Jaunākais izdevums

Tāpat kā iepriekš, Latvijā ir joprojām dārgākais Big Mac starp Baltijas valstīm, liecina The Economist veiktais pētījums.

Latvijā, pārrēķinot dolāros, Big Mac maksā 2,8 ASV dolārus, Igaunijā – 2,62 ASV dolārus, bet Lietuvā – 2,71 ASV dolāru.

Dati liecina, ka vislētāk burgeri var nopirkt Āzijas valstīs – Honkongā par 1,9 dolāriem, Ķīnā – par 1,95 dolāriem, bet Taizemē – par 2,17 dolāriem. Savukārt dārgākais Big Mac joprojām ir Norvēģijā – 7,2 dolāri.

The Economist veido Big Mac indeksu, lai apskatītu, cik lielā mērā dažādas pasaules valūtas ir pārvērtētas vai nenovērtētas attiecībā pret dolāru. Pamatā tiek ņemta Big Mac cena ASV un ar to salīdzinātas citu valstu cenas, pārvēršot dolāros.

Līdz ar to, salīdzinot ar dolāru lats pret dolāru patlaban ir par 25 % nenovērtēts, savukārt lits – par 27%, bet Igaunijas krona – par 30 %. Eiro ir par 16% pārvērtēts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ekonomiste: «uzlabotais» Big Mac indekss liecina, ka lats pret dolāru ir nenovērtēts par 6,1%

Dienas Bizness,22.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Uzlabotais» Big Mac indekss liecina par to, ka Latvijas lats pret ASV dolāru ir nenovērtēts par 6,1%, blogā interneta vietnē makroekonomika.lv raksta Latvijas Bankas ekonomiste Līva Zorgenfreija.

Ekonomiste norāda, ka izdevums The Economist 1986. gadā izveidoja Big Mac indeksu, kas ir domāts, kā viegli «sagremojams» rādītājs tam, vai valūtas kurss ir «pareizajā» līmenī. Indekss ir balstīts uz pirktspējas paritātes teoriju: ilgtermiņā identiska preču un pakalpojumu groza cenai, izteiktai vienā valūtā, būtu jāmainās tā, lai tā būtu vienādā līmenī jebkurās divās valstīs. Big Mac indeksa gadījumā gan šis grozs ir viena vienīga prece – lielais burgeris.

«Priekšrocība indeksam, protams, ir tāda, ka tas ir ļoti ātri un viegli aprēķināms un visiem saprotams. Ja pirktspējas paritātes aprēķiniem ir nepieciešams savākt tūkstošiem dažādu preču un pakalpojumu cenu, tad Big Mac indeksam pietiek ar viena vienīga produkta cenu katrā valstī. Turklāt preču grozi dažādās valstīs, piemēram, Ķīnā un ASV, ir ļoti atšķirīgi, bet Big Mac visās valstīs ir aptuveni vienādi – tātad vieglāk salīdzināmi,» raksta L. Zorgenfreija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Big Mac – visu hamburgeru hamburgeram – šogad aprit 50 gadi

Šī ikoniskā kotlešmaize tika radīta 1967.gadā Pensilvānijas (ASV) pilsētiņā Jūnjentaunā (Uniontown). McDonald’s ātrās ēdināšanas restorānu franšīzes ņēmējam Džimam Deligati bija jāatrod kaut kas, ar ko pārspēt konkurentus. Tolaik hamburgers bija liellopu gaļas plakankotlete, iestūķēta divās baltmaizīšu puslodēs, bet gaisā bija jūtams, ka cilvēki grib ko vairāk. Deligati daudz nemocījās un vienkārši salika divus šādus hamburgerus kopā. Un voila! – ikoniskais Big Mac bija dzimis.

Tikai tad, kad kāda 21 gadu veca sekretāre McDonald’s galvenajā kantorī nāca klajā ar nosaukumu Big Mac, lietas aizgāja rūkdamas. Pēc gada šī dubultā kotlešmaize jau tika pārdota visos Amerikas McDonald’s restorānos, un pēc diviem gadiem tā jau ienesa piektdaļu no visiem ienākumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveicei ir visvairāk pārvērtētā valūta pasaulē, liecina The Economist Big Mac Index 2017, kurā Šveice atkal ieņēmusi pirmo vietu.

1986. gadā radītais Big Mac indekss salīdzina McDonalds Big Mac burgera izmaksas dažādās valstīs.

Izmantojot ASV dolāru bāzi, 2017. gada indekss rāda, ka Big Mac Šveicē maksā 6,35 ASV dolārus, salīdzinot ar 5,06 ASV dolāriem ASV, kas nozīmē, ka Šveices franks ir pārvērtēts par 25,5 procentiem, ziņo thelocal.ch.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pensijā devies cietuma apsargs no ASV apēdis 25 000. Big Mac, vēsta guardian.co.uk.

McDonald's lojālākais klients, 57 gadus vecais Dons Gorske nemaz neplānojot apstāties.

«Es plānoju ēst Big Mac, kamēr nomiršu,» viņš sacījis, piebilstot: «Man nav nodoma kaut ko mainīt. Tā joprojām ir mana mīļākā pārtika. Nekas 39 gados nav mainījies. Es to gribu katru dienu.»

Mediji secinājuši, ka Gorske nemaz neizskatās pēc ātrās ēdināšanas restorāna fana. Viņš esot labā fiziskajā kondīcijā, ar zemu holeterīna līmeni un pats sevi raksturo kā hiperaktīvu.

Gorskes apsēstība ar burgeriem sākusies 1972.gada 17.maijā, kad viņš iegādājies trīs Big Mac, lai nosvinētu jaunas automašīnas iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Big Mac cenas rāda, ka ekonomiskā korekcija strādā

Lelde Petrāne,07.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizmirstiet par nodarbinātības un rūpnieciskās ražošanas statsitiku. Tiek apgalvots, ka hamburgera cena parāda, kur Eiropas ekonomikas reformas strādā un kur - nē, raksta Reuters.

Pētot McDonald's Big Mac burgera cenas eirozonā laika posmā no 2011. gada jūlija līdz 2013. gada janvārim, ekonomists

Guntrams Volfs radis pierādījumus, ka tādas grūtībās nonākušās valstis kā Īrija ir «savilkušas jostas», bet citas - nē.

Jāatgādina, ka izdevums The Economist veido Big Mac indeksu, kas, pamatojoties uz pirktspējas paritātes teoriju, novērtē pasaules valūtu vērtību.

Volfs pētījis datus un konstatējis, ka cenu kāpums Grieķijā, Portugālē un Spānijā ir bijis mazāks nekā eirozonā vidēji, bet Īrijā cena ir samazinājusies. Šīs ir galvenās valstis, kurās notiek dziļas ekonomiskās reformas, kas saistītas ar parādu krīzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā joprojām ir dārgākie produkti Baltijas valstīs, turklāt, iespējams, pircēji pārmaksā neefektīvas tirdzniecības dēļ, atzina Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Ingūna Gulbe.

Neskatoties uz to, ka pēdējā laikā Lietuvā ļoti būtiski ir pieaugušas pārtikas produktu cenas, jau ilgu laiku Baltijas valstīs lētākā pārtika nopērkama Viļņas veikalos, savukārt dārgākā - Rīgas veikalos. No apskatīto vairāk nekā 40 produktu saraksta jūnijā Viļņā bija 21 Baltijā lētākais pārtikas produkts un septiņi dārgākie, Tallinā - 14 lētākie un 18 dārgākie, bet Rīgā - septiņi lētākie un 21 dārgākais produkts.

«Liela loma šajās augstajās Latvijas cenās ir tirdzniecībai, kas, iespējams, nav pietiekami efektīva. Tirgotāji bieži pārmet Latvijas ražotājiem, ka tie nespēj saražot produktus par konkurētspējīgām cenām un viņi ir spiesti tirgot lētākus importa produktus. Tikmēr cenu novērojumi rāda, ka Latvijā ir dārgāki arī daudzi importa produkti, kurus neražo nevienā Baltijas valstī, piemēram, augļi, dārzeņi, tēja, graudu pārslas, importa piena produkti,» sacīja Gulbe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Par eiro «sabrukšanu» un kā no tās pasargāties

Ingus Grasis, SEB bankas Private Banking pārvaldes investīciju stratēģis,13.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd aktuāla tēma ir «eiro sabrukšana». Pastāvot bažām par vienotās valūtas nākotni, pieaug investoru interese par iespējām sevi pasargāt no iespējamiem zaudējumiem nākotnē. Lai saprastu kādu investīciju stratēģiju izvēlēties, ir jātiek skaidrībā, par kādiem potenciālajiem «zaudējumiem» īsti iet runa un kas tiek saprasts ar frāzi «eiro sabrukšana».

Praksē tas varētu nozīmēt divas alternatīvas. Pirmajā gadījumā, tas nozīmētu, ka eiro zona pārstāj eksistēt un katra valsts atgriežas pie savas valūtas. Vairums finanšu analītiķu uzskata, ka šāds mazas varbūtības notikums nodarītu Eiropas valstu ekonomikā ārkārtīgi lielus zaudējumus un atstātu ievērojamu negatīvu ietekmi uz visas pasaules ekonomikas izaugsmi (īsu ieskicējumu var redzēt The Economist raksta «How it could happen; why it would be horrible», kuru var izlasīt, klikšķinot šeit. Sekojošā recesija radīs zaudējumus visiem investoriem, jo visticamāk zaudējumus cietīs pilnīgi visas aktīvu klases.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cik ilgi jāstrādā dažādās pasaules valstīs, lai iegādātos maizi vai iPhone 6?

Žanete Hāka,21.09.2015

Rīga

Big Mac: 34 minūtes
Maize (1 kilograms): 20 minūtes
Rīsi (1 kilograms): 26 minūtes
Iphone 6 (16 GB): 172,5 stundas

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa patēriņa preču ir pieejamas visā pasaulē, tādēļ, salīdzinot to cenas, var gūt priekšstatu par norisēm dažādu valstu ekonomikās.

Jaunākajā bankas UBS apskatā par cenām un ienākumiem dažādās pasaules valstīs, aprēķināts, cik laika darbā ir jāpavada, lai konkrētās pilsētās iegādātos maizi, rīsus, Big Mac un iPhone 6 (16 GB). Atšķirības starp dažādām pasaules valstīm ir būtiskas, jo, piemēram, Hongkongā darbiniekiem jāstrādā vien deviņas minūtes, lai iegādātos BigMac, bet Nairobi – gandrīz trīs stundas.

Pētījumā produktu cenas aprēķinātas, veicot gan aptaujas, gan apkopojot mazumtirgotāju cenas. Tad cena dalīta ar vidējo algu 15 profesiju grupās un pārveidota minūtēs vai stundās.

Galerijā augstāk iespējams aplūkot, cik ilgi dažādās pasaules pilsētās jāstrādā, lai spētu iegādāties iepriekšminētos produktus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

McDonald’s atvēris jauna koncepta restorānu, kur var iegādāties tikai ēdienu līdzņemšanai

Žanete Hāka,19.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrās ēdināšanas uzņēmums McDonald’s atvēris pirmo «McDonald’s to Go» koncepta restorānu, kas atrodas Londonā, raksta Business Insider.

Jaunā koncepta restorāna telpu platība ir daudz mazāka nekā citos šī uzņēmuma restorānos, tajās nav sēdvietu un restorānā var iegādāties tikai ēdienu līdzņemšanai. Restorānā ir tikai skārienjūtīgie ekrāni un nav neviena fiziskā kasiera, tāpat iekštelpas nav nevienas mēbeles vai dizaina elementu. Pēc pasūtījuma veikšanas un apmaksas klientam jādodas tālāk uz izsniegšanas vietu, kur iespējams vērot, kas notiek virtuvē.

Tādējādi šis ir pirmais jaunais restorāna koncepts kopš McDonald’s ieviesa «Drive-thru» konceptu.

Šajā restorānā no ēdienkartes izslēgti tādi McDonald’s pamatēdieni kā Big Mac, McNuggets un frī kartupeļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauna ātrās ēdināšanas ķēdes McDonald's reklāma, kurā galls Asterikss bauda burgeru un frī kartupeļus, izraisījusi sašutumu Francijā, kur tā tiek uztverta kā ņirgāšanās par valsts kultūras mantojumu, ziņo Reuters.

Reklāmā bezbailīgā galla un viņa draugu tradicionālais bankets norisinās ātrās ēdināšanas ķēdes restorānā, un dziesminieks Kakofonikss ir piesiets ārā pie koka kā parasti.

«Cik ironiski, nelokāmie galli veido sludinājumu iebrucējiem,» interneta vietnē Twitter rakstījis kāds Francijas iedzīvotājs.

Kā vēsta Reuters, šī reklāma ir viena no trim, kuras McDonald's kampaņai Nāc, kāds tu esi izstrādājusi reklāmas aģentūra Euro RSCG.

Citās redzama Pelnrušķīte, kura ierodas pie McDonald's restorāna ķirbī, kā arī Ghostface varonis no filmas Kliedziens, kurš mielojas ar Big Mac.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušā gada beigās lētākā pārtika Baltijā bija Viļņas veikalos, informē Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Ingūna Gulbe.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrās ēdināšanas ķēde McDonald's paziņojusi, ka atvērs savu pirmo tikai veģetāriešiem domāto restorānu Indijā. Tas tiek darīts, lai apmierinātu pieprasījumu pēc ēdieniem bez gaļas, vēsta metro.co.uk.

ASV pārtikas gigants, kas slavens ar saviem Big Mac burgeriem, vēloties pielāgoties valstī dominējošajām hinduisma un musulmaņu kopienām.

Pirmais veģerātiešu restorāns tikšot atvērts nākamā gada vidū Indijas ziemeļos.

«Tā būs pirmā reizē, kad esam atvēruši veģetāro restorānu,» sacījis McDonald's runasvīrs Raješs Kumars Maini. «Šobrīd Indija joprojām ir ļoti mazs tirgus - mums Indijā ir 271 restorāns un visā pasaulē mums ir gandrīz 33 tūkstoši restorānu,» viņš skaidrojis, norādot, ka potenciāls šajā valstī tomēr esot liels.

Jau šobrīd McDonald's ēdienkarte Indijā ir 50% veģetāra. Tomēr tādu ātrās ēdināšanas gigantu kā Domino's Pizza un Subway ienākšana Āzijas valstī radījusi bažas par cilvēku aptaukošanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Pirmajam datoram Macintosh apritējuši 30 gadi

Gunta Kursiša,24.01.2014

Stīvs Džobss (Steve Jobs) un Džons Skallijs (John Scully), Apple izpilddirektors kopš 1983. gada, 1984. gadā, prezentējot jauno Macintosh datoru.

Foto: AP/SCANPIX

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējuši 30 gadi kopš ASV kompānija Apple laida klajā galda datoru Macintosh, kurš piedāvāja cilvēkiem iespēju kontrolēt ierīci, izmantojot peli.

Datorpele tika radīta jau sešdesmitajos gados Stenforda pētījumu institūtā, taču līdz ar Macintosh klajā nākšanu pirmo reizi pele kā neatņemama sastāvdaļa tika iekļauta datora komplektā.

Laikā, kad tika prezentēts pirmais Macintosh, labus pārdošanas rezultātus rādīja Apple toreizējais flagmanis Apple II, tāpat vairāki uzņēmumi bija gatavi šķirties no 10 tūkstošiem ASV dolāru, lai iegādātos Apple Lisa, kurš debitēja 1983. gadā. Nopietnas konkurences draudus Apple radīja kompānija IBM, kas gadā pārdeva vairāk nekā vienu miljonu personālo datoru, kas bija aptuveni trīs reizes vairāk nekā Apple. Pirms 30 gadiem Apple izveidotājs Stīvs Džobss (Steve Jobs) pauda, ka «glābs pasauli no IBM». «Šķiet, ka IBM vēlas visu sev. Dīleri, kas sākotnēji gaidīja IBM atplestām rokām, nu baidās, ka IBM grib dominēt un kontrolēt nākotni. Tādēļ viņi atgriežas pir Apple, kas ir vienīgais spēks, kas var nodrošināt viņu brīvību nākotnē. [..] Vai Big Blue [tā nereti dēvēta kompānija IBM - red. ]nākotnē dominēs datoru industrijā un visā informācijas laikmetā? Vai Džordžam Orvelam bija taisnība par 1984. gadu?» savā runā 1983. gada oktobrī, Honolulu prezentējot jauno Macintosh, pauda S. Džobss, raksta CNet.

Komentāri

Pievienot komentāru