Uzņēmēji ir pietiekami labi informēti par automātiskā rēķinu apmaksas pakalpojuma izmaiņām, bet cenu jautājumi nav risināmi ar publiskiem paziņojumiem
(LKA viedoklis par rakstu, kas vakar publicēts Db.lv: «LTRK: izmaiņas automātiskās rēķinu apmaksas pakalpojuma funkcionalitātē radīs papildu izmaksas uzņēmējiem»)
Jau kopš 2014.gada sākuma Latvijā plašā lokā sākās diskusijas par automātiskās rēķinu apmaksas pakalpojuma sagaidāmajām izmaiņām no 2015.gada 1.janvāra, kad Latvijai jāievieš ES Vienotās Eiropas maksājumu telpas regula. Pie sarunu galda Tiešā debeta apakšgrupā, ko vadīja Latvijas Banka, bija gan bankas, gan uzņēmumi, tai skaitā telekomunikāciju nozares lielākie uzņēmumi, gan starpnieki – rēķinu infrastruktūras nodrošinātāji. Tādēļ šie uzņēmēji ir lieliski informēti, ka visām pusēm līdz šim ērtais automātiskais maksājums bankām ir obligāti jāaizstāj ar citu risinājumu.
Pakalpojumu būtiskā atšķirība ir, ka pašlaik maksātājs piekrīt naudas norakstīšanai no sava konta, pamatojoties uz pakalpojumu sniedzēja uzņēmuma pieprasījumu. Savukārt no 2015. gada 1. janvāra uzņēmums nosūtīs uz klienta banku apmaksājamo rēķinu, un klients varēs uzticēt bankai savā vārdā sagatavot un izpildīt maksājumu rēķina apmaksai – klients pats būs iniciators rēķina apmaksai. Protams, tas notiks tikai gadījumā, ja uzņēmums vienosies ar banku, kā arī, ja klients piekritīs jaunajam pakalpojumam.
Tādējādi kādam uzņēmumam apgalvot, ka „iecerētās izmaiņas ir vienpusējs un ar citu nozaru komersantiem neizdiskutēts Latvijas komercbanku lēmums” ir vai nu pilnīga nezināšana, vai arī sabiedrības maldināšana.
Pašlaik Latvijā automātiskos maksājumus (automātiskā rēķinu apmaksa u.c. nosaukumi) kopumā piedāvā 9 bankas. Klientu ērtībai bankas un uzņēmēji strādāja kopā, lai varētu piedāvāt līdzvērtīgas ērtības un funkcionalitātes pakalpojumu. Diemžēl Latvijā neizdevās vienoties par viena veida pakalpojumu, tādēļ tiek piedāvāti divi tehnoloģiskie risinājumi.
Uzņēmējiem, kas uzsver savas izmaksas IT sistēmu izmaiņām, lai ieviestu jauno pakalpojumu, būtu derīgi atcerēties, ka vismaz līdzvērtīgas izmaksas šajā situācijā ir arī bankām.
Virkne banku ir paziņojušas, ka to sadarbībā ar uzņēmumiem no finansiālā viedokļa nekas nemainās, nekādas papildu izmaksas netiks pieprasītas. Savukārt, ja atsevišķi uzņēmumi ar kādu no bankām nevar vienoties par pakalpojuma cenošanas principiem, tas ir šo divu uzņēmēju līguma nosacījumu, nevis publisko paziņojumu jautājums. Pēc Latvijas Komercbanku asociācijas uzskata, uzņēmēju organizācijai nav korekti publiski risināt divu savu biedru līguma nosacījumu jautājumus, kas skar pakalpojuma cenu, turklāt vienlaikus radot iespaidu, ka šāda nesaprašanās ir starp visām bankām un visiem uzņēmējiem, kas vēlēsies saviem klientiem jauno iespēju saņemt rēķinus.
Papildu informācija par pakalpojuma izmaiņām un jaunā pakalpojuma apraksts.