
Šī paša iemesla dēļ (sāls un sniegs) automašīna ziemas mēnešos regulāri jāmazgā un jāievasko, lai izvairītos no rūsas. Ja tā jau pamanīta, nekavējoties vajadzētu meklēt servisu, kurā ar rūsu tiks galā. Jo tālāk tā izplatīsies, jo vairāk darba un naudas būs jāiegulda defektu novēršanā. Izvairīties no rūsas palīdz arī dažādi pretkorozijas līdzekļi.
Dzinējam par labu nāk neilga auto uzsildīšana un pēc iespējas pilnāka bāka
Ja automašīna salā atradusies vairāk par 12 stundām, pirms brauciena sākšanas tai vajadzētu ļaut iesilt vismaz 20 sekundes. Gadījumā, ja termometra stabiņš noslīdējis pavisam zemu (-15 grādi pēc Celsija un zemāk), uzsildīšanai vajadzētu atvēlēt mazliet vairāk laika. Tas nepieciešams, jo eļļa zemā temperatūrā sabiezē.
Vēl viena nianse – ziemā automašīnas degvielas tvertni nav ieteicams atstāt pustukšu. Pretējā gadījumā kondensāta dēļ var aizsalt degvielas padeves sistēma. Turklāt papildu kilogrami automašīnu uz ceļa padara nedaudz stabilāku.
Iespējams secināt, ka gan jauni, gan lietoti auto ziemas mēnešos prasa zināmas rūpes, taču veltītās minūtes noteikti ir tā vērtas, jo tādējādi auto ilgāk saglabāsies svaigs, un pārvietošanās būs drošāka un patīkamāka. Bet, ja esi automobiļa meklējumos, ienāc lv.brcauto.eu – šeit atrodami lietoti un mazlietoti auto plašā klāstā, turklāt piedāvājumā ir arī automašīnu piegāde no citām Eiropas valstīm, kā arī 24 mēnešu garantija bez nobraukuma ierobežojuma!
Foto: Freepik.com, Pixabay.com, Pexels.com