Latvijā nav gaidāma īpaši strauja alternatīvo enerģijas veidu attīstība transportā, atzina SIA "Neste Latvija" valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis.
"Domāju, ka Latvijā alternatīvie enerģijas veidi transportā - elektrība, gāze, ūdeņradis - īpaši strauji neattīstīsies, jo tas prasa diezgan lielus ieguldījumus gan no piegādātājiem, gan arī no patērētājiem, jo šādas mašīnas ir dārgas," sacīja Beiziķis.
Viņš norādīja, ka Latvijā ir reģistrēti apmēram 1000 elektromobiļu, kas pret kopējo apmēram 700 000 automašīnu skaitu ir ļoti mazs procents. "Domāju, ka turpmākos 10, varbūt 15 gadus mēs joprojām būsim fosilās degvielas patērētāji. Tomēr es ceru, ka arvien vairāk ienāks dīzeļdegviela no atjaunojamiem resursiem," minēja Beiziķis.
"Neste Latvija" valdes priekšsēdētājs piebilda, ka šobrīd notiek diskusijas par jauno Transporta enerģijas likumu, kurā būs paredzētas stingrākas prasības, un degvielas tirgotājiem būs jāpalielina atjaunojamās degvielas īpatsvars. Vienlaikus pašlaik ir iecerēts noteikt, ka šim piejaukumam ir jābūt pie katra pārdotās degvielas litra.
"Domāju, ka mums tomēr ir jāiet tajā pašā virzienā kā Skandināvijā un arī kaimiņvalstī Igaunijā, kad tiek noteikts kopējais gada limits, kas jānodrošina katram degvielas tirgotājam atjaunojamās degvielas jomā. Tādā veidā mēs visi kopā sekmēsim tīrākas un apkārtējai videi draudzīgākas enerģijas izmantošanu transportā," teica Beiziķis.
Viņš minēja, ka, piemēram, "Neste" varam tirgot arī pilnībā tīru atjaunojamo dīzeļdegvielu, nodrošinot gada apmēru, un mazāk to pievienot pie fosilās dīzeļdegviela, taču pašlaik šāda degviela maksā gandrīz divus eiro par litru.
"Pasaulē pieprasījums pēc šīs degvielas ir liels, tādēļ cena varētu tikai pieaugt. Mums tagad ir sācies kopīgs projekts ar starptautisko kravu pārvadājumu uzņēmumu "HRX Group", kura laikā katrā Baltijas valstī pa vienai mašīnai gadu izmantos tikai šo 100% atjaunojamo dīzeļdegvielu "Neste MY". Tas, protams, maksā vairāk, bet viņi gan paši ir uz ilgtspējīgu darbību orientēts uzņēmums, gan arī arvien vairāk ir jūtams, ka klienti pieprasa, lai pakalpojumi tiktu nodrošināti ar ilgtspējīgākajiem resursiem. Somijā "HRX Group" pilnībā ir pārgājusi uz degvielu, kurā nav ne piles naftas," klāstīja Beiziķis.
Viņš arī atzīmēja - ja Latvijā varētu nodrošināt, ka akcīzes nodoklis atjaunojamai degvielai ir mazāks, noteikti tai būtu arī pievilcīgāka cena, un tās izmantošanu varētu paplašināt, izpildot visas Eiropas Savienības prasības un sasniedzot klimata aizsardzības mērķus.
"Tas ir jautājums par cenu, cik tas maksās. Tāpat jānolemj, vai motivēšana notiks ar sodiem, vai arī tie būs kaut kādi stimulēšanas vai atbalsta līdzekļi, kas var palīdzēt iegādāties dabai draudzīgākas mašīnas. Latvijā tas gan varētu notikt diezgan lēni, ņemot vērā Covid-19 krīzi, kas mūs ir atmetusi atpakaļ vai vismaz uz brīdi uzlikusi uz pauzes. Protams, jaunajās likumdošanas iniciatīvās ir paredzētas lielas soda sankcijas, arī degvielas tirgotājiem. Tādēļ arī degvielas tirgotāji meklēs risinājumus, kā piedāvāt dabai draudzīgākas degvielas. Vienlaikus Latvijas tirgus apjoms ir limitēts, tādēļ, visdrīzāk, nevarēs izvirzīt priekšplānā kādu noteiktu enerģijas veidu, piemēram, gāzi vai elektrību. Ja mērķi būs visiem vienlīdzīgi un sasniedzami, tad ar kopējiem pūliņiem mēs to varam izdarīt," sacīja Beiziķis.