Bezdarbs pieaug biedējoši strauji. Nākamā gada prognoze – iespējams, tas sasniegs divciparu skaitli. No otras puses – vēl joprojām uzņēmumi nespēj atrast patiesi kompetentus un spējīgus vadītājus, kā arī noturēt esošos.
Pārmaiņu laikā harizmātiski līderi, ar skaidru vīziju un spēju mobilizēt cilvēkus, ir kritiski svarīgi uzņēmuma attīstībai un biznesa izaugsmei. Faktiski uzņēmuma likteni šobrīd nosaka ne vairs pakalpojums vai produkts, ne IT tehnoloģijas un modernas ražošanas līnijas. Vienīgais svarīgais ir cilvēki, un īpaši – līderis. Ar vārdu vadītājs šajā gadījumā domājot ne tikai uzņēmuma valdes priekšsēdētāju vai direktoru, bet arī valdes locekļus, nodaļu vadītājus, atsevišķu pakalpojumu/preču grupas attīstības vadītājus u.tml. Respektīvi, plašu loku atbildīgo darbinieku, kuru pakļautībā ir darbinieki.
Pat šī brīža ekonomiskajā situācijā ar bažām noraugos, cik viegli uzņēmumu augstākā vadība ļauj aiziet labākajiem sava biznesa prātiem. Novēlota un nemākulīga komunikācija, ieviešot pārmaiņas, pārāk liela fokusēšanās uz problēmām, nevis uzņēmumā palikušo cilvēku motivāciju un noturēšanu rada nevajadzīgu spriedzi attiecībās ar tiešo vadību. 80% gadījumu labi vadītāji pamet kompānijas nesaskaņu dēļ ar īpašniekiem vai tiešo vadību.
Daudzi saka, ka šobrīd atrast labu darbinieku nemaz nav grūti. Kandidātu atsaucība uz sludinājumiem, salīdzinot ar situāciju pirms gada, ir pieaugusi 10 reizes. Šobrīd strādāju ar vairākiem projektiem, kur meklējam stratēģiskā līmeņa vadītājus dažādās jomās. Atsaucība uz darba sludinājumu tik tiešām ir milzīga, tomēr atbilstība amata kompetencēm ir tikai 5% kandidātu.
Varu vienīgi secināt, ka īsti profesionāli vadītāji arī krīzes pirmajā posmā nav kļuvuši par bezdarbniekiem, viņi ir nodarbināti un pēc jauna darba neraugās. Un tie, kuri vēlas pārmaiņas savā karjerā, prasmīgi spēj atrast jaunas iespējas, kuras visbiežāk tie saņem jau konkrēta darba piedāvājuma veidā, bez pašu izrādītas iniciatīvas jauna darba meklēšanā.
Rodas jautājums, ko darīt akcionāriem, īpašniekiem, uzņēmuma vadībai, lai iegūtu labus vadītājus? Atbilde ir vienkārša - audzināt par vadītājiem sava uzņēmuma spējīgākos cilvēkus un visiem spēkiem noturēt tos, kas spēs jaunajiem nodot savu pieredzi.
Krīzes un pārmaiņu vadība prasa no vadītājiem īpašas spējas un prasmes. Tā vietā, lai tās attīstītu un vadītāji spētu sekmīgi izvest uzņēmumu no grūtās situācijas, uzņēmumos tiek samazināti budžeti kompetenču attīstībai un mācībām. Tomēr, pirms šim mērķim atvēlētā nauda tiek dramatiski samazināta vai vispār nepiešķirta, jāatceras viena būtiska lieta - tādējādi uzņēmums būtiski bremzē izaugsmi tuvākajā nākotnē. Krīze pēc 2, 3 vai 4 gadiem beigsies. Neinvestējot jaunās vadītāju paaudzes attīstībā, kompānijas, atsākoties ekonomiskajai izaugsmei, kļūs mazāk konkurētspējīgas.