Otrdien Ekonomikas ministrija informēja Ministru Kabinetu par Latvijas eksporta veicināšanas programmas 2006. gada rīcības plāna īstenošanas gaitu. Piedāvājam iepazīties ar ar visu ziņojuma tekstu.
Informatīvais ziņojums Par Latvijas eksporta veicināšanas programmas 2006. gada rīcības plāna īstenošanas gaitu.
Informatīvais ziņojums ir sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 14. oktobra rīkojuma Nr. 755 Par Latvijas eksporta veicināšanas programmu 2005. - 2009. gadam (Programma) 4. punktu, kas paredz Ekonomikas ministrijai, sākot ar 2006. gadu katru gadu līdz 1. jūlijam sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Eksporta veicināšanas programmas rīcības plāna īstenošanas gaitu iepriekšējā laikposmā.
Programma ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas nosaka eksporta veicināšanas mērķus, galvenos uzdevumus un sasniedzamos rezultātus. Programmas mērķis ir aktīvi veicināt Latvijas uzņēmumu starptautisko konkurētspēju, sekmēt jaunu tirgu apgūšanu, kā arī nostiprināšanos esošajos. Programmas pasākumu īstenošanu pārrauga Ekonomikas ministrija, savukārt, realizē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 6. aprīļa rīkojumu Nr. 213, lai pārraudzītu Eksporta veicināšanas politikas pasākumu īstenošanu, ir izveidota Eksporta veicināšanas padome (Padome). Padomes sastāvā ietilpst valsts institūciju, nozaru asociāciju pārstāvji un sociālie partneri. Padomes ietvaros tiek izstrādāti, saskaņoti un apstiprināti ikgadējie Programmas rīcības plāni, koordinēta un izvērtēta to īstenošana, apskatīti uzņēmējiem būtiski jautājumi, lai palielinātu preču un pakalpojumu tirgus pieejamību ārējos tirgos, kā arī tiek lemts par prioritātēm finansējuma saņemšanai. Tāpat tiek skatīti arī stratēģiski un konceptuāli jautājumi, piemēram, lemts par Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību tīkla attīstību un prioritārajām valstīm, kurās turpmākajos gados paredzēts atvērt Pārstāvniecības. Īpaši aktuāls ir jautājums par valsts atbalsta instrumentu pieejamību uzņēmējiem Eiropas Savienības (ES) Strukturālo fondu jaunajā plānošanas periodā (2007.-2013.gadam).
PROGRAMMAS IZPILDES GAITA
2006. gadā tika īstenots Programmas ikgadējais rīcības plāns, kura ietvaros tiek realizēti virkne uz eksportu vērsti pasākumi 4 galvenos rīcības virzienus:
1. Eksporta veicināšanas institucionālās bāzes attīstība;
2. Latvijas uzņēmumu starptautiskās konkurētspējas veicināšanas un eksportspējas attīstīšana;
3. Atbalsts eksporta mārketingā un jaunu tirgu apgūšana;
4. Finanšu instrumenti eksporta veicināšanā.
Programmas 2006. gada rīcības plāna ietvaros tika īstenoti šādi nozīmīgi pasākumi:
Eksporta veicināšanas institucionālās bāzes attīstība
1. 2006. gadā tika turpināts darbs pie Eksporta veicināšanas institucionālās bāzes un kapacitātes pilnveidošanas. Tika nodrošināta vienotā informācijas centra darbība un gada laikā Latvijas uzņēmumiem tika nodrošināta informācija par visiem LIAA sniegtajiem pakalpojumiem, tai skaitā ārējo tirdzniecību, ES struktūrfondu programmām u.c. jautājumiem.
2. Viens no būtiskākajiem programmas pasākumiem ir Latvijas Ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbības nodrošināšana un tīkla attīstība. Pārstāvniecības nodrošina uzņēmumus ar informāciju par ārējo tirgu iespējām, veic ārējo tirgu pētījumus, izplata informāciju ārvalstīs par Latvijas eksporta potenciālu un labvēlīgu vidi investīciju piesaistei, palīdz uzņēmumiem sadarbības partneru meklējumos, ieejot ārvalstu tirgos. 2006. gadā ir nodrošināta 10 Pārstāvniecības ārvalstīs darbība- Vācijā, Francijā, Lielbritānijā, Kazahstānā, Dānijā, Norvēģijā, Nīderlandē, Zviedrijā, Krievijā un ASV.
3. Pārstāvniecību darbības rezultātā 2006. gadā kopumā ir uzsākti 74 nozīmīgi eksporta projekti un pieņemti 31 pozitīvi lēmumi par eksporta projektiem; strādāts ar 60 nozīmīgiem investīciju projektiem, no kuriem 12 pieņemts lēmums par investīciju projektu veikšanu Latvijā; noorganizētas 54 potenciālo ārvalstu investoru vizītes Latvijā; noorganizētas 39 tiešās vizītes pie potenciālajiem investoriem; noorganizētas 27 uzņēmēju delegāciju vizītes; noorganizētas 18 tirdzniecības misijas ārvalstīs; noorganizēti 28 investīciju un eksporta veicināšanas semināri; dalība 48 ārvalstu semināros; dalība 32 ārvalstu izstādēs; noorganizētas 30 ienākošās kompāniju vizītes; noorganizētas 26 tiešās mārketinga kampaņas pirms izstādēm un semināriem, kuru laikā tika uzrunātas ārvalstu kompānijas, lai aicinātu piedalīties izstādēs, semināros un radītu interesi par Latviju.
4. 2006. gadā tika noorganizēti divi Latvijas uzņēmēju un Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību vadītāju un LR vēstniecību ekonomisko diplomātu forumi. 2006. gada jūnijā Latvijas uzņēmējiem tika sniegts plašāks ieskats par Krievijas, ASV un Ķīnas tirgiem, par to biznesa kultūru un īpatnībām, esošo sadarbības pieredzi un neizmantotām iespējām. Savukārt, decembra mēnesī, pirmo reizi forums tika organizēts Liepājā ar mērķi uzturēt aktīvu saikni starp Kurzemes reģiona uzņēmējiem un Pārstāvniecībām, kā arī apzināt uzņēmēju vēlmes un spējas, kas Pārstāvniecību pārstāvjiem ļautu ārējos tirgos strādāt konkrētās Latvijas uzņēmēju interesēs. Abu forumu ietvaros notika kontaktbiržas ar vairāk nekā 200 Latvijas uzņēmējiem.
5. 2006. gadā tika uzturēta LIAA iekšējā informācijas sistēma on-line datu bāze, kurā tiek ievietota aktuāla informācija par eksporta un investīciju projektiem. Gada laikā datu bāzē tika ievietoti 24 Latvijas uzņēmumu profili. Ir iegādāta kompāniju datu bāze Kompass, kas nodrošina informācijas sagatavošanu par potenciālajiem sadarbības partneriem.
Latvijas uzņēmumu starptautiskās konkurētspējas veicināšanas un eksportspējas attīstīšana
1. Lai Latvijas uzņēmumi spētu atrast, izveidot un izmantot ārējās ekonomiskās sadarbības iespējas, nepieciešams labi izprast starptautiskās tirdzniecības darbības principus un īpatnības, pielietot mūsdienīgas eksporta mārketinga un menedžmenta metodes un instrumentus. Tā, kopumā 2006. gadā Latvijas uzņēmumiem tika sniegtas 761 konsultācijas ar eksportu saistītos jautājumos, 980 konsultācijas ārējās tirdzniecības stratēģijas izstrādē, starptautiskajā mārketingā, eksporta projektu sagatavošanā, biznesa partneru meklēšanu. LIAA mājas lapā tika ievietoti 14 valstu profili ar pamatinformāciju par ekonomiku, galvenajām nozarēm, importa un eksporta produktiem, uzņēmējdarbības nosacījumiem, nodokļu sistēmu u.c.
2. 2006. gadā tika noorganizēti 9 eksporta prasmju semināri par atsevišķu nozaru produktu grupu specifiskiem eksporta nosacījumu jautājumiem mērķa tirgos, 4 semināri par uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanu Eiropas Savienībā u.c.
3. Ekonomikas ministrija sadarbībā ar LIAA 2006. gadā noorganizēja konkursu Latvijas Eksporta gada balva 2005, atzinīgi novērtējot sekmīgākos eksporta produktus un pakalpojumus. Konkursa mērķis ir sekmēt Latvijas komersantu konkurētspēju ārvalstu tirgos, kā arī veicināt produktu un pakalpojumu eksporta apjoma un kvalitātes pieaugumu. Konkursa ietvaros tiek izvērtēti uzņēmēju eksporta rādītāji aizvadītajā gadā, kā arī sekmīgākie eksporta produkti un pakalpojumi. Konkurss notiek trīs kategorijās: produkts vai pakalpojums ar straujāko eksporta apjoma pieaugumu; jaunais eksporta produkts vai pakalpojums; inovatīvākais produkta vai pakalpojuma eksporta risinājums. Pērn konkursam "Eksporta gada balva 2005" pieteicās 40 uzņēmumi no visas Latvijas un tika iesniegti 61 pieteikumi. Konkursantu vidū tika pārstāvētas galvenās eksporta nozares - kokapstrāde un mēbeļu ražošana, metālapstrāde un mašīnbūve, vieglā rūpniecība, pārtikas pārstrāde un konditoreja, ķīmiskā un farmaceitiskā ražošana. Konkursā uzvarēja un pirmās vietas ieguvēji bija SIA Primeks (ar produktu telpu grīdas, monolītie betona pārsegumi), AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (ar produktu dīzeļvilciens), kā arī SIA Zieglera mašīnbūve (ar produktu pļaujmašīnas, vālotāji, ārdītāji, rapšu dalītāji).
4. Programmas ietvaros tika izstrādāta Koncepcija par loģistikas centra izveidi.
Atbalsts eksporta mārketingā un jaunu tirgu apgūšana
1. Lai izzinātu ārvalstu tirgu pieprasījumu, attīstītu un veiksmīgi pārdotu starptautiski konkurētspējīgus preces un pakalpojumus, 2006. gadā tika sagatavoti 22 tirgus pētījumi - informācijas apkopojumi atbilstoši Latvijas uzņēmumu definētām interesēm, tādējādi tika iegūta detalizēta informācija par Krievijas, Dānijas Japānas, Vācijas, Kazahstānas u.c. valstu tirgiem.
2. Programmas ietvaros 2006. gadā tika sniegts atbalsts Latvijas eksportētāju dalībai starptautiskajās izstādēs un tirdzniecības misijās ar mērķi atrast jaunus sadarbības partnerus un realizācijas tirgus. Šajā laika periodā tika noorganizētas 28 tirdzniecības misijas ārvalstīs mašīnbūves, kokrūpniecības, pārtikas, tekstila u.c. nozarēs un kopumā tirdzniecības misijās piedalījušies vairāk kā 350 Latvijas uzņēmēji. Tāpat, 2006. gadā Latvijas uzņēmēji piedalījās LIAA organizētajos 8 nacionālajos stendos izstāžu ietvaros.
3. Nodrošināta Latvijas Valsts Agrārās Ekonomikas institūta (LVAEI) un Mārketinga padomes darbība eksporta aktivitāšu rīkošanā un organizēšanā. 2006. gadā tika noorganizēti kopējie stendi 8 starptautiskās lauksaimniecības un pārtikas izstrādēs.
4. 2006. gadā ir noorganizētas 31 tiešās mārketinga kampaņas (TM) par investīciju un sadarbības iespējām atsevišķās nozarēs pirms starptautiskām izstādēm un to laikā. TM tika rīkotas tādās jomās kā biotehnoloģija, kokrūpniecība, mašīnbūve, tekstils, pārtika, būvniecība u.c.
5. 2006. gadā tika noorganizēti 11 eksporta veicināšanas informatīvie semināri par noteiktām Latvijas preču un pakalpojumu grupām ārvalstīs, kur atrodas Pārstāvniecības. Informatīvie semināri notika tādās jomās kā mašīnbūve, kokrūpniecības, tūrisms, pārtika u.c.
6. 2006. gadā ārvalstu presē tika publicēti 19 raksti par ekonomiskās sadarbības iespējām ar Latviju, tādējādi ārvalstu kompānijas tika nodrošinātas ar informāciju par Latvijas nozaru potenciālu.
7. 2006. gada (22.-26. maijs) tika noorganizēta ASV biznesa investīciju un tirdzniecības iespēju misija Baltijas valstīs. Misija tika rīkota ar mērķi iepazīstināt ASV uzņēmējus ar investīciju iespējām Baltijas valstīs, kā arī apspriest un konkretizēt iespējamos sadarbības projektus. Misija bija nozīmīgs stimuls Baltijas valstu un ASV ekonomisko attiecību, kā arī ASV investīciju Baltijā veicināšanai, turklāt tā kalpoja kā follow-up pasākums veiksmīgi notikušajām ASV-Baltijas valstu biznesa konferencēm Londonā (2004. gada decembrī) un Vašingtonā (2005. gada martā), kuras apmeklēja vairāk kā 250 ASV uzņēmumu vadītāji. Pasākumā piedalījās vairāk kā 200 ASV un Baltijas valstu uzņēmumu pārstāvji, kā arī augsti stāvošas Baltijas valstu un ASV amatpersonas. Misijas centrālais notikums bija ASV-Baltijas valstu biznesa konference, kuras ietvaros notika tematiskas apaļā galda diskusijas par tēmām - investīcijas, rūpniecība un Valsts un privātās partnerības projekti.
Finanšu instrumenti eksporta veicināšanā
2006. gadā Ekonomikas ministrija izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektus Eksporta kredītu garantiju izsniegšanas noteikumi un "Latvijas Republikas eksporta kredītu garantētāja paziņošanas procedūras Eiropas Komisijai un citiem Eiropas Savienības dalībvalstu eksporta kredītu garantētājiem", kas kopā ar Eksporta kredītu garantēšanas likumu nodrošina normatīvo bāzi valsts atbalsta sniegšanā eksportētājiem vidēja un ilgtermiņa eksporta kredītu garantiju veidā, samazinot pastāvošos riskus darījumos ar ārvalstu pircējiem un veicināt Latvijas izcelsmes preču un pakalpojumu eksportu ārpus Eiropas Savienības.
Ekonomikas ministrs J. Strods
Vēl detalizētāku informāciju par paveikto varat iegūt ziņojuma pielikumā: Pārskats par Latvijas eksporta veicināšanas programmas 2006.gada rīcības plāna īstenošanas gaitu