Expo 2015 Latvijai piešķirtajā paviljona vietā, kur būvei jau bija ielikti pamati, viens no pasaules lielākajiem pārtikas produktu ražotājiem ierīkojis sava Itālijas zīmola Baci (tulkojumā no itāliešu valodas – skūpsti!) veikalu, pirmdien raksta Latvijas Avīze.
Tajā pārdod Valentīndienā tik populārā zīmola dažādas šokolādes, konfektes, suvenīrus. Pie veikala ārpusē pārvietojamā tirdzniecības vietā var nopirkt Baci aukstos atspirdzinājumus. Laikraksts atgādina, ka Latvija jau paguva iztērēt aptuveni vienu no 5,7 piešķirtajiem miljoniem eiro izstādes paviljona būvniecībai un ekspozīcijas nodrošināšanai, tomēr pēc ekonomikas ministres Danas Reiznieces-Ozolas enerģiskas pretdarbības piedalīšanos projektā pārtrauca. Patlaban notiek izmeklēšana pret vairākām projektā iesaistītajām amatpersonām.
Igaunija no koka veidotā trīs stāvu paviljona izveidei tērēja 4,8 miljonus eiro, tostarp 4,3 milj. budžeta un 0,5 milj. eiro ES atbalsta naudas. Salīdzinājumam – Latvijas valdība paviljona izveidei piešķīra 5,7 milj. eiro, rīkotāju komanda prasīja vēl.
Igaunijas paviljona būvdarbi aizkavējās par divām nedēļām (paviljona pārstāvji īsti nevēlas iedziļināties attiecībās ar Itālijas būvniekiem). Šā iemesla dēļ vēl nedarbojas bārs, kur piedāvās mazo alus darītāju alu un uzkodas. Nedarbojas arī restorāns pirmajā stāvā, tam vajadzīgās iekārtas atvedīšot nākamo desmit dienu laikā. Tas būšot «ielas pārtikas» restorāns, kur varēs baudīt un pirkt arī Igaunijas ēdienus un produktus.
Ieejot Igaunijas paviljonā, nevar neievērot istabiņas bez durvīm jeb ligdzas, kā tās dēvē gidi. Katrā ligzdā ir stāstīts par kādu valsts norisi, izziņas procesā var izmantot arī modernās tehnoloģijas. Pirmajā stāvā uzņēmums clickandgrow.com izstādījis savus, tiesa gan, jau pirms pieciem gadiem izveidotos datorizētos stādu audzēšanas traukus. Nopērkot vienu trauku par aptuveni 80 eiro un iestādot līdz 200 sēkliņām, rūpes par mēslošanu un laistīšanu turpmāk uzņemsies iebūvēts ar bateriju darbināms datoriņš. Katrā stāvā atrodas šūpoles, ar tām viesi šūpojoties ražo elektroenerģiju, raksta laikraksts.
Otrajā stāvā uzreiz pie trepēm novietotas Estonia klavieru rūpnīcā ražotās klavieres, tām kustas taustiņi un skan mūzika. Turpat ar rokām Igaunijā uzbūvēts superbaiks. No ligzdām šajā stāvā piesaista tā, kur aug bērzi. Šajā stāvā var iegūt ziņas par e-vēlēšanām, no dejotājiem ekrāna priekšā apgūt igauņu dejas soļus, aplūkot un arī stendā braukt ar, kas rokām izgatavots no viena nerūsējošā tērauda gabala. Būs arī Skype ligzda, kur varēs lejupielādēt informāciju, uzdot jautājumus un saņemt atbildes.
Lietuvas paviljonā, ko veido divas ar āra pārejām saistītas ēkas, pārtikas produktu un kulinārijas tēma ir vissvarīgākā. Ūdeni, kas ir viens no augšanas vissvarīgākajiem nosacījumiem, simbolizējuša skulptūra pie ieejas paviljonā, ar gaismu un enerģiju barota sfēriska sēkla pirmajā paviljonā, kur uzzinām, kā lietuvieši un kā citas tautas ietekmējušas mūsu kaimiņu ēšanas tradīcijas. Savukārt otrajā baltajā mājā var nobaudīt Lietuvā mājražotāja gatavotu rupjmaizi, degustēt un pirkt Lietuvas lielo ražotāju sietos sierus, alu, vīnus. Ir arī deviņi ekrāni, kur rāda, ar ko Lietuva lepojas. Paviljonā darbojas arī restorāns, kur piedāvā galvenokārt lietuviešu nacionālos ēdienus. Kopā ar restorāna personālu paviljonā darbojas aptuveni 25 darbinieki. Kopējā izstādes projekta tāme – aptuveni 4 milj. eiro. Iespaids par paviljonu – vienkārši un saprotami, atbilstoši Expo 2015 vēstījumam.