Satversmes tiesa ir atzinusi, ka apstrīdētās normas saistībā ar tiesnešu algu «iesaldēšanu» neatbilst Satversmei.
Lēmumā norādīts, ka tiesnešu neatkarība ir saistīta ar vairākām garantijām. Visas garantijas ir cieši saistītas, un, ja kaut viena no tām tiekot nesamērīgi ierobežota, tiekot pārkāpts tiesnešu neatkarības princips un līdz ar to apdraudēta tiesas pamatfunkciju veikšana un cilvēka tiesību un brīvību nodrošināšana.
Tai pat laikā Satversmes tiesa atzina, ka tiesneši nedzīvo sociālā vakuumā, un arī uz viņiem attiecas valstī pastāvošā konkrētā situācija. Tādēļ aizliegums samazināt tiesnešu atalgojumu nevar būt absolūts. Satversmes tiesa norādīja kritērijus, kas jāievēro, samazinot tiesnešu atalgojumu, proti, tiesnešu atlīdzību samazināt ir iespējams vienīgi ar likumu īpašos izņēmuma gadījumos un īslaicīgi, kamēr valsts finansiālais un ekonomiskais stāvoklis ir sevišķi smags.
Ekonomiskās lejupslīdes apstākļos finanšu līdzekļu trūkuma dēļ ir attaisnojams lēmums tiesnešu darba samaksu samazināt vienlaikus ar pārējo publiskajā sektorā strādājošo algām.
Taču tiesnešu darba samaksas sistēma Latvijā ir izstrādāta tā, lai maksimāli izvairītos no nepieciešamības to grozīt. Ekonomiskās lejupslīdes apstākļos tiesnešu darba samaksa samazinās automātiski. Satversmes tiesa savā lēmumā ir norādījusi, ka līdz ar to nebūtu taisnīgi pieļaut tiesnešu darba samaksas atkārtotu samazinājumu, proti, gan vienlaicīgu ar citās valsts institūcijās strādājošo darba samaksas samazinājumu, gan arī pamatojoties uz valstī strādājošo vidējās mēneša bruto darba samaksas samazinājumu.
Satversmes tiesa arī atzina, ka, ar apstrīdētajām normām nosakot tiesnešu algu samazinājumu, nav ievērots solidaritātes princips. Apstrīdētās normas tiesnešu darba samaksu 2009.gadā pēc būtības noteica nevis 2008.gada, bet gan 2007.gada līmenī, tātad faktiski to samazināja.
Toties Saeimas deputātiem un Ministru kabineta locekļiem 2008.gadā amatalgas tika pārrēķinātas. Valsts pārvaldes augstāko ierēdņu amatalgas 2008.gadā palielinājās par 17 līdz 19%, bet neatkarīgo iestāžu vadītāju amatalgas par 20%. Savukārt ministriju juridisko departamentu vadītāju vidējā mēneša amatalga 2009.gada pirmajos sešos mēnešos bija par 6.4% lielāka nekā 2008.gada vidējā amatalga, bet ministriju valsts sekretāriem mēneša amatalga palielinājusies par 3.4%.
Atsevišķās ministrijās valsts sekretāru mēneša amatalga tika palielināta arī pagājušā gada aprīlī, piemēram, Finanšu ministrijā par 35% un Veselības ministrijā par 30%. Atsevišķu valsts pārvaldes iestāžu amatpersonu atalgojums 2007. un 2008.gadā bijis pat 5.5 reizes lielāks nekā tiesneša atalgojums un pat 10 reizes lielāks nekā zemesgrāmatu nodaļas tiesneša atalgojums, teikts spriedumā.
Taču ņemot vērā to, ka sprieduma tūlītēja izpilde varētu nelabvēlīgi ietekmēt valsts budžetu. Vēl nelabvēlīgākas sekas radītu apstrīdēto normu atcelšana no to spēkā stāšanās dienas – šā gada 1.janvāra. Tādēļ, izvērtējot lietas apstākļus, tiesa noteica, ka apstrīdētās normas zaudē spēku no 2011.gada 1.janvāra.
Satversmes tiesas spriedums ir galīgs un nepārsūdzams. Tas stāsies spēkā dienā, kad tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis.