Cilvēcīgi vairāku Liepājas Autobusu parka (LAP) darbinieku vēlme streikot ar motivāciju «mēģināts nav zaudēts» ir izprotama. Diemžēl tā ir ļoti neproduktīva un neko neatrisina, turklāt, izvērtējot streika pieteikumu, rodas pārliecība, ka nelikumīga. Tādēļ LAP ir vērsies ar iesniegumu Kurzemes rajona tiesā Liepājā atzīt streika pieteikumu par nelikumīgu.
Aicinām Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrību (LAKRS) atsaukt streika pieteikumu, lai sēstos pie sarunu galda, izveidotu izlīgšanas komisiju un risinātu jautājumus pārrunu ceļā, kas nav līdz šim noticis.
LAKRS PRASĪBAS
LAKRS 2019. gada 30. maijā plāno rīkot streiku, pieprasot izpildīt sešas LAKRS prasības, tostarp 1) autobusu vadītājiem nodrošinātu stundas likmi 7 € apmērā; 2) darbgatavības laika posma samaksu 3.5 €/h; 3) LAP grāmatvedībā veikt biedru naudas ieturējumu no darbinieku algām un pārskatīt to LAKRS; 4) noslēgt Darba koplīgumu jaunā redakcijā; 5) saņemt rakstveidā informāciju un konsultēties ar LAKRS pirms tiek pieņemti kādi lēmumi, kuri var skart darbinieku intereses; 6) atbilstoši Darba likuma 96. pantam nosūtīt darbiniekus uz apmācībām, apmaksājot darba laiku.
Lai panāktu vien sev zināmus mērķus, LARKS, ignorējot strīda procesu, apejot visus citus strīda risināšanas instrumentus, izvēlas streiku, kas, jāuzsver, ir galējā metode interešu jautājumu risināšanā.
GALVENIE PUNKTI LAP IESNIEGUMĀ TIESAI
LAP ir izvērtējis LAKRS iesniegumu tiesai, un nav saprotams, vai LARKS apzināti manipulē ar saviem biedriem, vai vienkārši nav informēts, par kādiem jautājumiem likums paredz iespēju streikot. LAKRS streika pieteikums neatbilst likumā noteiktajai streika pieteikšanas procedūrai.
No sešām LARKS prasībām LAP, vismaz četras ir tādas, par kurām likums streiku neparedz. Tās saistītas ar tiesību jautājumiem, kas Latvijā risināmi civiltiesiskā kārtā, ja neizdodas panākt vienošanos pārrunu ceļā, un nevis ar kolektīvu rīcību – streiku.
LAKRS prasības, kas saistītas ar atalgojuma kārtību un līmeni uzņēmumā ir ekonomiski nepamatotas. Autotransporta direkcijas (ATD) rīcībā esošie dati par sabiedriskā transporta šoferu atalgojuma līmeni valstī LAKRS ir labi zināmi. Šodien LAP darbinieku atalgojuma līmenis ir ievērojami virs vidējā valstī, tas ir taisnīgs. Arī tas LAKRS ir labi zināms. ATD prognoze nozares atalgojuma līmenim 2030. gadā ir 6.05 €. LAKRS prasība 7 €/h likmei jau šodien ir absolūti nepamatota. No LAKRS turklāt nav saņemts neviens aprēķins un analīzes, kas jebkādā veidā pamatotu šo stundu likmi.
LAKRS raizējas par to, lai saņemtu biedru naudas, bet LAP nav tiesību vienpusēji ieturēt un izmaksāt algas daļu 3. pusēm, tai skaitā LAKRS, arī ja tas ir arodbiedrības interesēs. Biedru naudas ieturēšanas, izmaksas procedūra ir kolektīvo tiesību strīds. Runa ir par naudas iemaksas kārtību, ne interešu aizstāvību – par šādu jautājumu streikot likums iespēju neparedz.
Koplīguma parakstīšana arī ir kolektīvo tiesību strīds un šis jautājums risināms tiesā, ne streika ceļā, ja puses nespēj vienoties. Neviens normatīvais akts neparedz darba devēja pienākumu piekrist un parakstīt koplīgumu tādā redakcijā, kādā vēlas arodbiedrība. Pusēm jāvienojas par saprātīgu un ekonomiski pamatotu kompromisu.
LAKRS prasība LAP konsultēties ar arodbiedrību par būtiskiem biznesa lēmumiem, ir neatbilstoša likumam – turklāt arī šis jautājums ir risināms tiesā, nevis streikojot.
Visbeidzot, LAKRS prasība, kas saistīta ar darbinieku apmācībām un to regulējumu Darba likumā, arī ir tiesību strīds, kam ar streiku nevar būt sakars.
Tiesai LAP norādījis un pieteikumā ar pierādījumiem pamatojis, ka LAKRS, iespējams, ir ieinteresēti vienīgi pašā streikā un to pavadošajā publicitātē, nevis biedru interešu reālā un reālistiskā aizstāvībā, izmantojot šim nolūkam kritiski vērtējamas metodes.