Elastīgo medicīnisko izstrādājumu ražotājs SIA Tonus Elast savu produkciju izplata 30 valstīs. Šogad uzņēmums kļuvis par investoru Anglijā, atverot kopuzņēmumu Tonus Europe Limited.
Kad 1995. gadā bijušais a/s Lauma speciālists Aleksandrs Čečotkins ar dažiem darbiniekiem un pāris iekārtām nomātās telpās sāka patstāvīgu uzņēmējdarbību, viņam pašam bijis grūti iedomāties, ka pēc 15 gadiem zīmols Tonus Elast būs pazīstams 30 pasaules valstīs. Zināšanas par uzņēmējdarbības specifiku un pieprasījumu NVS valstīs ļāva veiksmīgi startēt, iegūstot noieta tirgu Krievijā, Ukrainā, Kazahstānā u.c. Taču attīstība un uzņēmuma izaugsme jau bija rūpīgas plānošanas un mērķtiecīga darba rezultāts, savukārt veiksmes formulu veido trīs saskaitāmie: gudra un tālredzīga vadība, nozares profesionāļi un rūpīga kvalitātes standartu kontrole.
Skatās uz rietumiem
Tonus Elast ražo piecu veidu produkciju – sākot ar elastīgajām saitēm līdz pat konstrukcijas ziņā sarežģītām korsetēm, kas paredzēti grūtniecēm un jaunajām māmiņām bērna zīdīšanas laikā. Te top kompresijas zeķes un neoprēna izstrādājumi sportistiem. Visi Tonus Elast produkti top ciešā sadarbībā ar ārstiem un obligāti tiek klīniski testēti. Lielākā daļa no Nīcas pagastā saražotā aizceļo uz eksporta tirgiem. Lai veiksmīgāk strādātu citās valstīs, Tonus Elast izveidojis meitasuzņēmumu Krievijā un pārstāvniecību Kazahstānā. «Galvenais šī gada mērķis ir apgūt Rietumeiropas tirgus, kā platformu izmantojot tikko reģistrēto kopuzņēmumu Lielbritānijā Tonus Europe Ltd. Produkciju uzņēmums Lielbritānijā realizē jau vairākus gadus, tomēr līdz šim galvenie tirgi bija austrumu virzienā, ņemot vērā vēsturisko pieredzi un zināšanas par šiem reģioniem,» stāsta uzņēmuma Mārketinga daļas vadītāja Dana Preiss. Šobrīd uzņēmums ir gatavs pieņemt izaicinājumu konkurēt ar Rietumeiropas ražotājiem. Uzņēmuma vadītājs Aleksandrs Čečotkins ir optimists: «Ceļš, pa kuru iet, vēl ir ļoti plašs.»
Šaura niša
«Sākot uzņēmējdarbību, man bija viedoklis, ka medicīniskās tekstilražošanas nozare nav daudzpusīgi attīstīta, bet tai ir liels, neizmantots potenciāls,» stāsta A. Čečotkins. Izvēloties šauro nišu, bijis daudz iespēju izstrādāt jaunus produktus, ar ko iekarot tirgu, turklāt potenciāls joprojām nav izsmelts, atzīst uzņēmējs. «Ikviens mūsu produkts ir pieprasīts, jo tas palīdz uzturēt cilvēkam galveno – veselību,» viņš uzsver. Tagad šajā jomā darbojas daudzi uzņēmumi dažādās valstīs, tomēr Tonus Elast ir pieredze un stabils profesionāļu kolektīvs ražotnē, kā arī iegūti uzticami ārvalstu sadarbības partneri un uzņēmuma zīmolu pazīst tālu aiz Latvijas robežām.
Kļūst par Gazeli
Pirmais pārbaudījums uzņēmuma stabilitātei un spējai izdzīvot bija Krievijas krīze 1997.–1998. gadā. «Mēs toreiz nebijām tik lieli kā tagad, tāpēc arī bijām mazāk ievainojami,» atzīst uzņēmējs.
Veiksmīgais starts un radošā veiksme sortimenta paplašināšanā audzēja noietu, un jau drīz vien nomātajās telpās Liepājā kļuva par šauru. 2000. gadā uzņēmuma vadība pieņēma stratēģisku lēmumu iegādāties ražošanai un tālākai uzņēmuma izaugsmei piemērotas telpas. Izvērtējot daudzus piedāvājumus, izvēle krita uz bijušo robežsargu posteni Nīcas pagastā. «Telpas šķita tik lielas, ka bijām pārliecināti – te mums pietiks vietas ilgiem gadiem,» atceras SIA Tonus Elast administratīvā direktore Ludmila Jančenko. Ražotne laukos izmaksu ziņā ir daudz efektīvāka nekā nomātās telpās pilsētā, atzīst uzņēmuma vadība.
2001. gadā SIA Tonus Elast ieguva laikraksta Dienas Bizness balvu un Gazeles titulu kā visstraujāk augošais uzņēmums reģionā. Veiksmīgu uzņēmuma izaugsmi un attīstību apliecina vairāku Latvijas un starptautisko konkursu balvas. Nozīmīgs solis uzņēmuma attīstībā bija dažādu ES atbalsta programmu piesaiste, atzīst L. Jančenko. Projekti ļāva modernizēt ražošanas iekārtas, paplašināt produkcijas klāstu, paaugstināt darbinieku kvalifikāciju un starptautiskajos noieta tirgos realizēt plašas mārketinga programmas.
Krīze pārdzīvota
Pagājušā gada sākums arī tekstilrūpniecībai bijis bīstami grūts, atzīst A. Čečotkins. Nedaudz nācies samazināt strādājošo skaitu, par 25% kritušies ražošanas apjomi. Tomēr kopīga vadības nostāja bijusi – saglabāt kolektīvu. «Apzinājāmies – pēc krīzes, atgriežoties apjomiem, būs grūti atrast nepieciešamās kvalifikācijas speciālistus,» atzīst L. Jančenko. «Krīzes laikā pieaug vidējā līmeņa vadītāju loma. Jo mierīgāka situācija, jo mazāk darba vidējā līmeņa speciālistiem,» uzsver arī Ražošanas nodaļas vadītāja Anna Dubaņēviča. Krīzei bijusi arī pozitīvā puse – radušās jaunas idejas, jauni mērķi, atzīst uzņēmuma vadītājs. Šis gads sācies jau daudz optimistiskāk – ir cerības atgūt 2008. gada apjomus un varbūt pat tos pārsniegt, viņš lēš. Proti, vērojams straujš pieauguma pieprasījums valstīs, kas jau atgūstas no krīzes. Arī krīzē uzņēmums nav atteicies no sociālajām garantijām darbiniekiem, to augsti novērtē uzņēmumā strādājošie, apgalvo vadītājs. Šā gada rudenī SIA Tonus Elast gatavojas svinēt 15 gadu jubileju. Jau ieplānoti svinīgi pasākumi, kuros aicināti piedalīties sadarbības partneri vairāk nekā no 30 valstīm. «Ir izdevies saglabāt un nostiprināt savas pozīcijas noieta tirgos un papildus attīstīt mazumtirdzniecības tīkla darbību,» rezumē A. Čečotkins. Pašlaik Latvijā darbojas pieci Tonus Elast firmas veikali, ar sadarbības partneru palīdzību – veikali Igaunijā, Lietuvā, Kazahstānā, Krievijā un Baltkrievijā. Plānots atvērt veikalus arī Azerbaidžānā un Rumānijā.
Biznesa fakti
SIA Tonus Elast
Nozare: medicīniskā tekstilražošana
Apgrozījums: 2009. gadā Ls 2,9 milj.
Darbinieki: 140
Eksports: 87%
Meitas uzņēmums: Krievijā
Kopuzņēmums: Lielbritānijā
Pārstāvniecība: Kazahstānā
Dibināts: 1995. gadā
Atrodas: Nīcas novada Pilskalnos