Lai gan lielākā daļa biznesa uzsācēju saprot, ka sākums nebūs viegls, bieži vien realitāte izrādās skarbāka, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Nereti uzņēmēji pēc kāda laika darbības atzīst, ka labi vien bija, ka nezināja, cik grūti tas būs, jo pretējā gadījumā varbūt nemaz nebūtu saņēmušies to izdarīt. «Sākt biznesu nemaz nav viegli, un par to nevienam nav šaubu. Ir daudz runāts un rakstīts par jauno uzņēmēju grūtajām dienām, kad ilgi un smagi jāstrādā, tādēļ es domāju, ka vairāk vai mazāk visi saprot, ka nebūs viegli. Taču dažas lietas prognozēt praktiski nav iespējams un, protams, gadās arī kas tāds, kam komanda nav gatava,» saka Irina Kuzmina, fotosomu uzņēmuma SIA Pompidoo līdzīpašniece. Arī SIA Karameļu darbnīca valdes locekle Ilze Priževoite teic, ka biznesa sākumposmā ir grūti paredzēt visus aspektus un riskus. Piemēram, lai cik pārliecināts un drošs būtu par savu produkciju, jāsaskaras ar to, ka, mainoties laika apstākļiem un gadalaikiem, mainās arī patērētāju paradumi. Arī pats produkts izturas mainīgi, piemēram, vasarā ir ļoti jāpārdomā, kur un kā tirgot, lai nezaudētu tā kvalitatīvās īpašības. Viņa pieļauj, ka iespējamais risinājums ir mācēt pielāgoties. Taču šīs prasmes attīstīšanā ir svarīga pieredze. I. Priževoites skatījumā pirmais darbības gads ir visgrūtākais, jo nesagatavotam jāiziet cauri visām grūtībām un jāspēj operatīvi reaģēt, citādi tas nesīs lielus zaudējumus uzņēmumam gan finansiālā, gan arī reputācijas ziņā.
Spēt pielāgoties
Ņemot vērā, ka I. Priževoites uzņēmums strādā pārtikas nozarē un ražo karameles, grūtības sagādā nemitīgi mainīgie normatīvie akti, kas attiecas uz pārtikas apritē iesaistītajiem uzņēmumiem. «Latvija ir ļoti mazs tirgus, tāpēc jauni pārtikas ražošanas uzņēmumi noteikti saskaras ar izejvielu sagādes problēmām. Piemēram, mūsu koncepts ir karamelēs izmantot tikai dabīgas garšas un krāsas, un minimālie apjomi kvalitatīvām izejvielām ir ievērojami. Mēs riskējām un iegādājāmies izejvielas, neskatoties uz apjomiem, paralēli smagi strādājot pie pārdošanas apjomu celšanas, jo kvalitatīvu produktu var radīt tikai ar kvalitatīvām izejvielām. Pašlaik varu teikt, ka risks attaisnojās,» teic I. Priževoite.
Uz viena viļņa
«Jo īpaši sākumā, svarīga ir komanda – saprast, ar ko sadarboties, kuri cilvēki ienesīs nepieciešamo pieredzi un spēs iet līdz galam, neskatoties uz grūtībām,» norāda I. Kuzmina. Idejas attīstīšanā jāiegulda daudz darba un laika un jārēķinās aptuveni ar gadu, kad darba būs ļoti daudz. Ņemot vērā, ka šī iemesla dēļ kādu laiku jaunais uzņēmējs ģimeni un draugus redz daudz retāk nekā kolēģus, komandai jābūt tādai, ar kādu ir patīkami strādāt kopā.
Visu rakstu Biznesā katram savs puds sāls jānoēd lasiet 11. maija laikrakstā Dienas Bizness.