Lielai daļai ziedu veikaliem pirms Līgosvētkiem gaidāms pārdošanas kāpums pat par 20 līdz 40%.
Jau šobrīd esot sākusies pastiprināta Jāņu zāļu un Jāņu vainagu iegāde - to gan pārsvarā dara uzņēmumi, kas tādējādi pirms svētkiem vēlas sagādāt pārsteigumu saviem darbiniekiem. Liela daļa veikalu un pārdevēju norāda, ka iedzīvotāji gan vainagus un Jāņu zāles vēl nepērk - tas tikšot darīts pēdējā brīdī.
Izlaidumu efekts
Tiesa, precīzi ziedu veikali nemāk teikt, cik Līgosvētki palīdz biznesam un par cik vidēji aug pārdošanas apjomi, jo paralēli ir arī izlaidumu laiks, kas nozīmē lielu apjomu kāpumu. «Pārdošanas apjomi šobrīd auguši par aptuveni 40%, salīdzinot ar parastām dienām. Tiesa, tīri uz Līgo rēķina pieaugums varētu būt kādi 20%, jo paralēli ir arī izlaidumu laiks, tāpēc cilvēki pērk daudz ziedus,» norāda ziedu interneta veikala att.lv viena no īpašniecēm Agnese Krauze Johansone. Naudas izteiksmē ieguvumus ziedu veikali neatklāj vai arī nemāk teikt.
Pirks pēdējā brīdī
Liela daļa veikalu un pārdevēju norāda, ka iedzīvotāji gan vainagus un Jāņu zāles vēl nepērk - tas tikšot darīts pēdējā brīdī. «Šobrīd tas vēl nav sācies. Un jāsaka, ka iedzīvotāji parasti, ja pērk, tad nopērk Jāņu zāles pēdējā brīdī - bieži ceļa malā,» norāda Floristic Studio ziedu salona pārstāve Baiba Rudzāte, atgādinot, ka dažas dienas pirms Jāņiem visaktīvāk iepērkas tieši uzņēmumi. Salīdzinot ar pērno gadu, izmaiņas gan nejūtot - tāpat kā pērn Jāņu ziedi un vainagi ir cieņā, un, neskatoties uz ekonomiskās izaugsmes apstāšanos, naudu Jāņu ziediem kompānijas ir spējīgas atlicināt arvien.
Reģionos savādāk
Cita situācija ir ziedu tirgotājiem lauku rajonos - tur Jāņu zāles un dekorējumus sagādā paši un reti izvēlas tos iegādāties. Ja arī tiek pirkti Jāņu vainagi, tad tas tiekot darīts pēdējā brīdī. «Mūsu klienti vēl nav pamodušies. Noteikti rīt vai parīt piecelsies un tad dabūsim pastrādāt tā pamatīgāk,» norāda Aizputes ziedu tirdzniecības uzņēmuma Puķu Ansis viena no īpašniecēm Inga Zariņa.
Uz Jāņiem izvēlas ekonomisko variantu
Pieprasījums pēc dažādiem viesu namiem, lauku un brīvdienu mājām uz Jāņiem šogad ir mazāks nekā pērn.
Asociācijas Lauku ceļotājs prezidente Asnāte Ziemele atzīmē, ka šobrīd vēl ir iespējas rezervēt viesu namu vai brīvdienu māju uz Jāņiem. «Uz Jāņu svētkiem cilvēki pārsvarā meklē vietu tuvāk dabai: ugunskura vietu, telts vietu, nevis kādu īpašu piedāvājumu,» skaidro A. Ziemele. Arī viesu nama 365 brīvdienas īpašniece Liene Pelše norāda, ka uz Jāņiem cilvēki izvēlas ekonomisko variantu: «Ja agrāk cilvēki meklēja viesu māju ar banketu zāli, pirti un guļvietām, tad tagad pieprasa ekonomisko variantu - svinēšanas vietu, bet atsakās no guļvietām.»
Samazina cenas
Db aptaujātie atpūtas namu īpašnieki atzīmē, ka cilvēku atpūtas iespējas būtiski ietekmē ekonomiskā situācija valstī, un šobrīd viesu nami sāk to izjust. «Cilvēki izvēlas Jāņus svinēt mazākās kompānijās, un vietu izvēlas pēc cenas. Gada sākumā mēs pacēlām cenas, taču tagad esam spiesti tās samazināt, jo savādāk mēs nevaram nodrošināt noslogojumu.» Izeju L. Pelše redz, piedāvājot dažādus speciālus pakalpojumus - atlaides jubileju svinēšanai, bērnu kristībām u.c. Ne tik drūmu situāciju redz SIA Skaistie Skati atpūtas parka Lācītes reklāmas un mārketinga direktore Ingūna Ģēģere: «Salīdzinājumā ar pagājušo gadu šogad pieprasījums individuālajiem klientiem (ģimenes, draugu kompānijas u.tml.) ir audzis. Pieaudzis noslogojums ne tikai nedēļas nogalēs, bet arī darba dienās, jo Lācīšu viesu namu pakalpojumus regulāri izmanto dažādi uzņēmumi savu darbinieku izmitināšanai. Cenas individuālajiem klientiem tikpat kā neesam cēluši, izņemot dažas pozīcijas. Protams, ir kāpušas cenas ēdināšanai, kā arī kopējās izmaksas teritorijas īrei korporatīvajiem klientiem.»
Interese ir
Atpūtas kompleksa Dzintarkrasts vadītāja Liene Vaivode atzīmē, ka cilvēki turpina svinēt svētkus un atpūtas komplekss uz svētkiem ir pilnībā noslogots. «Mazāk cilvēku ir ziemas mēnešos, savukārt vasarā, it īpaši kad ir labs, silts laiks, naktsmājiņas ir pieprasītas un par pieprasījumu vasaras sezonā Dzintarkrasts sūdzēties nevar. Un pat neskatoties uz to, ka šogad cenas uz naktsmājiņām pieauga par 10%, pieprasījums saglabājas, jo cilvēki saprot, ka cenas pieaug visās jomās, un atpūta nav izņēmums,» skaidro L. Vaivode. Db jau rakstīja (19.05.2008.), ka pērn par 10% samazinājies ārvalstu tūristu skaits, kuri apmeklējuši Latvijas lauku tūrisma mītnes. Ir nepieciešami jauni risinājumi tūristu plūsmas atjaunošanai un uzlabošanai, kā arī Latvijā ir jāattīsta videi draudzīga ceļošana, kultūras tūrisms, nacionālo parku apceļošana, kulinārais tūrisms.