Premjera kandidāta, Rīgas vicemēra Aināra Šlesera (PLL) kā vienīgās valsts amatpersonas un valsts interešu pārstāvja - satiksmes ministra paraksts ir zem 2009. gada 4.martā noslēgtā airBaltic akcionāru sadarbības līguma, kas būtiski mīkstinājis valsts savulaik ar skandināvu lidsabiedrību SAS noslēgto akcionāru līgumu par labu lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam piederošajai firmai Baltijas aviācijas sistēmas (BAS), raksta portāls pietiek.com.
Parakstot šo akcionāru līgumu, A.Šlesers vājinājis valsts kā lielākās airBaltic īpašnieces (52,6%) pozīcijas, nevis tās spēcinājis.
Šis līgums paplašina BAS kā mazākuma akcionāra pilnvaras un pieļauj, ka visa reālā kontrole pār airBaltic ir B.Flika rokās. Turklāt jau līgums ar SAS (Fliks 2009.gada janvārī par 47 miljoniem latu nopirka SAS piederošos 47,2% airBaltic akciju) tika kritizēts, kā valsts intereses ierobežojošs.
A.Šlesers pēc tam, kad B.Fliks un BAS kļuva par airBaltic īpašnieku, varēja censties noslēgt tādu līgumu, kas privātajam īpašniekam nedotu tik lielu kontroli pār lidsabiedrību. Kā rāda dokumenti, bijušais ministrs ir rīkojies tieši pretēji un vēl vairāk stiprinājis privāta īpašnieka tiesības, raksta portāls.
Būtiski esot arī, ka, parakstot B.Flikam izdevīgo līgumu, A.Šlesers, iespējams, pārkāpis kārtību, kādā valsts vārdā jāparaksta komerciāli sadarbības līgumi. Proti, esošā kārtība nosaka, ka uz šādiem dokumentiem jābūt arī ministrijas augstākā ierēdņa, valsts sekretāra parakstam. Neesot izslēgts, ka šis varētu būt iemesls, lai apstrīdētu līguma parakstīšanu vai vismaz A.Šlesera pilnvaras toreiz, pēdējās dienās, pirms ministra pilnvaru nolikšanas parakstīt līgumu bez valsts sekretāra apstiprinājuma.
Šis airBaltic akcionāru līgums esot konfidenciāls un nekad nav publiskots. Neoficiāli līdz šim kā iemesls tam, kāpēc līgumu nevar nodot atklātībai, skanējusi norāde, ka par tā publiskošanu līgumā paredzēts 100 tūkst. Ls sods. Tomēr nekā tāda līgumā neesot.
Vienīgais veids, kā valsts pašlaik varot īstenot ietekmi airBaltic, ir lidsabiedrības padome, kurā valstij ir trīs vietas, BAS - divas vietas. Tomēr arī šajā punktā A.Šlesera parakstītais līgums ir spēris soli pretim B.Flika kompānijai. Proti, ja iepriekšējais airBaltic akcionāru līgums ar SAS stingri paredzēja, ka valstij pienākas airBaltic padomes priekšsēdētāja vieta, bet privātajam īpašniekam - padomes priekšsēdētāja vietnieka, tad šajā līgumā noteikts, ka varbūt arī otrādi.
Portāls arī norāda, ka iespējams, ar BAS A.Šleseru saista kas vairāk nekā tikai draudzīgas attiecības ar B.Fliku. Ņemot vērā arī B.Flika labās attiecības ar otru PLL līderi Andri Šķēli un žurnāla Ir atklāto, ka Šķēles ģimene kļuvusi par B.Flika biznesa partneriem. Proti, Šķēles ģimenei piederošs uzņēmums Ave Lat Sargs ir līdzīpašnieks BAS piederošajā North Hub Security. Iespējams, tomēr ne bez pamata esot versija, ka B.Fliks airBaltic darījumā ir tikai koša izkārtne, un, ka aiz BAS slēpjas vēl divu īpašnieku A.Šlesera un A.Šķēles intereses.