Latvijas uzņēmēji arvien biežāk nesamaksā par saņemtajiem produktiem un pakalpojumiem Polijas uzņēmējiem, pastāstīja Polijas vēstniece Latvijā Eva Dembska, šo situāciju nosaucot par satraucošu.
Runājot par abu valstu savstarpējām attiecībām, vēstniece atzina, ka tās varētu dēvēt par lieliskām un esot jācer, ka spraigā politiskā darba kārtība saglabāsies arī jaunās Latvijas valdības laikā, jo abas valstis vieno kopīgas intereses šajā pasaules un Eiropas daļā.
«Piemēram, pagājušā gada laikā Latvijā ieradās vairāki viesi no Polijas uz Latvijas pirmo prezidentūru Eiropas Savienības (ES) Padomē. Tāpat tikās abu valstu prezidenti. Pagājušā gada decembrī Latvijas prezidents Raimonds Vējonis privātās vizītes laikā Polijā pārrunāja aktuālos jautājumus ar Polijas prezidentu Andžeju Dudu. Mūsu valstīm ir arī vienota nostāja par drošību un ekonomiku,» viņa sacīja, norādot, ka pagājušais gads gan esot bijis pirmais, kad abu valstu savstarpējā tirdzniecībā vērojams samazinājums. Tam pašlaik Polija pēta iemeslus, neizslēdzot iespēju, ka to radījušas, cita starpā, sankcijas un Krievijas embargo.
Tomēr pagājušajā gada laikā parādījusies jauna tendence - Latvijas uzņēmēji arvien biežāk nesamaksā par saņemtajiem produktiem un pakalpojumiem Polijas uzņēmējiem. «Tas ir satraucoši, jo par padarītu darbu ir jāsamaksā. Tas rada bīstamu un nevēlamu reputāciju Latvijai un mazina ārvalstu investoru uzticēšanos,» pauda Dembska.
Viņa arī zināja sacīt, ka gandrīz 140 Polijas kompānijas ir vēstniecību informējušas par šāda veida problēmām un vēstniecība attiecīgajām kompānijām sniegusi savu atbalstu, sagatavojoties tiesas procesiem.
«Mūsu uzņēmēju problēmu iemesls visbiežāk ir tas, ka Latvijā ir nesakārtota tiesiskā vide tirdzniecības strīdu risināšanas jomā un pārkāpumi maksātnespējas procesos. Tomēr mūsu divpusējās tirdzniecības apjoms pērn pārsniedza 1,8 miljardus eiro, arī Polijas tiešās investīcijas Latvijā pieaugušas vairāk nekā divas reizes,» viņa norādīja.
Vaicāts, vai ir zināms iemesls, kādēļ šādu gadījumu skaits ir strauji pieaudzis, vēstniece atzina, ka tās nav konkrētas specifiskas jomas, taču šādi gadījumi tiešām pastāvot.
«Parasti shēma ir viena - firma sākotnēji samaksā par nelielas preču partijas piegādi, tad par otru, kas ir nedaudz lielāka, bet par trešo, kas jau ir liela, samaksa netiek veikta. Daudzos gadījumos krāpšana notiek jau pie pirmā darījuma,» viņa sacīja, norādot, ka Polijas firmas, cerot uz partneru godīgumu, nosūta preci, neprasot priekšapmaksu.
«Daļēji tas ir saistīts ar lielu konkurenci un cīņu par katru klientu. Vēstniecība savu iespēju robežās cenšas palīdzēt šīm firmām, lai tās labāk orientētos Latvijas tirgū un saprastu, kuri ir uzticami partneri, bet kuri tādi nav,» pauda vēstniece, norādot, ka vēstniecība Rīgā aicina Polijas firmas pirms kontrakta noslēgšanas pārbaudīt potenciālos sadarbības partnerus, jo tad vēl varot ko iesākt, savukārt pēc tam vienīgā iespēja ir vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, bet vēstniecībai ir ierobežotas manevra iespējas.
Taujāta, vai, tiekoties ar Latvijas varas pārstāvjiem, Polijas puse šo jautājumu ir aktualizējusi, Dembska skaidroja, ka situācija pagaidām gan vēl tiekot tikai analizēta.
«Es ceru, ka pēc jaunās Latvijas valdības apstiprināšanas Polijas ministri tiksies ar Latvijas kolēģiem un pārrunās vairākas nozīmīgas lietas, kuras saistītas ar abu valstu attiecībām, tostarp arī ekonomikas jomā,» viņa norādīja.