Pozitīvais sabiedrības vērtējums izglītības pieejamībai ir rezultāts Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un pašvaldību mērķtiecīgam, ilglaicīgam un sistēmiskam darbam un sadarbībai. Vienlaikus tas liecina, ka konkrētajām mērķgrupām tiek sniegtas iespējas izglītoties, kas veicina skolas atvērtību un iekļaujošo izglītību – uzsver izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe, komentējot tirgus un sociālo pētījumu centra Latvijas fakti jūlijā publiskoto pētījumu par valsts un pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamību.
T.Koķe akcentē, ka izglītībā svarīgas trīs lietas – pieejamība, kvalitāte un efektīva līdzekļu izmantošana, tajā skaitā – patlaban notiekošās administratīvi teritoriālās reformas kontekstā. Latvijas faktu pētījums liecina, ka no visām tajā iekļautajām pozīcijām, kuras iedzīvotāji tika lūgti vērtēt, vispozitīvāk tika novērtēta tieši izglītības pieejamība. Un turpinot darbu pie izglītības sakārtošanas, īpašu uzmanību IZM velta tieši izglītības pilnveidei un kvalitātes uzlabošanai. Šajā situācijā visām iesaistītajām pusēm kopīgi – valstij un IZM, pašvaldībām, izglītības iestāžu vadītājiem un skolotājiem atbilstoši savai kompetencei jāturpina darbs pie izglītības kvalitātes uzlabošanas.
Ministre aicina skolotājus un izglītības iestāžu vadītājus īpaši pievērsties izglītības kvalitātes uzlabošanai – gan pilnveidojot un dažādojot izglītības programmas, gan vairojot skolēnu interesi par mācīšanos. T.Koķe atzīmē, ka IZM sakārto pedagogu atalgojuma sistēmu un palielina algas – šajā kontekstā viens no būtiskākajiem akcentiem ir darba rezultātu un atalgojuma sasaistīšana, lai par kvalitatīvu darbu tiktu saņemta atbilstoša alga. Tāpat rūpējoties par izglītības kvalitātes uzlabošanu, valsts nodrošinājusi atbalstu un turpinās ieguldīt gan valsts, gan Eiropas Savienības līdzekļus mācību vides uzlabošanā, piešķir budžeta vietas skolotāju sagatavošanai u.c.
Izglītības pieejamība ir vienīgā pozīcija šajā pētījumā, kurā pozitīvo vērtējumu īpatsvars ir lielāks par pusi – 55.5%. Salīdzinot respondentu vērtējumu pēc iegūtās izglītības, visatzinīgāk izglītības pieejamību novērtējuši cilvēki ar augstāko izglītību. Īpaši iepriecinoši, ka izglītības pieejamību vispozitīvāk vērtē jaunākā aptaujāto grupa – jaunieši 18-24 gadu vecumā, kas vienlaikus arī liecina par viņu interesi par mācībām. Savukārt otrs pozitīvākais novērtējums izglītības pieejamībai ir 55-64 gadu vecuma grupā, kas ir tiešā mūžizglītības mērķgrupa un liecina par tendenci, ka izglītība kā vērtība ir svarīga arī šai vecuma grupai.