Uzpūsti cipari ar apaļām nullēm galā, kas, paslēpti aiz svarīgām frāzēm, veido Ekonomikas ministrijai (EM) piesūtītos un vairumā jau samaksātos rēķinus par 1 090 506 eiro no uzņēmējiem, kuri apvienojušies komandītsabiedrībā Expo 2015 un nu jau vairāk nekā gadu saņem dāsnus avansus par Latvijas dalību World Expo izstādē Milānā šovasar. Dienas rīcībā esošie dati par iesniegtajiem un jau samaksātajiem rēķiniem un to pamatojumiem liek pacelties uzacīm un apstiprina jau rakstīto, ka projekts kalpojis par «naudas pumpi» atsevišķiem uzņēmējiem.
Apjukums un smiekli atskan klausulē arī no folkloras grupas Iļģi balss Ilgas Reiznieces, kura piedalījusies speciāli Expo tapušā muzikālā darba radīšanā, kad Diena viņai nosauc summu, kas redzama iepretim pozīcijai «jaundarba radīšana», - 60 000 eiro. No I. Reiznieces un vairāku citu mākslinieku teiktā izriet, ka viņiem atlīdzība par darbu Expo projektā pat nav piedāvāta. Tas rada jautājumus, kur reāli iztērētas milzīgās summas.
Tieši ar jau iztērētās naudas lielumu un ievērojamu Latvijas mākslinieku ieguldīto darbu, kas ietu zudumā, atceļot Latvijas dalību World Expo izstādē Milānā, publiskajā retorikā tiek pamatots šāda lēmuma kļūdainums. Patiesībā sāk šķist, ka māksliniekiem no šī projekta tikuši kauliņi, bet fileja - citiem. Valdībai par gala lēmumu būs jāizšķiras otrdien.
Uzpūstība un elementāru komunikācijas darbību aizslēpšana aiz šādiem «nozīmīgiem» formulējumiem īpaši krīt acīs, raugoties uz pozīcijām, kurās saskaldītas sociālo tīklu izmantošanas izmaksas - kopumā 69 487 eiro. Sociālā tīkla Instagram izmantošana projektā vien izmaksāšot 34 487 eiro. Instagram ir sociālais tīkls, kurā lietotāji var ievietot fotogrāfijas ar aprakstiem. Piemēram, Saeimas kontam Instagram tīklā seko 565 lietotāji, konts tiek ikdienā papildināts, izmantojot parlamenta preses dienesta cilvēkresursus. Salīdzinājumam - komandītsabiedrības Expo 2015 izveidotajā Instagram kontā kopš 2014. gada aprīļa ar lielu neregularitāti ievietotas 17 fotogrāfijas, un kontam ir vien 176 sekotāji.
Būtisks sociālo tīklu izmantošanas komponents Expo tipa projektā ir vizualizācija, bet interesanti, ka jau pavisam citā izmaksu sadaļā foto un video materiālu nodrošinājumam, kam būtu jāveido Expo saturs sociālajos tīklos, ierēķināti 33 333 eiro, kas ir mazāk par kontu uzturēšanai ierēķināto. Expo 2015 izveidots konts arī populārajā sociālajā tīklā Facebook. Izmaksās par «Facebook dzīvās coverbildes tehnoloģiju izstrādi» ierakstīti apaļi 10 000 eiro. Papildus tam 25 000 eiro ierēķināti «sociālo vietņu kontu izveidei, savstarpējai saistei un apkalpošanai», un par lielāko daļu šīs naudas EM jau saņēmusi rēķinus - atlikuši vien 6370 eiro.
Meklējot atbildi uz jautājumu, kur palikusi nauda, nevar neredzēt saiknes un sakritības starp amatpersonām, kam bijusi ietekme uz lēmumiem par Expo 2015 tēriņiem, un naudas saņēmējiem. To ir pārāk daudz, lai tās Latvijas politiskajai un uzņēmēju videi ierastā atrunā nodēvētu tikai par nejaušām sakritībām.
Plašāk lasiet rakstā Mākslinieki Expo 2015 naudu nav redzējuši piektdienas, 23. janvāra, laikrakstā Diena (4.-5. lpp.)!