Ja jums mājās ir gadījusies kāda no Japānas Suntory ražotā viskija populārākajām markām, tad nesteidzieties ar atkorķēšanu, jo to cena otrreizējā tirgū drīzumā pieaugs un paša patēriņam iegūtā pudele var kļūt par investīciju. Suntory ir paziņojusi par divpadsmitgadīgā Hakushu un septiņpadsmitgadīgā Hibiki viskija markas pakāpenisku izņemšanu no tirdzniecības, sākot ar jūniju, ziņo Nikkei.
Pieprasījums pēc Japānas viskija pēdējos gados ir strauji audzis, un vēl pirms desmit gadiem netika paredzēts tik liels tā eksporta apjoms, tāpēc arī laikus nav ticis ieguldīts viskija spirtu destilācijā un nogatavināšanā, kas ir izraisījis izejvielu strauju sarukumu. Suntory sola, ka populārie Hakushu 12 un Hibiki 17 atgriezīsies plauktos, tomēr vien tad, kad jaunās investīcijas būs atsaukušās uz ražošanas jaudām. Eksperti lēš, ka Tokijas 2020. gada vasaras olimpiāde ir pats agrākais minējums, kad šīs markas varētu atgriezties tirgū, tomēr prognozes ir, ka tas notiks vēlāk.
Šis nav pirmais gadījums, kad japāņi vairs nespēj apmierināt globālo pieprasījumu pēc sava augsti vērtētā viskija. 2016. gada aprīlī Suntory paziņoja, ka iztukšoto krājumu dēļ pārtrauc Kakubin Black Label pārdošanu.
Bila Mureja faktors
Japānas viskija industrijas melnās dienas un ražotāju skepse par tirgus izredzēm sākās 1980. gados līdz ar vietējā patēriņa paradumu maiņu. Japāņiem modē nāca vietējais rīsu destilāts soču, kam sekoja pievēršanās alum. Līdz ar patēriņa kritumu tas izraisīja daudzu viskija brūžu slēgšanu, bet palikušie samazināja jaudas.
Japānas viskija atgriešanās ievērības fokusā sākās 2003. gadā. Togad sakrita japāņu ražotāju profesionālie panākumi ar vērienīgu Hibiki 17 publicitāti, tam iekļūstot globālos popkultūras starmešos. 2003. gadā Suntory ražotais Yamazzaki 12 ieguva International Spirits Challenge zelta medaļu, bet Hibiki 17 tika plaši apspēlēts filmā Pazudis tulkojumā ar Bilu Mureju galvenajā lomā. Nākamajā gadā Hibiki 30 ieguva International Spirits Challenge trofeju, nostiprinot japāņu meistarības globālo slavu. Kopš tā laika kopā ar pārdošanas apjomiem un arī šo dzērienu cenu šī labā slava un Japānas viskija iekārojamība pircēju acīs ir pastāvīgi augusi.
Visu rakstu Investīciju kļūme atsaucas plauktā lasiet 17. maija laikrakstā Dienas Bizness.