Darbinieki ar augstu motivāciju jeb degsmi ir īpašā vērtē, taču tieši viņi visbiežāk sastopas ar izdegšanu, par viņiem ir īpaši jārūpējas, pat jāapčubina. Lai organizācija attīstītos, tajā ir jābūt vismaz 20% degsmīgo, taču augsti motivētos nebūt nav tik viegli atrast – personāla atlasē tiek izmantotas īpašas metodes un testi.
Iekšējā motivācija ir cilvēka personības iezīme, kas nozīmē, ka tā ir diezgan stabila vērtība, uzskata Latvijas Psihologu apvienības valdes priekšsēdētājs un SIA Crea- Test vadītājs Reinis Lazda. Viņš iesaka notestēt darbinieka motivāciju, pirms viņu pieņemt darbā, nevis ieguldīt tās veicināšanas aktivitātēs.
Frenks Šmits (Frank L. Schmidt), kas ir viens no ietekmīgākajiem organizāciju psihologiem pasaulē, uzskata, ka darbinieka sniegumu nosaka apķērīgums (fluīdais intelekts), apzinīgums, interese par mācīšanos un nozīmīgāko interešu virziens. Taču šobrīd uzņēmumi, izvēloties darbiniekus, galveno vērību pievērš viņu pieredzei, nevis kvalitātēm, kas nosaka motivāciju un sniegumu, secina R. Lazda.
Lai lietas kustētos uz priekšu un neiestātos sastingums, organizācijā ir jābūt noteiktam īpatsvaram augsti motivēto darbinieku. Vadoties pēc Pareto principa (Itālijas ekonomista un zinātnieka Vilfredo Pareto ieviesta termina, kas pazīstams kā 80/20 princips), motivētajiem darbiniekiem uzņēmumā nav jābūt ļoti daudz, tā var būt viena piektā daļa, viņš saka.
Degsme ir atvērtība jaunajam, pārliecība par sevi, enerģija un noturība, realizējot savus mērķus – definē psihologs. Jārēķinās, ka darbinieki ar augstu motivāciju vai degsmi biežāk sastopas ar izdegšanu. Šādi cilvēki retāk ir tendēti uz pašsaglabāšanos, bieži vien nedomā par savu iekšējo resursu atjaunošanu. «Tie, kuri spožāk deg un ar lielāku liesmu, arī ātrāk izdeg, tas ir tāpat kā ar labu malku,» salīdzina R. Lazda. Augstāka līmeņa vadītājiem piemīt lielāka degsme, tāpēc viņi ir vairāk pakļauti izdegšanai.
«Motivācija nav tas pats, kas personība. Cilvēku nevar nolasīt pāris minūšu sarunā, jo bieži vien tie, kuri zina vismazāk, ir pārliecinātākie par sevi,» ir novērojis R. Lazda.
Visu rakstu Laba malka ātrāk izdeg lasiet 29.marta Dienas Bizness!
Šo rakstu iespējams iegādāties arī platformā dbhub.lv!