Prāmju un konteineru līnijas gatavas jebkuram Brexit scenārijam
To Dienas Biznesam norāda Latvijā strādājošo kuģniecību pārstāvji.
Šobrīd skaidrs ir vien tas, ka jābūt gataviem situācijai, kad vienošanās nav panākta, norāda zviedru prāmju operatora Stena Line kravu pārdošanas direktors Baltijas un NVS valstīs, SIA Stena Line valdes loceklis Oskars Osis. Viņa pārstāvētā kompānija palīdz saviem klientiem ar papildu informāciju, tostarp par Portbase informācijas apmaiņas sistēmu, lai kravu nosūtītāji varētu labāk sagatavoties gaidāmajām izmaiņām procedūrās ostās Nīderlandē, Anglijā un Īrijā, kur Stena Line ir regulāri savienojumi. Prāmju līnija gan nav muitas brokeris, un arī kādu konkrētu šīs jomas pakalpojumu sniedzēju nelobē, līdz ar ko lielākais darba apjoms dokumentu sagatavošanā gulstas uz autopārvadātājiem un ekspeditoriem. Pēc viņa teiktā, nekādas izmaiņas prāmju grafikos vai cenās saistībā ar Brexit nav gaidāmas ne Baltijas jūras, ne Ziemeļjūras, ne Īrijas jūras maršrutos. Taču satiksmes sastrēgumi saistībā ar papildu procedūrām varētu būt sagaidāmi, līdz ar to Holandes ostās tiek paplašinātas automašīnu stāvvietas.
Konteinerpārvadājumu apjomi savienojumā starp Rīgu un Lielbritāniju veido ap 10% no Rīgas brīvostas kopumā apkalpoto konteineru skaita, norāda jūras pārvadājumu kompānijas SIA Containerships valdes loceklis Kristaps Jakovļevs. Viņa pārstāvētā kompānija šajā maršrutā ir galvenais spēlētājs ar aptuveni 80% no Latvijas tirgus. Mūsu valsts eksporta un importa attiecība šajā virzienā konteinerizēto preču segmentā ir četri pret vienu, turklāt 90% no importa aiziet tranzītā, vietējam patēriņam paliekot vien 10% kravu. Cerot uz labāko, kompānija tomēr gatavojas sliktākajam scenārijam jeb t.s. smagajam Brexit. Uzņēmums atradis partnerus muitošanas jautājumos, kas līdz šim bijuši mazākos apjomos. Pēc viņa teiktā, viena no lielākajām problēmām saistībā ar muitošanu ir nevis transporta jomas uzņēmumiem, kas ar muitas brokeru palīdzību visus jautājumus atrisinās, bet gan Lielbritānijas iestāžu gatavība. Proti, kādam visi šie milzīgie ES kravu apjomi vienā brīdī pēkšņi būs jāatmuito, jāiekasē nodevas, kuras šobrīd vēl nav noteiktas. Viņš gan neņemas spekulēt, cik ilgu laiku varētu būt sarežģījumi, piemēram, sastrēgumi, taču kompānija ir gatava nodrošināt pārvadājumus bez pārtraukumiem.
Visu rakstu lasiet 14. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!