Minerālmēslu ražotājs NPK Terminālis iekaro Āfrikas un Latīņamerikas plantācijas, taču mērķē arī uz Latvijas mazdārziņiem.
Lielveikalā pērkot no Latīņ-amerikas atvestos banānus, iespējams, atbalstāt arī Latvijas ražotāju. Eksotiskais auglis var būt izaudzēts ar Liepājas uzņēmuma NPK Terminālis saražotājiem minerālmēsliem. Arī pie Itālijā ražotā krekla, kas jums ir mugurā, liepājnieki, iespējams, ir pielikuši savu roku, jo ar NPK Termināļa «zemes vitamīniem» tiek barota arī Āfrikā audzētā kokvilna.
Labvēlīgā augsnē
Liepājā bāzētais minerālmēslu ražotājs NPK Terminālis nav radīts tukšā vietā – iekārtas un darbinieku kodols ir maksātnespējīga uzņēmuma Jumītis mantojums, ko pirms dažiem gadiem savās rokās pārņēma investori no Krievijas, Šveices un Latvijas. NPK Termināļa izpilddirektors Ģirts Cēlājs stāsta, ka minerālmēslu bizness kompānijas īpašniekiem nemaz nav svešs, kas lielā mērā arī noteica pārliecinošu kompānijas veikumu. Taču – ne tikai tas.
No izejvielu pieejamības viedokļa Latvijā augsne minerālmēslu ražošanas biznesam ir ļoti labvēlīga – tuvu ir Krievija un Baltkrievija, kas ir galvenās NPK Termināļa izejvielu piegādātājas, savukārt īpašnieku kontakti ļāvuši šajās valstīs atrast labākos partnerus, skaidro Ģ. Cēlājs.
Jebkurā minerālmēslojumā galvenās sastāvdaļas ir vienas un tās pašas – slāpeklis (N), fosfors (P) un kālijs (K), skaidro uzņēmuma pārstāvis, taču jāprot šīs sastāvdaļas pareizi samaisīt – atkarībā no tā, kādai kultūrai šis kokteilis būs paredzēts, un no tā, kurā reģionā tā tiek audzēta. Kā uzsver rūpnīcas izpilddirektors, NPK Termināļa iekārtas ļauj izveidot maisījumu jebkurai kultūrai – gan pašmāju rapsim un kartupeļiem, gan Āfrikas kakao, gan Latīņamerikas apelsīniem. Teorētiski mēslojumu sastāvam būtu jāatšķiras pat Latvijas ietvaros, piemēram, Latgalē un Zemgalē audzētais rapsis jābaro citādi, taču tik smalku dalījumu, lai panāktu lielāku ražību, var atļauties tikai lieli reģioni, kas ar mazākiem kuģiem iepērk vairāku mēslojumu formulas.
Lai gan jaudas ziņā ar liepājniekiem var konkurēt igauņi, kaimiņiem minerālmēslu ražošanas bizness apsīcis pēc politiskā konflikta ar Krieviju, jo pārtraukta izejvielu piegāde.
«Uzņēmuma mugurkaulu viedo trīs lietas – īpašnieku atbalsts kontaktu dibināšanā ar izejvielu piegādātājiem, pieeja dzelzceļam un ostai, kā arī darbinieki, kuriem ir gadu ilga pieredze šādas produkcijas ražošanā,» teic Ģ. Cēlājs.
Mēslojums golfa laukumam
Galvenie uzņēmuma klienti ir vairumtirgotāji jeb treideri dažādās pasaules valstīs. «Angļi, franči kontrolē Āfriku, šveicieši un holandieši – Latīņameriku. Lielas Eiropas valstis jau ir iekarojušas šos tirgus, taču Eiropas ražotāji pasūtījumus mēdz dot arī mums,» stāsta Ģ. Cēlājs. Taču tikt Āfrikā vai Latīņamerikā caur starpniekiem ir standarta ceļš, no kura NPK Terminālis vēlās nedaudz novirzīties. «Gribam šajos tirgos iet pa tiešo. Piedalāmies dažādos konkursos, runājam ar atbildīgajām ministrijām, lai startētu tur ar savu vārdu un celtu savu atpazīstamību pasaulē,» mērķus iezīmē Ģ. Cēlājs. Tādēļ uzņēmums arvien aktīvāk piedalās izstādēs, meklējot savus gala patērētājus, – arī ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras palīdzību. «Braukājam apkārt pa Eiropu, tiekamies ar cilvēkiem, runājam. Arī īpašnieki piepalīdz ar klientu meklēšanu,» teic Ģ. Cēlājs.
Taču viedoklim, ka pārdošana patlaban ir lielāka māksla nekā pati ražošana, viņš nepiekrīt: «Ražošana nav māksla tikai tad, ja viss ir pilnībā automatizēts. Bet mūsu gadījumā ir jāprot nopirkt pareizas izejvielas, jāpārzina ražošanas process,» saka uzņēmuma izpilddirektors. Arī tajā pašā Āfrikā minerālmēslu ražotāju netrūkstot, taču produkcijas kvalitāte, pēc Ģ. Cēlāja teiktā, nav pat tuva tai, ko spēj nodrošināt Liepājas ražotne. «Viņi nemāk pievienot pareizus mikroelementus, kontrolēt, lai maisījuma sastāvs visai lielai partijai būtu vienāds, un vēl dažas nianses,» salīdzina kompānijas pārstāvis. Savukārt Krievijas ražotājiem no loģistikas viedokļa ir izdevīgāk tirgot katru no trim pamatmēslojumiem atsevišķi, nevis maisīt to pie sevis, skaidro Ģ. Celājs.
Par NPK Termināļa produkcijas kvalitāti, viņaprāt, spilgti liecina tas, ka mēslojumus saviem mauriņiem pie liepājniekiem pasūtīja kāda Dānijas vairumtirdzniecības kompānija, kas piegādāja mēslojumus golfa laukumiem. «Viņiem vajadzēja speciālu maisījumu, turklāt nevis granulēto, bet pulverveidīgu, kas ir ļoti specifisks pasūtījums,» skaidro Ģ. Celājs.
Mērķē arī uz mazdārziņiem
Tas, ka dažu gadu laikā uzņēmumam izdevies audzēt apgrozījumu no pārsimt tūkstošiem līdz gandrīz diviem miljoniem latu, kompānijai ļauj cerēt, ka jau tuvākajā nākotnē tā spēs 2–3 reizes palielināt arī darbinieku skaitu.
Ne mazāk par tālajām zemēm kompāniju interesē arī Latvijas un Eiropas valstu klienti: uzņēmums ir izstrādājis septiņas mēslojumu formulas mazdārziņu un dārzu saimniekiem, kurām drīz jānonāk veikalu plauktos. «Sāksim ar Baltiju, bet mūsu mērķis ir nonākt arī lielos Eiropas tirgos. Domāju, ka mūsu mazumtirdzniecības apjomi var sasniegt tikpat, cik vairumtirdzniecība,» ambiciozs ir Ģ. Cēlājs. Šī niša Eiropā, protams, tukša nav: tajā aktīvi strādā gan poļi, gan franči, gan norvēģi, un izkonkurēt viņus būs samērā grūti, taču ne neiespējami, uzskata uzņēmuma izpilddirektors. «Pateicoties īpašnieku atbalstam, varam ar Eiropas bankām vienoties par kredītlīnijām, tāpēc varam ieiet arī mazumtirdzniecības segmentā, kur naudas aprite ir salīdzinoši lēna un nākas iesaldēt savus resursus,» par uzņēmuma stiprajām pusēm izsakās Ģ. Cēlājs.
Biznesa fakti
SIA NPK Terminālis
Dibināšanas gads: 2006
Īpašnieki: lielākais – ārzonas kompānija Fertilis LLC (Šveices un Krievijas investori), kā arī fiziskās personas no ASV, Nīderlandes un Latvijas
Eksporta īpatsvars: 90%
Apgrozījums 2009. gadā: 1,7 milj. latu
Darbinieku skaits: 30