Pretēji tautas gudrībai, parāds uzņēmējam tomēr var būt arī «brālis», bet ar nosacījumu, ka tas ir apdrošināts, saka tirdzniecības kredītu apdrošināšanas kompānijas Marsh starptautiskās prakses vadītājs Tims Smits.
Cik man zināms, jūs Rīgā tiekaties ar plašu kompāniju spektru, kas, jādomā, norāda uz tirdzniecības kredītu jeb komerckredītu apdrošināšanas aktualitāti daudzās biznesa jomās.
Klientu loks ir izveidojies plašs, sevišķi tas audzis pēdējos 12 mēnešos, un to spektrs ir no preču tirdzniecības līdz inženierijai, finansēm un pakalpojumiem. Apdrošināšanas pakalpojumi, ko mēs piedāvājam, var būt gan iekšzemes darījumiem, gan eksportam – jebkam, kas tiek tirgots preču un pakalpojumu jomās un kur tiek piemēroti atliktie maksājumi.
Riska apdrošināšanu piedāvā daudzi, un sevišķi kopš krīzes laika aktuālas ir arī valsts garantijas eksportētājiem. Kas ir jūsu niša?
Mēs sniedzam brokeru pakalpojumus, palīdzot klientiem izvēlēties labākos variantus, kā viņu tirdzniecības riskus apdrošināt. Tirdzniecības kredīts parasti rodas beztermiņa kredītlīguma ietvaros, divām kompānijām savā starpā tirgojoties, un kredīta apdrošināšana šajās attiecībās vienkārši uzņemas tirdzniecības partnera defolta vai nemaksāšanas risku. Lai gan, protams, ir garantiju un drošo maksājumu shēmas, tirdzniecības kredītu apdrošināšana biznesam dod lielāku brīvību un operativitāti.
Mūsu kompānijas priekšrocība ir zināšanas par visā pasaulē notiekošo – ko un kur bizness apdrošina un kuri ir labākie apdrošinātāji dažādās jomās. Klientam nav jāveic tiešas sarunas ar apdrošinātāju. Viņš var darīt to, ko prot vislabāk – nodarboties ar biznesu.
Kādas ir risku apdrošināšanas tendences dažādās produktu grupās – kur ir redzama augoša interese un kāpēc?
Vispārīgi raksturojot, pieprasījums aug, jo pasaule kļūst aizvien sarežģītāka. Tirdzniecība pašlaik ir sarežģīta padarīšana, un klienti komerckredītu apdrošināšanu pērk divu trīs iemeslu dēļ. Pirmais ir vienkārši darījuma risks – tā otra darījuma partnera defolta vai nemaksāšanas risks. Tas ir elementārais, vienkāršais līmenis, un uzņēmēji vienmēr ir baidījušies, ka viņiem taču var arī nesamaksāt.
Nākamais līmenis ir jau tirdzniecība ar ārvalstīm, kur katram ir sava pirmā reize. Jūs zināt savu darbu un pazīstat vietējo biznesu, bet ne obligāti to, kā tas notiek dažādās citās zemēs, kas darījumam tūdaļ pievieno vēl vienu risku – bailes no nezināmā, jo, pirms tas ir noticis, jums nav pieredzes par attiecīgās valsts tirdzniecības kultūru un paradumiem. Un kredītrisku apdrošinātāji šādos darījumos ienāk ar savu atbalstu jau specifiskos tirgos.
Trešais iemesls, kāpēc komerckredītu apdrošināšanu mūsdienās izmanto visai daudzi uzņēmēji, ir bankas – šie uzņēmēji ar jau apdrošinātiem komerckredītiem iet uz savu banku un daudz vieglāk saņem papildu finansējumu. Drošs parādu portfelis var tikt izmantots kā pamats svaigam biznesa saimnieciskās darbības kapitāla finansējumam.
Kompānijas šādu apdrošināšanu izmanto arī kā pārdošanas instrumentu. Proti, viņi, iespējams, jūtas komfortabli darījumos pusmiljona robežās, bet divi vai pieci miljoni jau liek zaudēt sirdsmieru. Darījumu apdrošināšana attiecīgi ļauj izmantot attiecīgā biznesa pārdošanas potenciālu visā pilnībā un praktiski bez riska, jo arī problēmu situācijā naudu viņi atgūs.
Bet kāda ir dinamika starp šīm kategorijām?
Šiem produktiem ir dažādas kategorijas. Viens ir standarta produkts, kas nozīmē, ka segti tiek visi klienta komerckredīti, visas izrakstītās preču pavadzīmes ar to kopējo apgrozījumu. Cits variants ir specifiski konti, kad klients apdrošina tikai savus lielākos riskus, kas viņam var nodarīt kritisku kaitējumu. Tie var iekrist defoltu un maksātnespējas kategorijā, bet var būt arī citur, kur nu attiecīgi ir kompānijas darījumu kritiskākā daļa.
Ir klienti, kas izvēlas tikai vienu risku vai, piemēram, kapitāla preces, ja viņu risks ir koncentrēts šai kategorijā, vai arī, ja risks tajā ir ārkārtīgi augsts. Sevišķi kapitāla precēm norēķinu termiņi mēdz būt visai gari, un ar laiku var notikt viss kaut kas. Ja tirgojaties ar patēriņa precēm, atliktais maksājums būs apmēram 30 dienas. Kapitāla precēm tie var būt gadi, pirms iestājas maksājuma termiņš un jūsu ieguldītā nauda atgriežas.
Tie ir trīs galvenie riska veidi, un, ja tirgojaties ar ārvalstīm, tad apdrošināms ir arī politiskais risks. Sevišķi, ja tirgojaties ar valsti, kas nevar atļauties brīvi tirgoties ar USD vai EUR, – jums tur būs valūtas konvertācijas risks, kas arī ietilpst politiskā riska kategorijā.
Runājot par dinamiku, šeit, Latvijā, jums ir daudz pakalpojumu kompāniju. Ir arī ražošana, bet mēs redzam, ka vairs ne tik agresīva, kā agrāk. Bet tas, kas tiek Latvijā ražots, pārsvarā ir domāts eksportam, tāpēc arī Latvijas ražošanā riska līmenis ir salīdzinoši augsts. Tomēr vispārēji Latvija kā ekonomika vairāk ir pakalpojumu pusē, un tā tas ir arī riska apdrošināšanā un Baltijā kopumā.
Ja skatāmies plašāk uz Austrumeiropu, tur ražošana ir jau ar krietni lielāku īpatsvaru, un arī Baltijas valstu tirdzniecība ar Austrumeiropas partneriem pieaug, dažviet pat visai strauji. Tāpēc ir arī intereses pieaugums par apdrošināšanas produktiem. Kompānijas aug, un tāpat arī nepieciešamība pēc darījumu apdrošināšanas.
Svarīgs faktors ir arī tirdzniecības ātruma pieaugums – patērētāji savas preces grib saņemt ātrāk un efektīvāk un izdara spiedienu uz piegādātājiem, arī ražotājiem. Tas savukārt rada spriedzi savstarpējo norēķinu struktūrā, un labāk, ja tā ir apdrošināta.
Visu interviju lasiet otrdienas, 1.septembra, laikrakstā Dienas Bizness!