Lai gan eksporta tirgus būvniekiem palīdz turēties pretim sarežģījumiem vietējā tirgū, kopējais ārvalstīs veikto būvdarbu apmērs joprojām ir neliels , otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pērn Latvijas būvkompāniju pašu spēkiem ārvalstīs veiktais būvdarbu apjoms sarucis par teju 10 milj. eiro un bijis 89,9 milj. eiro, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Salīdzinot ar kopējo pašu spēkiem veikto būvdarbu apjomu, tie ir vien ap 5%.
Liela loma
Kompānijas, kas izvēlējušās iet eksporta ceļu, uzsver tā nozīmīgumu. To apliecina arī skaitļi, piemēram, a/s BMGS pašu spēkiem sniegtais būvniecības pakalpojumu apmērs Latvijā tikai par 1,6 milj. eiro (bez PVN) pārsniedz apmērus, kas sasniegti citās valstīs, izriet no Būvkomersantu reģistrā rodamās informācijas. Proti, Latvijā pašu spēkiem sniegti pakalpojumi18,9 milj. eiro apmērā (bez PVN), bet ārvalstīs – 17,3 milj. eiro (bez PVN) apmērā. Kopējā uzņēmuma sniegto būvniecības pakalpojumu apmērā ārvalstīs veiktie būvniecības un projektēšanas darbi veido vairāk nekā 37%. Īstenots sašķidrinātās dabasgāzes termināļa projekts Klaipēdā, ieskaitot ostas infrastruktūras projektēšanu un būvniecību, būvēta jauna kruīzu kuģu piestātne vecajā Tallinas ostā, veikta salikto betona un tērauda konstrukciju projektēšana, ražošana, piegāde un montāža projektē Liljekonvaljenā, Stokholmā – tie ir lielākie pērn BMGS darbi ārzemēs.
No kopējā stikloto konstrukciju ražošanas apmēra vairāk nekā pusi veido eksports, tā uz jautājumu, cik būtiska uzņēmumam ir dalība ārvalstu tirgos, DB atbild SIA Arčers valdes loceklis Kaspars Garkanis. Kā stiklotu būvkonstrukciju projektētājs, izgatavotājs un uzstādītājs ārzemēs, galvenokārt Skandināvijas reģionā, uzņēmums strādā jau vairāk nekā desmit gadus. «Mums ir stabilas iestrādes tālākajai attīstībai, kaut jāatzīst, ka situācija ārvalstu tirgos, salīdzinot ar periodu pirms desmit gadiem, ir mainījusies – ir dažādi, arī slēpti, vietējā tirgus aizsardzības mehānismi, kas laika gaitā tikai pastiprinās, un ar tiem nemitīgi jārēķinās gan jaunpienācējiem, gan pieredzējušiem tirgus dalībniekiem,» tā viņš.
Pērn ārvalstīs lielākais darbu apjoms izpildīts Norvēģijā un Beļģijā. Latvijas uzņēmums apakšuzņēmēja statusā ar stiklotām alumīnija fasāžu un interjera konstrukcijām nodrošināja vairāku izglītības iestāžu, dzīvojamo ēku, biroju, slimnīcu jaunbūves. «No apjomīgākajiem pērn realizētajiem projektiem jāpiemin stikloto alumīnija konstrukciju izgatavošanu biroja ēkas jaunbūvē Oslo, kur pasūtītājs bija starptautiskajā būvniecības koncernā Skanska ietilpstošais uzņēmums Skanska Norge AS, arī stikloto konstrukciju izgatavošana AZ Jan Palfinj hospitāļa rekonstrukcijai Ģentē ( Beļģija) u.c.,» uzskaita K. Garkanis.
Redz izaugsmi
Aktīvi eksporta tirgos turpina darboties arī UPB, Skonto Būve, kam jau tradicionāli šis ir nozīmīgs biznesa segments. UPB holdings pēdējos gados saglabājis eksporta un vietējā tirgus attiecību – 60 pret 40. Šogad, iespējams, proporcija varētu nedaudz mainīties, jo eksporta tirgiem tiek prognozēta straujāka izaugsme kā vietējam tirgum. Tomēr mērķis ir šo proporciju saglabāt, tāpēc nav plānots samazināt uzņēmuma aktivitāti vietējā tirgū. «UPB eksporta tirgi, pateicoties mērķtiecīgai un savlaicīgi uzsāktai stratēģiskai darbībai, joprojām uzrāda izaugsmes potenciālu,» DB apgalvo UPB valdes priekšsēdētājs Dainis Bērziņš.
Visu rakstu Katram atsevišķi – daudz, kopā – maz lasiet 5. maija laikrakstā Dienas Bizness.