Tipogrāfija United Press savu pārliecinošo veikumu skaidro ar spēju veidot ar klientiem ilgtermiņa attiecības, kurām krīze netraucē.
Atslēga nav cenā un pat ne kvalitātē, jo visi strādā labi un tagad arī pietiekami lēti, bet gan personiskajos kontaktos un spējā pareizi komunicēt ar klientiem – tā poligrāfijas grupas United Press pagājušā gada veikumu, uzņēmuma apgrozījumam pieaugot par 35%, skaidro tās komercdirektors Artūrs Broks. Ilgus gadus nodzīvojis Norvēģijā, viņš Latvijā atgriezies ar diplomu mārketingā un pieredzi poligrāfijas biznesā, kas arī ļāva United Press tik veiksmīgi iekarot Norvēģijas tirgu.
Iegādājas veselu tipogrāfiju
Šogad United Press plāni ir vēl ambiciozāki – apgrozījumam jāpieaug par 40%, toties 2011. gadā jāpietuvojas piecu miljonu latu robežai, pārliecinoši saka A. Broks. Latvijā uzņēmumam ir tikai birojs un ražotne, bet vērtīgākais «kapitāls» – klienti – ir Norvēģijas izdevniecības. Cits Latvijas eksporta čempions poligrāfijā – uzņēmums Livonia Print – Skandināvijas tirgū startē ar grāmatām, tad United Press specializācija ir periodikas izdevumi. Ik mēnesi kompānija drukā 70–80 dažādus Norvēģijā izdotos žurnālus.
Taču labie uzņēmuma darbības radītāji nenozīmē, ka Eiropas poligrāfijas tirgu krīze nav ietekmējusi. Samazinājušas tirāžas, apjomi, cenas. «Darba ir kļuvis mazāk, un arī cenas ir gājušas uz leju. Dažs labs Norvēģijā tagad ir gatavs strādāt par zemākām cenām nekā mēs. Situācija ir samērā saspringta,» stāsta A. Broks. Tieši tāpēc cenas faktors ir aizgājis otrajā plānā. Arī iekārtas visiem ir gana modernas un jaudīgas, tādēļ būtiskas atšķirības kvalitātē nav. Par klientiem jācīnās ne tikai ar pašiem norvēģiem, bet arī ar kaimiņiem igauņiem, kuriem arī ir vairākas lielas modernas tipogrāfijas, kas orientējas uz Skandināvijas tirgu. Pirms dažiem gadiem situācija bija pilnīgi citāda: arī skandināvi dzīvoja treknāk nekā patlaban, un cenu līmenis bija daudz augstāks, tāpēc Latvijas uzņēmumu galvenais trumpis tiešām bija zemāka cena. «Tie bija ļoti labi gadi un laba pieredze, taču attīstības nebija – visas iekārtas maksāja gana dārgi,» atceras
A. Broks. Krīze savukārt devusi iespēju būtiski uzlabot kompānijas tehnisko arsenālu – piemēram, United Press īpašumā nonāca kāda bankrotējusī Norvēģijas tipogrāfija ar visām tās iekārtām un klientu bāzi. «Tehnika pārvesta uz Rīgu, klienti tiek apsaimniekoti,» par padarīto stāsta A.Broks.
Suvenīrus nesūta
Pašreizējā situācijā uzvarētājs ir tas, kurš iepriekšējos gados ir mācējis izveidot ar klientiem labas ilgtermiņa attiecības. Par tām, pēc A.Broka stāstītā, viņam jāpateicas Norvēģijā pavadītajiem gadiem. «Norvēģijā esmu nodzīvojis vairāk nekā 10 gadu, tur ieguvu arī augstāko izglītību, strādāju izdevniecībā International Data Group, kas izdod žurnālu PC World Norway,» viņš stāsta un piebilst, ka uzņēmumā pat nav pārdošanas daļas – klientu piesaistīšana galvenokārt esot komercdirektora nopelns.
Vaicāts par to, kādi ir viņa meistarības noslēpumi attiecību uzturēšanā ar klientiem tā, lai viņi gadiem turētos pie viena un tā paša sadarbības partnera, A. Broks smej, ka viss nav tik vienkārši. «Ja jau tā būtu, tad neviens par sētnieku nestrādātu, visi būtu veiksmīgi uzņēmēji. Manā situācijā daudz ko deva darba pieredze Norvēģijā. Pazīstu daudzus cilvēkus, klienti arī savā starpā dalās ar pieredzi, tāpēc arī esam atraduši tur vietu zem saules,» viņš secina. Vai kontaktu uzturēšanas mākslā ietilpst arī, piemēram, suvenīru sūtīšana uz Ziemassvētkiem? «Suvenīrus gan nevienam nesūtām. Cilvēki var to pārprast,» teic uzņēmējs.
Starpniekiem neuzticas
Peļņa ik gadu tiek ieguldīta uzņēmuma attīstībā. Šogad uzsvars tika likts uz ražošanas jaudu palielināšanu, iegādājoties jaunas mašīnas. «Visus procesus varam paveikt paši, cenšamies neko nedot uz āru. Darbu ir daudz, tāpēc tās iekārtas mums atmaksājas,» uzņēmuma attieksmi raksturo A. Broks. Aug arī darbinieku skaits, taču lēnām, jo uz tehniku paļauties tomēr ir drošāk un tai katru mēnesi nav jāmaksā alga.
Runājot par tirgus tendencēm, A. Broks uzsver: pēdējā laikā ļoti pieaugusi tā saukto drukas brokeru aktivitāte. Tie ir starpnieki, kas savāc klientus un pēc tam to pasūtījumus nodod tipogrāfijām. Ar tādiem darboņiem United Press, pēc A. Broka teiktā, cenšas nepīties, jo viņu mērķis ir dabūt maksimāli zemu cenu, lai savukārt paši nopelnītu vairāk. Turklāt tādā veidā tipogrāfija kļūst pārāk atkarīga no viena liela klienta, kurš līdz ar to var diktēt cenu. «Redzēju te lielas Dānijas starpniekfirmas reklāmu: ja jūsu tipogrāfija grib lielu apgrozījumu un eksportu, nāciet pie mums! Taču starpnieks tam darbam nedod nekādu pievienoto vērtību. Es pats savulaik ar to nodarbojos, ļoti labi pārzinu to virtuvi un tāpēc ar tādiem cilvēkiem negribētu strādāt,» skaidro A.Broks.
Aktīvi iet jaunos tirgos United Press pagaidām neplāno – vēl nav izsmelts Norvēģijas tirgus potenciāls, tāpēc raustīties nav jēgas. Arī paplašināt tipogrāfijas darbības profilu A. Broks negrasās. Dažreiz klienti interesējas, vai varētu nodrukāt arī grāmatas cietos vākos, taču šis ir Livonia Print lauciņš. «Teikt, ka, redz, cik viņiem labi ar tām grāmatām iet, davai, mēs arī pamēģināsim, būtu ļoti latviešu stilā. Mums ir sava niša, un citiem traucēt mēs negribam,» uzsver uzņēmējs.
Lai sēž vecie
Kā valdība varētu atbalstīt tos uzņēmumus, kuri attaisno valsts cerības uz eksporta apjomu pieaugumu? Īpašu prasību uzņēmumam nav, vien gribētos redzēt, kur aiziet nomaksātie nodokļi. «Tagad, šķiet, valdība mēģina izdomāt arvien jaunus veidus, kā no uzņēmējiem var vēl kaut ko izspiest. Es saprotu, situācija ar budžetu ir saspringta, bet ir nepareizi kost tajā rokā, kas tevi baro,» kritisks ir uzņēmējs.
Otrā puse – uzņēmēji, kas laužas politikā, viņa skatījumā, nav labāka. «Man nesen bija saruna ar kādas citas tipogrāfijas priekšnieku. Viņš man teica, ka tagad ies politikā, lai par viņu balsoju, jo viņam tad tiks valsts pasūtījumi un nauda birs. Bet tā jau tā pati zagšana ir! Tad jau labāk lai tur sēž tie vecie, jo viņi jau ir vairāk vai mazāk nodrošināti. Bet atnāks jaunie, kuriem bizness neiet, un patēriņš būs daudz lielāks,» spriež A. Broks.
Biznesa fakti
Poligrāfijas grupa United Press
Dibināšanas gads: 1992.
Īpašnieki: Hermans Jakuška un Artūrs Broks
Darbinieku skaits: 60