Panākumus iespējams gūt, risinot globālas un nozīmīgas problēmas, padarot tradicionālos pakalpojumus vienkāršākus un lētākus
Šobrīd igauņu puišu Kristo Kērmana (Kristo Käärmann) un Tāveta Hinrikusa (Taavet Hinrikus) izveidotajā TransferWise klienti sūta vairāk nekā 500 miljonus mārciņu katru mēnesi un kopā ietaupa vairāk nekā 22 miljonus mārciņu, nekā tad, ja to būtu darījuši ar tradicionālo banku pakalpojumu starpniecību. Starptautiskā naudas pārskaitījumu platforma TransferWise ir atzīta par vienu no Pasaules ekonomikas foruma «tehnoloģiju pionieriem» – vienu no pasaules inovatīvākajām kompānijām.
Līdz šim TransferWise piecos raundos no deviņiem investoriem piesaistījis 90,4 miljonus dolāru. Pēdējā investīcija notika šī gada janvārī un tās apmērs bija 58 miljoni dolāru, liecina CrunchBase. Tomēr K. Kērmans uzskata, ka kompāniju veiksmīgu padara nevis piesaistītās investīcijas, bet gan tas, ka ir izdevies radīt jēgpilnas izmaiņas naudas pārskaitīšanā no vienas valsts uz otru. «Dzirdēts, ka idejām nav vērtības un vienīgais, kam ir nozīme, ir izpildījums. Es sliecos piekrist tam, ka idejai nav tik lielas nozīmes, kā vīzijai. Mums ir vīzija un metode, kā ievērojami risināt lielu problēmu. Mēs varam izmērīt, ka esam desmit reizes lētāki nekā bankas un četras reizes ātrāki. Esmu lepns, ka mēs risinām ne tikai cenas problēmu, bet arī ātrumu,» viņš norāda.
Uzņēmējs uzskata, ka kompānijas veiksme slēpjas tajā, ka tā ir izvēlējusies īstu problēmu, ko risināt, un ir metode, kā to darīt. Vēl svarīgs panākumu kaldināšanas aspekts ir rūpīga darbinieku atlase – reizēm ir astoņas vai pat deviņas darba intervijas pirms tiek pieņemts lēmums par kāda cilvēka pieņemšanu darbā.
Vairāk par savu pieredzi un panākumiem intervijā DB stāsta TransferWise līdzdibinātājs Kristo Kērmans.
Cik zinu, jūs ar kolēģi strādājāt Londonā, sūtījāt naudu ģimenei un pamanījāt, ka bankas prasa pārāk lielu komisijas maksu par to. Vai varat īsumā pastāstīt savu stāstu?
Jā. Stāsts, kā TransferWise sākās, bija tieši tāds – Londonā man bija pārāk liela alga, tāpēc sūtīju daļu naudas caur bankām – tas, protams, bija pirms TransferWise – uz uzkrājumu kontu, kas bija Igaunijā, un pamanīju, ka banka paņem daļu naudas un nepasaka to man. Kad nauda tika pārskaitīta no viena konta uz otru, tur tās bija mazāk, nekā gaidīts. Es sāku pētīt un sapratu, ka bankas izmanto maiņas kursu, kas viņiem patīk labāk.
Mans draugs Tāvets Hinrikuss strādāja Skype un dzīvoja Londonā, viņam alga tika maksāta eiro, bet Londonā vajadzēja mārciņas. Mēs sākām darīt tā – es ieskaitīju savas mārciņas viņa kontā Londonā, bet viņš iemaksāja eiro manā kontā Igaunijā. Tā mēs samainījām naudu, neko nemaksājot bankām. Mums šis risinājums labi strādāja un ar laiku aizdomājāmies, kāpēc šādu konceptu nevarētu lietot ikviens. Tā mēs pirms pieciem gadiem uzbūvējām TransferWise.
Cik ilgs laiks bija nepieciešams no idejas līdz tās realizācijai?
Šādu sistēmu savām vajadzībām mēs izmantojām vairākus gadus, bet no idejas līdz lēmumam pamēģināt to pārvērst produktā citiem cilvēkiem un publiskai palaišanai pagāja nedaudz ilgāk par gadu.
Kāda bija jūsu stratēģija – jūs šajā laikā strādājāt algotu darbu vai bijāt aizgājuši no tā un pilnībā pievērsušies savam startup?
Visai drīz mēs sapratām, ka šī ideja ir tā vērta, lai pilnībā fokusētos uz savu uzņēmumu.
Kur ņēmāt pirmo naudu, lai izstrādātu šo produktu?
Kā jau minēju, man bija pārāk liela alga, tāpēc bija uzkrājumi.
Un cik ilgs laiks pagāja līdz pirmajai investīcijai?
Pirmās investīcijas piesaistījām gadu vēlāk, tāpēc pirmo gadu mēs darbojāmies no saviem uzkrājumiem.
TransferWise ir zināms kā karstākais un lielākais Igaunijas izcelsmes startup. Kas jūs tagad esat – Igaunijas vai Lielbritānijas kompānija?
Mēs esam globāla kompānija. Tagad mums ir arī biroji Ņujorkā, Londonā, Tallinā, un esmu pārliecināts, ka būs vēl citur.
Visu interviju Galvenais – risināt jēgpilnu problēmu lasiet 16. septembra laikrakstā Dienas Bizness.