Viedpulksteņi rada draudus tradicionālajai pulksteņu industrijai
Dažkārt, izvērtējot kādu tendenču ietekmi, vieglāk ir noteikt zaudētājus nekā uzvarētājus. Līdzīgi, runājot par investīcijām tehnoloģiju kompānijās, teicis arī pasaulslavenais investors Vorens Bafets. Proti, leģendārais investors, uzstājoties ar retu lekciju kādā ASV universitātē, norādīja, ka pagājušā gadsimta pirmajā pusē bija faktiski neiespējami pateikt, kura ASV autoražotāja akcijās ieguldījumi varētu būt perspektīvākie. Spēkratu ražotāju un dažādu zīmolu bija pārāk daudz, un bija zināms, ka izdzīvot visi nespēs. Pasakot šo, V. Bafets izmeta asprātīgu padomu, ka tajā brīdī bija skaidrs, ka zaudētāji būs zirgi, un tādēļ investoram vajadzēja «šortot zirgus» (šortošana ir īso pozīciju atvēršana jeb spēlēšana uz vērtspapīru cenu kritumu).
Sasaistot šo ar vērtspapīru tirgu, V. Bafets acīmredzot gribēja uzsvērt jau pieminēto – mainīgajā pasaulē akcijas uzvarētājas dažkārt noteikt ir ļoti sarežģīti sevišķi, ja runa ir par vēl straujāk mainīgo tehnoloģiju sektoru. Savukārt zaudētāji mēdz būt mūsu acu priekšā.
Pulksteņi apdraudēti
Interesanti, ka līdz ar jaunāko Apple produktu prezentāciju ar pastiprinātu jundu izskan dažādas spekulācijas, kas būs zaudētāji no minētās un arī citu tehnoloģiju kompāniju uzvaras gājiena.
Līdz ar to, ka Apple un arī, piemēram, Samsung prezentējuši savus «viedpulksteņus», pašlaik tiek runāts, ka zaudētāji galu galā varētu izrādīties tradicionālo laikrāžu ražotāji. Proti, modē nāks tehnoloģiju kompāniju pulksteņi, kas spēs, piemēram, piedāvāt iespēju gan aplūkot e-pastu, gan mērīt pulsu, gan izmantot dažādu aplikāciju sniegtās iespējas (piemēram, tiks skaitīti dienas laikā spertie soļi, varēs nomaksāt rēķinus utt). Protams, diez vai šiem pulksteņiem izdosies ātri izkonkurēt luksusa klases laikrāžus, lai gan – kas zina... DB kāds Apple produktu mīlētājs, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu, stāsta, ka tehnoloģiju kompānija ieplānojusi piedāvāt viedpulksteņus, kas rotāti ar zeltu un pat dimantiem.
Ja šādas tendences materializēsies, tas var nākt par sliktu pulksteņu ražošanas kompāniju akcijām. Sevišķi apdraudēti varētu justies tie ražotāji, kas piedāvā vidēji dārgus pulksteņus. Daži pat izsakās, ka viedtālruņu ražotāji pulksteņu industrijas pārstāvjus sabradās gluži tāpat kā tie to izdarīja ar Nokia.
Panikas nav
Pagaidām pulksteņu ražotāju vidū panika nevalda. Swatch Group vadība norāda, ka pulksteņu ražotājiem tika pareģotas beigas arī ar mobilo tālruņu ēras sākšanos. Šajā pašā laikā kopš 2000. gada Šveices pulksteņu ražotāju eksporta apjomi esot dubultojušies līdz 20 miljrd. Šveices franku (~21,3 miljrd. USD). Kopumā dati apliecina, ka pieprasījums pēc mehāniskajiem pulksteņiem turpina pieaugt (pārsvarā pēc tādiem, kuru cena pārsniedz 3000 franku atzīmi), kamēr pēc elektroniskajiem – stagnē.
Valdot šādam fonam, Bloomberg ziņo, ka prestižāko pulksteņu zīmoliem (to cena mērāma vairākos desmitos tūkstošu dolāru un pat vairāk) Apple un citu tehnoloģiju varējums, visticamāk, nekaitēs, lai gan mazāk prestižie zīmoli tomēr esot apdraudēti. Apple vadība ziņojusi, ka viedpulksteņu tirdzniecība sāksies nākamajā gadā un lētākais modelis būs pieejams par 349 ASV dolāriem. Interesanti, ka pēdējo gadu laikā Apple pārvilina augsta ranga darbiniekus no pasaules prestižākajām luksusa preču kompānijām (piem., no Louis Vuitton Moët Hennessy, Yves Saint Laurent, Burberry), kas liecina, ka Apple šajā segmentā gatavojas konkurences kaujai. Pagaidām nav atklāts, cik maksās Apple viedpulksteņi ar bagātīgajiem zelta elementiem.
Pašlaik jau pieminētajam Swatch Group 15% ienākumu ir no pulksteņu, kas ir lētāki par 500 frankiem, pārdošas. BNP Paribas eksperti pauduši prognozi, ka Apple uznāciens uz pulksteņu skatuves gan 2015., gan 2016. gadā varētu samazināt Swatch zīmola pārdošanas apjomus par 10% un Tissot zīmola pārdošanas apjomus par 5%. Interesanti, ka Swatch Group akcijas cena kopš septembra sākuma ir samazinājusies par 5,5%, bet kopš šā gada sākuma – par 18,4%.
Arī rosās
Protams, nav jau gluži tā, ka pulksteņu ražotāji stoiciski gaidītu savas beigas. Baumo, ka Swatch Group strādā pie sava viedpulksteņa izveides un arī citu pulksteņu ražotāji domā, kā savos produktos iestrādāt jaunākās tehnoloģijas.
Tāpat tiek norādīts, ka Apple produktu dzīves cikls ir divi līdz pieci gadi, kamēr augstākās klases mehānisko pulksteņu (to mehānisma barošanas avots ir cieši uzvilkta atspere) dzīves cikls vidēja cilvēka izpratnē ir mūžība.
Tie, kas netic, ka līdz ar tehnoloģiju kompāniju uznācienu būtiski mainīsies tendences pulksteņu tirgū, apgalvo, ka laikrāžu ražošanas industrijas pārstāvji pārsvarā ir finansiāli spēcīgi, ar lieliem ieguldījumiem izpētē un attīstībā un labi attīstītu mārketingu. Tas savukārt traucēšot Samsung vai pieminētajam Apple paņemt to tirgus daļu.
Tiesa gan, vēlreiz jāuzsver, ka mode mēdz mainīties. Un nav arī tā, ka Šveices pulksteņu industrija nebūtu saskārusies ar krīzi (to var teikt par mehānisko pulksteņu industriju kopumā) – var pieminēt, piemēram, tā saucamo kvarca krīzi pagājušā gadsimta 70. gados. Šveices pulksteņu ražotājiem milzīgu robu iecirta tas, ka līdz ar jaunām tehnoloģiskām iespējām Āzijā sāka ražot tā dēvētos kvarca pulksteņus, kuru barošanas avots ir baterija (toreiz tradicionālo pulksteņu ražotāji cits pēc cita ziņoja par bankrotiem).
Citas nozares
Jāpiebilst, ka svaigākā Apple savu produktu prezentācija izraisījusi ne tikai pulksteņu ražotāju akciju viļņošanos. Kompānija prezentēja arī mobilo maksājumu sistēmu Apple Pay, ar ko tā vēlas atvieglot pārskaitījumu veikšanu. Telefonā iestrādātas tehnoloģijas, kas nodrošina, ka, pieliekot telefonu pie maksājumu termināļa, var samaksāt par pirkumu. Tiek lēsts, ka galu galā Apple piedāvātās iespējas konkurēs, piemēram, ar eBay piederošo PayPal maksājumu sistēmu. Turklāt līdz ar šādiem Apple paziņojumiem nobālējusi līdzīga plānotā eBay mobilo maksājumu sistēma, kura tiekot izstrādāta pārāk lēni, ziņo The Wall Street Journal (WSJ).
Apple jaunā maksājumu sistēma arī paredz, ka tiek izmantoti patērētāja kredītkartes vai debetkartes dati. WSJ piebilst, ka tas kopumā tomēr nāks par labu lielākajām šo karšu kompānijām, lai gan sākotnēji tika spekulēts, ka Apple ar tām konkurēs, proti,tādēļ, ka Apple Pay visu nepieciešamo informāciju ņems no karšu emitentiem, nevis, piemēram, veidos kaut ko līdzīgu internetbankai.