Autotransporta direkcijas (ATD) konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem starppilsētu maršrutu tīklā virzienos no Rīgas uz Bausku, Ogri un Jūrmalu zemākās cenas nosaukusi "pelēkajā sektorā" strādājoša firma, uzskata Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA).
Kā norāda LARPA, ir saprotama kārtība, ka labākais pārvadātājs ir nosakāms konkursā, taču ne šobrīd piedāvātajā veidā.
Konkurss tiek organizēts par viszemāko cenu, kaut arī tas būtu jāveic kā saimnieciski izdevīgākais valstij, skaidro LARPA, norādot, ka konkurss tiek organizēts, nedomājot par pasažieriem un nozares attīstību.
Konkursam iesniegto piedāvājumu atvēršana notika 15.oktobrī, un asociācija vērš uzmanību uz piedāvājumu skaitļiem. Lotes Centrs 1A daļā (Jūrmalas virziens), kur piedalījās vislielākais pārvadātāju skaits, seši, augstākā piedāvātā pašizmaksa darbam pamatā ar mikroautobusiem bija 0,6992 eiro par vienu kilometru, bet zemākā - 0,2879 eiro. Igaunijas uzņēmums SEBE piedāvājis augstāko cenu, un tas esot saprotams, jo viņi nākuši ar cenu, kas uzņēmumam ļautu strādāt un attīstīties, norāda LARPA. Savukārt zemāko cenu iesniedzēju piedāvājumi sedzot tikai algu un degvielu. Zemāko piedāvājumu iesniedzis uzņēmums Sabiedriskais autobuss.
Domājam, ka šādas cenas nav iespējams nodrošināt ar godīgām metodēm, uzsver asociācijā. Tāpat lotes Centrs 1C daļā, kur darbs ir pamatā ar lielajiem autobusiem, ar godīgām metodēm neesot sasniedzams zemākais piedāvājums 0,5963 eiro par vienu kilometru. Tas esot apmēram par 20% zem nākamajiem trim piedāvājumiem.
ATD iepirkumu komisija vēl nav izvērtējusi iesniegtos piedāvājumus, taču līdz šim neesot pieredzēts, ka konkursā, kurā kā pamatnoteikums ir zemākā cena, tiktu objektīvi izvērtēti cenu piedāvājumi un kāds uzņēmums no konkursa tiktu izslēgts par nepamatoti zemas cenas iesniegšanu, norāda asociācija.
Asociāciju satrauc tas, ka lotē Centrs 1 zemākās cenas nosaukusī firma izvairās no nodokļu nomaksas pilnā apmērā, kas tai ļauj konkursos startēt ar krietni zemākām cenām, nekā to spēj uzņēmumi, kas strādā godīgi.
Ja atbildīgās institūcijas to akceptē, tad šādā konkursā par zemāko cenu nevar uzvarēt godīgi strādājoši uzņēmumi. Esam satraukti par notiekošo nozarē. Pieprasām veikt objektīvu konkursa piedāvājumu izvērtēšanu un nepieļaut negodīgi strādājošo uzņēmumu darbību pasažieru pārvadājumos, norāda asociācijā.
Sabiedriskais autobuss līdz šim apkalpoja Bauskas virzienu, un tieši par šo maršrutu iesniegtas daudzas sūdzības. Tāpat kompānija piedalījusies pretrunīgi vērtētajā 25 miljonus latu (35,57 miljonu eiro) vērtajā iepirkumā par paaugstināta servisa pārvadājumu nodrošināšanu Rīgas pilsētas mikroautobusu maršrutos. Šajā iepirkumā uzvarēja pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme, kurā apvienojušies dalībnieki SIA B-Bus, tai pilnībā piederošā SIA Sabiedriskais autobuss, SIA Vidlatauto, kā arī B-Bus vadītājam Vitālijam Komaram pilnībā piederošā SIA FPK. Uzvarējusī pilnsabiedrība ir saistīta ar Rīgas satiksmei daļēji piederošās e-talona ieviesējfirmas Rīgas karte valdes locekli, partijas Gods kalpot Rīgai biedru, Rīgas satiksmes Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītāju Aleksandru Brandavu, norāda asociācija.
Atkarībā no šī konkursa izvērtējuma asociācija plānošot tālākās aktivitātes. Uzskatām, ka nav pieļaujami, ka mūsu nozarē tiek pieļauta ēnu ekonomika kā norma. Vēlamies arī turpmāk saglabāt mūsu nozarē strādājošo pārvadātāju augsto prestižu, uzsver LARPA valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs.
Kā ziņots iepriekš, Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) bija iesniegtas sūdzības, un tās bija saistītas ar jautājumiem, kas skar nolikumā izvirzītās kvalitātes prasības (autobusu vecums), piedāvāto autobusu iegādes termiņus un pretendentu vērtēšanas kritērijus. Sūdzības bija iesnieguši SIA AIPS, AS Liepājas autobusu parks un SIA Sabiedriskais autobuss.
Paredzams, ka konkursa uzvarētāji pārvadājumus sāks 2015.gada 1.februārī un pārvadājumu līgumi tiks slēgti līdz 2020.gada 31.decembrim.
Kā skaidro direkcijā, kopš 2008.gada turpinās tiesvedība ar pārvadātājiem par atklātā koncesijas konkursa rezultātiem maršruta tīkla lotē Centrs-1 un sabiedriskā transporta pakalpojumi līdz šim tika organizēti pagaidu kārtībā, pārvadājumu līgumiem nepārsniedzot divu gadu termiņus. ATD atzīst, ka līdz ar to cieta pārvadājumu kvalitāte, jo pagaidu līgumiem nav piemērojamas augstas kvalitātes prasības. Jaunie sešu gadu termiņa līgumi ļaušot izvirzīt augstākas prasības pārvadātājiem un nodrošinās pasažieriem komfortablus braukšanas apstākļus, apgalvo direkcijā.