No finanšu krīzes radītās bedres lēniem soļiem virzāmies laukā, tomēr uz Latvijas ceļiem esošas bedres paliek kā nemainīga liecība par to, ka valdība nespēj atrisināt būtiskus trūkumus sistēmā, raksta laikraksts Diena.
Tas uzsver, ka jau labu laiku tiek skaļi runāts par ceļu kritisko stāvokli, tomēr daudzie solījumi reālus rezultātus nav nesuši. Vakar Latvijas Televīzijas raidījumā Rīta Panorāma Latvijas valsts ceļu (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange atklāja, ka pēc autoceļu novērtējuma, kas tiek veikts katru gadu, nupat konstatēts, ka aptuveni puse no valsts autoceļiem ir tik kritiskā stāvoklī, ka tiem nekavējoties nepieciešama rekonstrukcija. Kā norādīts biedrībā Latvijas ceļu būvētājs (LCB), situācija uz pašvaldību ceļiem ir vēl katastrofālāka.
LCB izpilddirektors Zigmārs Brunavs Dienai uzsvēris, ka problēma ir greizajā sistēmā, jo «patlaban politiķi spēj domāt tikai viena budžeta gada garumā. Viņi neskatās uz ceļu tīklu pēc būtības. Šāda politika tad arī noved pie tā, ka mēs katru gadu lāpām bedrītes».
Satiksmes ministrija (SM) valdībā iesniegusi Valsts autoceļu sakārtošanas programmu līdz 2020. gadam, tomēr tā garantē tikai to, ka 2018. gadā ceļi nebruks ātrāk, kā tiks lāpīti. Turklāt programma valdībā pieņemta tikai zināšanai, un Brunavs paudis bažas, ka tā varētu nebūt saistoša nākamajām valdībām. LCB izpilddirektors uzskata, ka būtu jāmaina sistēma, nevis jāpaļaujas ceļu sakārtošanā uz Eiropas fondu naudu.
To, ka programma nav kā akmenī iecirsta, laikrakstam atzinis arī nozares ministrs Anrijs Matīss (Vienotība): «Mūsu valstī nav neviena tāda dokumenta, kas būtu horizontāli saistošs nākamajām Saeimām un valdībām. Ja programma būtu pieņemta ar likumu, arī tas nenozīmētu, ka nākamā Saeima un valdība, vērtējot savas prioritātes, nepārskatītu iepriekšējo valdību plānus.» Tomēr viņš uzsvēris, ka programma tapusi reālistiski un tā nav «pārlieku ambicioza». Tā ietver finansējumu 2,3 miljardu apmērā, taču jau ir apzināts, ka patiesībā pietrūkst piecu miljardu.
Pagājušajā gadā rekonstrukcija ir veikta aptuveni 800 kilometriem ceļu, šogad nauda paredzēta 1030 kilometriem.