Kontinentos, kurus ir pārņēmis koronavīruss, arvien vairāk valstu izsludina karantīnu un ar to saistītus ierobežojumus. Tomēr biznesa pasaule meklē un ir atradusi veidus, kā turpināt savu darbību.
Liels skaits ražošanas un mazumtirdzniecības uzņēmumu ir spiesti ātri pielāgoties un aktīvi meklēt līdzekļus, kā glābt apstājušās piegādes ķēdes, atrast alternatīvus maršrutus importa un eksporta preču pārvietošanai. Situācija šobrīd transporta nozarē ir ne tikai saspringta, bet tā arī ļoti dinamiski mainās.
Apstākļi mainās gandrīz katru dienu – valstis slēdz savas robežas, tranzīta koridoru skaits samazinās, standartizētie grafiki un cenas vairs nav spēkā. Mūsu ieteikums uzņēmumiem, kuri nevēlas pārtraukt preču apriti un meklē alternatīvas atceltiem risinājumiem, visos gadījumos konsultēties ar loģistikas speciālistiem, kuri uzmanīgi uzrauga situāciju un uztur sakarus ar visiem transporta nozares dalībniekiem.
Kas būtu jāzina uzņēmumiem?
Kravu lidmašīnas turpina lidot, taču lielākā daļa lidojumu uz Latviju normālos apstākļos tiek veikti ar pasažieru lidmašīnām, kuru lidojumi šobrīd ir aizliegti. Tādējādi gaisa kravu plūsma tiek novirzīta uz lielākām Eiropas lidostām, kuras apkalpo vairāk kravas lidmašīnu un tālāk pārvadājumus turpina ar sauszemes transportu.
"Finnair" ir atcēluši kopumā aptuveni 90% lidojumu visā pasaulē, arī "airBaltic" atcēlusi savus regulāros lidojumus no Baltijas valstīm – mēs novērojam ievērojamu lidojumu skaita samazināšanos. "Turkish Airlines" un "Lufthansa" vēl spēj nodrošināt risinājumus ar savām kravas lidmašīnām, lai gan pakalpojuma cenas ir ievērojami cēlušās un gaidīšanas laiks ir pieaudzis par pāris nedēļām. Šobrīd kravas tiek izsūtītas, neskatoties uz precīzu grafiku, bet līdz ko tai ir atbrīvojusies brīva vieta.
Loģistikas speciālisti šobrīd meklē risinājumus arī tam, lai kravu gaisa pārvadājumi biežāk tiktu kombinēti ar sauszemes transportu, ņemot vērā, ka starptautiskie kravu pārvadājumi karantīnas dēļ nav aizliegti.
Optimāla pieeja – ūdens ceļi
Šobrīd labākais risinājums starptautiskiem kravas pārvadājumiem ir jūras pārvadājumi. Piemēram, Klaipēdas osta strādā tāpat kā iepriekš – kuģi netiek apturēti, to grafiks ir saglabājies tāds pats kā iepriekš un nepieciešamais ekipējums un konteineri ir pietiekamā daudzumā.
Patlaban izveidojies priekšstats, ka Eiropā un Amerikā ir nepietiekams kuģu skaits, jo vīrusa uzliesmojuma dēļ daudzi no tiem ir iestrēguši Ķīnā, taču situācija sāk stabilizēties. Ņemot vērā kravas aizkavēšanos un nenoteiktību lidostās, jūras transportam šobrīd ir ievērojamas priekšrocības.
Uzņēmumiem, kuriem ir īpaši steidzamas kravas, ieteicams izvēlēties tiešos čārterreisu lidojumus, kurus piedāvā gaisa pārvadājumu kompānijas. Piemēram, var izvēlēties čarterreisu uz Ņujorku, Čikāgu vai Toronto. Kopumā ir mazāk grūtību mazo sūtījumu sūtīšanā, jo kurjeru uzņēmumi, kas piedāvā ātrus sūtījumus, turpina starptautiskus lidojumus, lai gan pirms tam brīdina par piegādes iespējamu kavēšanos.
Mēs patiesi ceram, ka situācija visā pasaulē atgriezīsies ierastajā režīmā. Lai nodrošinātu klientiem kravu pārvadājumu efektivitāti, arvien meklējam jaunus ceļus un iespējas, sekojot līdzi pasaules valstu sniegtajai aktuālajai informācijai.