Par Latvijas telekomunikāciju tirgu intervijā laikrakstam Diena stāsta SIA Bite Latvija vadītājs Frederiks Renčaks.
Kā jūs raksturotu Latvijas telekomunikāciju tirgu, kādas ir tajā valdošās tendences un kāds tas ir, ja salīdzina ar citu Eiropas valstu telekomunikāciju tirgiem?
Latvijas telekomunikāciju tirgum manā skatījumā nedaudz pietrūkst inovāciju, tajā konkurence notiek tikai ar cenu un tehnoloģijām. Turklāt tas, kā telekomunikāciju operatori runā par tehnoloģijām, ne vienmēr ir ieguvums klientam. Daudzās runas par tīklu pārklājumiem un tehnoloģijām patiesībā ir klientus maldinošas. Telekomunikāciju lietotājiem ir jāprasa no operatoriem daudz vairāk par pašreizējo piedāvājumu, kuram reizēm pietrūkst satura. Savukārt operatoriem būtu jāpiedāvā daudz vairāk radošu pakalpojumu - ne tikai tehnoloģijas, bet arī risinājumus ar pievienoto vērtību, kas būtu pēc iespējas draudzīgāki un ērtāki klientam. Daudzi operatori lielās ar savu tīkla pārklājumu, bet īstenībā tas visiem ir gandrīz vienāds. Jā, pašlaik Bitei nav 4G tīkla, taču šobrīd tam nav plaša pielietojuma, jo 95% iedzīvotāju nav tā dēvētais 4G izmantošanas telefons. Mobilajiem operatoriem ir jādomā un jāpiedāvā kaut kas cits, kaut kas jauns ar pievienoto vērtību.
Piemēram?
Jauna satura pakalpojumi, piemēram, mobilās aplikācijas. Runājot ar mobilā interneta lietotājiem, ir skaidrs, ka viņi uztraucas gan par patērēto datu apjomu, gan cenu. Tāpēc viens no piedāvājumiem varētu būt neierobežota piekļuve bez interneta maksas kādai aplikācijai, piemēram, Twitter vai Facebook, vai kādai ziņu aplikācijai. Pašlaik tiek piedāvāts tikai noteikts gigabaitu daudzums, bet kurš zina, kas ir gigabaits? Tā ka piedāvājumam jābūt klientam draudzīgākam, lai labāk būtu saprotams, kādu aplikāciju cilvēks lieto un cik tas maksā. Tāpat klientam jābūt izvēles brīvībai, ko tieši viņš vēlas lietot un cik daudz. Daudzi operatori runā par 4G tīklu, respektīvi, par modernāku bezvadu datu pārraidi, no kura pašlaik, ja godīgi, lielākais ieguvums ir viņiem pašiem, nevis klientiem, īpaši, ja netiek lietots viedtālrunis. Starp 3G un 4G tīkliem nemaz nav tik daudz atšķirību, piemēram, ja izmanto populārākās aplikācijas, kā Facebook un Twitter. Savukārt operatoriem 4G tīkls ir tik ļoti izdevīgs tāpēc, ka klients tajā lieto daudz lielāku datu apjomu nekā 3G tīklā. Patērētais datu apjoms ir vismaz četras reizes lielāks, par kuru arī attiecīgi vairāk samaksā. Šāda iemesla dēļ tipiskam vidusmēra lietotājam ar to ir jābūt uzmanīgam, ja vien viņš negrib lielākus telefona rēķinus. Kad Bite pēc dažiem mēnešiem sāks piedāvāt 4G tīklu, mobilais internets mums būs tikpat ātrs un vēl ātrāks nekā citiem mobilo sakaru operatoriem.
Kā Latvija izskatās uz citu valstu fona?
Es daudz ceļoju, īpaši uz Kanādu, un ceļojot es veicu divus mobilo sakaru ātruma testus. Vienu pirms lidmašīnas pacelšanās, otru - pēc nolaišanās. Te man jāteic, ka Latvijā ir viens no labākajiem tīkliem Eiropā, krietni virs vidējā. Latvijā ir arī divreiz ātrāki mobilie sakari nekā Kanādā. Ja mēs samērojam Latvijas mobilo sakaru cenu un kvalitāti, tad varam būt ļoti lepni par to, kas ir paveikts. Latvijā ir ļoti labs balanss starp cenu un kvalitāti. Tomēr tas, kā man pietrūkst, ir fokuss uz klientu un viņa vajadzībām, jo dominē vienīgi tehnoloģijas. Ja mēs runājam par jaunākajām tendencēm tirgū pasaulē, tad tas, ko operatori cenšas piedāvāt klientiem, ir mobilais saturs, piemēram, piedāvājot kādas aplikācijas izmantot bez interneta maksas, nevis, nosacīti runājot, tīkls.
Konkurence telekomunikāciju tirgū ir ļoti spēcīga, un reizēm izmantotās metodes nav pašas godīgākās. Piemēram, Bites operatori zvana LMT klientiem un cenšas tos pārvilināt, stāstot, ka jūsu piedāvājums ir daudz labāks. Vai tas ir godīgi?
Jā, ja piedāvājums ir godīgs, arī konkurence ir uzskatāma par godīgu. Negodīgi ir kas cits. Piemēram, mūsu klientiem zvana cits operators, izliekoties par Biti, un piedāvā nosūtīt piedāvājumu. Kad klients piedāvājumu ir saņēmis, tad veidlapā viņš pamana, ka īstenībā tas ir cits operators. Lūk, tas ir negodīgi. Man nav problēmu ar to, ja cits operators zvana maniem klientiem savā vārdā un piedāvā kaut ko labāku, ja vien tas tāds ir. Taču tirgū ir daudz negodīgu piedāvājumu un konkurences. Piemēram, piedāvājums par neierobežotām sarunām un īsziņām pusgadu, nezinot, ka nākamajā mēnesī pēc aizritējušā pusgada būs jāsāk maksāt un kāda būs cena.
Visu interviju Latvijas valdībai trūkst vīzijas par attīstību lasiet trešdienas, 5. novembra, laikrakstā Diena (8.-9. lpp.)!