Man ir bieži nācies saskarties ar darbinieku viedokli, ka viņiem pienākas alga, bieži vien lielāka alga, jo viņi godprātīgi pilda visus savus amata pienākumus. Lielākajā daļā gadījumu šiem cilvēkiem ir taisnība, jo cilvēku nolīgst pildīt amata pienākumus, un viņš tos arī pilda pēc savas labākās izpratnes.
Kamēr ekonomika attīstījās, viss bija labi - mērķi pārpildījās paši, trūka darbinieku, algas pieauga. Neviens šajā laikā nedomāja par to, cik atbilstošs ir darbinieks konkrētajam amatam, kā viņš ietekmē uzņēmuma rezultātus. Vadītāji veiksmīgi tika galā izmantojot īstermiņa motivātorus, lai uzlabotu darba rezultātus.
Šobrīd situācija ir mainījusies - ienākumi gandrīz visiem uzņēmumiem ir samazinājušies, jāsamazina arī izmaksas. Tagad uzņēmumu vadītāji skatās, kur var ieekonomēt, lai uzņēmums izdzīvotu. Lielai daļai uzņēmumu personāla izmaksas ir būtiska izdevumu pozīcija. Tās var samazināt - samazinot darbinieku skaitu vai samazinot darbinieku atalgojumu. Darbinieku skaitu diemžēl bezgalīgi samazināt nav iespējams, tāpēc agrāk vai vēlāk katrs uzņēmums nonāk arī pie atalgojuma samazinājumiem. No sākuma tiek samazināta atalgojuma mainīgā daļa, tad labumi, līdz beidzot varbūt pienāk kārta arī fiksētajai atalgojuma daļai. Ar prātu katrs darbinieks saprot, ka izmaksas jāsamazina, bet parasti tas ir līdz brīdim, kamēr tas skar katra personīgos ienākumus. Jo ir grūti pieņemt, ka pēkšņi par to pašu darbu vai pat lielāku darba apjomu maksā mazāk.
Kādi faktori ietekmē atalgojuma samazinājumu?
1) Cilvēkresursu pieprasījums un piedāvājums tirgū kopumā. Pagājušā gadā Ekonomikas ministrija bija izstrādājusi ekonomiskās izaugsmes plānu, kurā bija minēts, ka cilvēkresursu pieprasījuma un piedāvājuma balanss būs pie 5% IKP pieauguma, tā kā šobrīd IKP samazinās, pieprasījums pēc jauniem darbiniekiem krītas, bet pieprasījums pēc jaunām darba vietām ir liels. Cilvēki, kuri ir palikuši bez darba ir gatavi strādāt par zemāku samaksu, līdz ar to vidējais atalgojums valstī samazinās. Šī tendence turpināsies, kamēr ekonomika nostabilizēsies un uzņēmēji sāks domāt par jaunu darba vietu radīšanu.
2) Cilvēkresursu pieprasījums un piedāvājums konkrētās amatu saimēs. Vienmēr ir situācija, ka kādos amatos pietrūkst kvalificētu darbinieku, bet citos ir pārpalikums. Šī iemesla dēļ IT speciālistiem arī šobrīd ir augstāks atalgojums kā administratīvo darbu darītājiem.
3) Uzņēmuma lielums pēc apgrozījuma un darbinieku skaita. Nevar salīdzināt galveno grāmatvedi nelielā uzņēmumā ar 1 miljona apgrozījumu ar grāmatvedi no uzņēmuma ar 100 miljonu apgrozījumu. Tā kā visu laiku uzņēmuma apgrozījums un darbinieku skaits auga, tad šis faktors būtiski netika ņemts vērā, taču šobrīd, kad apgrozījums samazinās un darbinieku skaits samazinās, tad vadošo darbinieku algu samazinājuma pamatā ir arī šis faktors, jo uzņēmuma vadītājs, kurš šobrīd strādā tikai ar 75 miljonu apgrozījumu vairs nevar saņemt atalgojumu līdzvērtīgu iepriekšējā gada100 milj. apgrozījuma rādītājiem.
4) Amata vērtība uzņēmumā - kādā amatā darbinieks strādā - cik nozīmīgs ir konkrētais amats uzņēmumam. Sētniekam vai apkopējam ar vairākām augstākajām izglītībām un svešvalodas zināšanām neviens nemaksās kompetencei atbilstošu atalgojumu. Viņam maksās konkrētam sētnieka vai apkopēja amatam atbilstošu atalgojumu. Ne vienmēr visiem vienāda līmeņa vadītājiem vai darbiniekiem ir vienāds amata vērtējums, jo katrā amatā var būt noteikta atbildības sfēra, lielāka vai mazāka ietekme uz konkrētām uzņēmuma funkcijām un rezultātiem.
5) Katra darbinieka darba rezultāti. Šis ir būtiskākais faktors katram personīgi - kādi ir katra darbinieka rezultāti. Bieži vien darbinieki ļoti cītīgi strādā, pievēršot uzmanību mazsvarīgām detaļām un procesiem, kas nesekmē uzņēmuma ienākumu gūšanu. Tā vietā, lai savstarpēji sadarbotos un nodrošinātu klientam labākās kvalitātes produktu vai pakalpojumu, notiek iekšēji konflikti kam taisnība, kā būtu pareizi jādara utt.
Šajā posmā uzņēmumos ir vislielākās neatbilstības starp ieguldīto darbu un saņemto rezultātu, jo reti kurā uzņēmumā tiek vērtēti darba rezultāti katrā amatā. Bieži tiek vērtēts: cik daudz laika darbinieks pavada darbā, kādus amata pienākumus pilda, kādas aktivitātes veic, cik cītīgi un ar kādu attieksmi strādā, kādas kompetences darbiniekam piemīt, utt.
Lai spētu saglabāt esošo atalgojuma līmeni un pat nodrošināt tā pieaugumu, uzņēmumiem, kas to vēl nav izdarījuši, ir jāsakārto savas atalgojuma sistēmas, pārņemot pasaules labāko praksi, nodrošinot viegli izprotamus atalgojuma noteikšanas kritērijus un nodrošinot darba rezultātu saikni ar atalgojumu. Tas būtiski atvieglos izpratni par atalgojumu uzņēmumā, katrs darbinieks sapratīs gan katra amata nozīmīgumu, gan atalgojuma adekvātumu katra darbinieka sniegumam.