Pēdējā laikā bieži ir dzirdami gan uzņēmumu, gan privātpersonu sāpju stāsti par likstām, kad operatīvā līzinga termiņa beigās automašīna bija jānodod auto dīlerim.
Visbiežāk sūdzības no klientu puses ir par atklātiem automašīnas bojājumiem, par ko jāsamaksā lielas naudas summas. Kā piemēru varu minēt situācijas, kad automašīnu dīleris jau pēc automašīnas garantijas perioda beigām, atbilstoši rūpnīcas ieteikumiem, pieprasa mainīt ritošās daļas, piemēram, bremžu diskus, bremžu uzlikas, kas vēl atbilst Latvijas normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un, kuras nemainot, automašīnai var iziet tehnisko apskati. Tāpat bieži pēc operatīvā līzinga beigām automašīnām rūpnīcas garantija, kas nosaka, ka automašīnu remontā izmantojamas oriģinālās detaļas, jau ir beigusies, bet detaļu maiņai netiek piedāvātas neoriģinālās daļas, kas ir krietni lētākas. Būtiskākais, ka, ja slēdzot līgumu, nav iepriekš parakstīti automašīnu bojājumu novērtēšanas kritēriji un līdz ar to strīdīgs ir jautājums par to, kas uzskatāms par normālu nolietojumu un kuros gadījumos klientam ir patiešām jāmaksā par virsbūves bojājumiem, piemēram, par pāris milimetru garām virsbūves švīkām.
Dīleriem auto šogad atgriezīs arī virkne Latvijas uzņēmumu, kuros līdz šim autoparka atjaunošana tika atlikta, pagarinot auto operatīvo līzingu. Praksē ir pierādījies, ka uzņēmumu automašīnu ar vidējo nobraukumu 30 000 km gadā, dzīves cikls ir no 3 līdz 5 gadiem, pēc kura to lietošanas izmaksas strauji pieaug, remonti jāveic aizvien biežāk, palielinās automašīnu dīkstāvēs pavadītais laiks. Līdz ar to arī lielie uzņēmumi šobrīd bieži ir satraukti par lielajām neplānotajām izmaksām.
Centīšos nedaudz sagatavot gaidāmajai pieredzei, iesakot, kā izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem vai nesaskaņām ar auto dīleri. Ieteikumi, ko vērts ņemt vērā gan tiem, kuru auto operatīvais līzings tuvojas beigām, gan potenciālajiem operatīvā līzinga ņēmējiem.
1. Nodrošinieties savlaicīgi! Pirms tiek slēgts operatīvā līzinga līgums, klienta interesēs ir noslēgt savstarpēju vienošanos ar dīleri par auto bojājumu novērtēšanas kritērijiem, kuros tiek definēts, kas tiek uzskatīts par dabisku nolietojumu un kas par bojājumu. Pretējā gadījumā katra no pusēm to var interpretēt dažādi.
2. Apziniet iespējas! Ja operatīvā līzinga ņēmējam un auto dīlerim šādas vienošanās nav, vismaz mēnesi pirms operatīvā termiņa beigām, vēlams vienoties ar dīleri par tā defektēšanu – tāmes par defektu novēršanas izmaksām sastādīšanu. Šāds pakalpojums izmaksās aptuveni 20-30 Ls. Pēc tāmes saņemšanas, norādītos defektus iespējams novērst alternatīvā servisā par zemākām izmaksām vai arī apstrīdēt. Ja automašīna ir nodota operatīvā līzinga termiņa beigās, tās lietotājam vairs nav juridisku tiesību lietot automašīnu un līdz ar to arī nav iespēju veikt defektu novēršanu citā servisā.
3. Saglabājiet automašīnu apkopju un remontu dokumentāciju! Ja automašīnu garantija ir beigusies un to apkopes un remonti tiek veikti alternatīvajos servisos, obligāti saglabājiet dokumentus, kas apliecina veiktos darbus. Pretējā gadījumā, nododot automašīnu, dīleris var pieprasīt veikt apkopes atkārtoti. Gadījumā, ja dīlerim ir pretenzijas par veikto darbu kvalitāti, iespējama prasība pret alternatīvo servisu.
4. Esiet atbildīgi! Atcerieties, ka visu operatīvā līzinga laiku, auto pieder līzinga devējam, tāpēc pret tā lietošanu jāizturas rūpīgi un atbildīgi. Tomēr pirms auto nodošanas dīlerim arī nepieciešams to sagatavot – vismaz veikt salona tīrīšanu un virbūves mazgāšanu.