Ļaujot lielākajiem uzņēmumiem izvēlēties atkritumu apsaimniekotāju neatkarīgi no pašvaldības izvēles, tirgū tiktu saglabāta konkurence, kas ilgtermiņā arī patērētājiem nodrošinātu izdevīgākas cenas un augstāku pakalpojumu kvalitāti. Tā uzskata Konkurences padome (KP).
Šobrīd saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likumu pašvaldības izvēlas sadzīves atkritumu apsaimniekotāju, kurš pašvaldības teritorijā sniedz pakalpojumus gan privātpersonām, gan uzņēmumiem. Tādējādi uz pašvaldības un atkritumu apsaimniekotāja noslēgtā līguma darbības laiku tirgū faktiski nepastāv konkurence, atzīmē padome. Piebilstot, ka likuma nepilnību dēļ pašvaldība var nerīkot konkursu, ja tai pilnībā vai daļēji pieder savs atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums, nereti vienlīdzīgas konkurences iespējas netiek nodrošinātas arī visas pašvaldības mērogā.
Īstenojot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādātos grozījumus, kas paredz lielākiem uzņēmumiem, tiesības izvēlēties atkritumu apsaimniekotāju, ar kuru pašvaldība nav noslēgusi līgumu, atkritumu apsaimniekošanas tirgus vismaz daļēji tiktu atvērts konkurencei. Ļaujot pašvaldības teritorijā darboties vairākiem uzņēmumiem, ievērojami palielinātos iespēja, ka nākamajā pašvaldības rīkotājā konkursā efektīvus un konkurētspējīgus piedāvājumus spēs sniegt vairāki uzņēmumi.
Tāpat KP norāda, ka nav pamatotas Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) paustās bažas par iespējamo cenu pieaugumu normatīvā regulējuma izmaiņu gadījumā. Dati, kas ir Konkurences padomes rīcībā, liecinot, ka tikai ļoti neliela daļa komersantu Latvijā sasniedz un pārsniedz noteikumos paredzēto 240 m3 slieksni.
Noteiktais slieksnis esot tik augsts, ka, pretēji izskanējušiem apgalvojumiem, tam neatbilst visi lielveikalu tīklu veikali. Attiecīgi nav pamatoti secināt, ka cenu pieaugums neizbēgami skars pašvaldības ar lielākām lauku teritorijām un mazāku iedzīvotāju blīvumu, jo šādās pašvaldībās kritērijam atbilstošu uzņēmumu vai nu nav vispār, vai arī ir ļoti maz.
Vienlaicīgi ņemot vērā, ka uzņēmējs var brīvi izvēlēties uzticēt atkritumu apsaimniekošanu arī pašvaldības izvēlētajam atkritumu apsaimniekotājam. Tāpēc KP secina, ka tā vietā, lai atsevišķas pašvaldības nopietni pievērstos atkritumu apsaimniekošanas sakārtošanai savās teritorijās un nodrošinātu efektīvu sistēmas uzraudzību, šobrīd, pretojoties sistēmas maiņai, tiek kultivēta mākslīga ažiotāža, draudot ar izmaksu sadārdzināšanos iedzīvotājiem.