Vidēji mēnesī vārds Latvia (Latvija angļu valodā) interneta populārākajā meklēšanas portālā Google tiek ievadīts 450 tūkst. reižu, Latvia tourism (Latvija tūrisms) - 135 tūkst. reižu.
Salīdzinot nedēļas, kad informācija par Rīgu meklēta visaktīvāk, un ziņas, kas šajā laikā parādījās ārvalstu interneta vietnēs un medijos, skaidrs, ka līknes augstākie punkti saistīti ar citviet plaši izskanējušiem notikumiem - ASV prezidenta Džordža Buša vizīti Rīgā, Pasaules čempionātu hokejā, NATO sanāksmi, slavenā hokejista Sergeja Žoltoka bērēm, skandāliem apvītajiem geju un lesbiešu gājieniem. Tāpat intereses augstākie punkti bijuši novērojami uzreiz pēc tam, kad lēto biļešu aviolīnija Ryanair paziņoja, ka uzsāks lidojumus uz Rīgu, kā arī tad, kad Latvija pievienojās Šengenas līgumam. Tomēr visaugstākais punkts līknē tika sasniegts nedēļā, kad plašu atspoguļojumu izraisīja kārtējā Brīvības pieminekļa apgānītāja aizturēšana un tam sekojušie tā brīža iekšlietu ministra Mareka Segliņa neglaimojošie izteikumi par Lielbritānijas iedzīvotājiem.
Baltija interesē kopumā
Vārdus Riga vai Latvia meklētājā neievada tikai potenciālie tūristi, uz ko norāda arī tas, ka valsts vai galvaspilsētas nosaukums internetā uzmeklēts daudzkārt biežāk nekā vārdi Riga hotels (Rīga viesnīcas) vai Latvia tourism.
Protams, nozīmīgi ir tas, ko Google lietotāji atrod, meklētājā ievadot vārdu Riga vai Latvia. Kā pirmā tiek atrasta interneta enciklopēdijas Wikipedia sadaļa par Latviju, tūlīt aiz šīs mājaslapas seko oficiālais Latvijas tūrisma portāls, Latvijas Bankas, Latvijas Universitātes interneta mājaslapa u.c.
Lai gan šogad Viļņa ir Eiropas kultūras galvaspilsēta un, visticamāk, tieši tādēļ gadu mijā visai strauji pieaudzis šīs galvaspilsētas vārda meklēšanas skaits globālajā tīmeklī, tomēr interese par Rīgu joprojām ir lielāka.
Pavisam citāda aina ir salīdzinot vārdu Latvia, Lithuania un Estonia meklēšanas aktivitātes datus. Šeit interese ir krietni vien līdzīgāka. Pēdējo piecu gadu laikā Google sistēmā vislielākā interese par kādu no Baltijas valstīm bija 2007. gada jūnijā, kad Igaunija cieta plaša mēroga kiberuzbrukumus un tie izraisīja plašu starptautisko uzmanību.
Brauc caur Latviju
Ir pilnīgi skaidrs, ka Rīga ir interesantākā Baltijas valstu galvaspilsēta, atzīst Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) vadītājs Uldis Vītoliņš. «Mēs izmantojam Rīgu kā atslēgas vārdu Latvijas popularizēšanai, » viņš skaidro.
Igaunija savas valsts tūrisma iespēju reklamēšanai tērē aptuveni desmit reizes vairāk nekā Latvija, bet «atrodas turpat, kur esam mēs bez tik plašām reklāmas kampaņām». U.Vītoliņš piebilst, ka, izvēršot plašas reklāmas kampaņas, Lietuva un Igaunija palīdz arī Latvijai, jo lidojumu maršrutu skaits no Rīgas lidostas ir krietni lielāks nekā citām Baltijas lidostām. Tādējādi, lai nokļūtu uz Igauniju un Lietuvu, bieži ceļotāji lido uz Rīgu un izvēlas apskatīt arī šo pilsētu un tās apkārtni. Turklāt tūristi visbiežāk brauc nevis uz kādu no Baltijas valstīm, bet uz reģionu kopumā. Jau šobrīd Latvijas tūrisma portāla apmeklējums ir augtāks nekā Lietuvas un Igaunijas līdzīgos portālos. Šobrīd TAVA ievieš jaunu mājaslapu, kas potenciālajiem Latvijas un Rīgas viesiem palīdzēs izveidot tieši savām interesēm piemērotu ceļojuma plānu.
Eiropas ceļojumu portāla visiteurope.com dati liecina, ka interese par tūrisma iespējām Latvijā ir krietni lielāka nekā abām pārējām Baltijas valstīm, informē TAVA vadītājs.
Kur ir Latvija?
Vārda Riga meklēšanas aktivitāti Google, visticamāk, ietekmē daudzi faktori. Precīzākus datus par šādu meklējumu mērķi iespējams iegūt, aplūkojot statistiku vārdu savienojumu Riga tourism (Rīga tūrisms), Where is Riga (kur atrodas Rīga) utt. Interesanti, ka vārdus where is Latvia (kur atrodas Latvija) visbiežāk meklētājā ievadījuši interneta lietotāji Lielbritānijā un ASV.
Gadījumos, kad meklējumu skaits pēkšņi strauji audzis, iespējams visai precīzi rast tam iemeslu. Piemēram, līknes augstākais punkts 2004. gadā bija novērojams nedēļās, kas sekoja nevis pēc valsts iestāšanās Eiropas Savienībā, bet gan pēc Ryanair paziņojuma par jauno maršrutu uz Rīgu. To, ka tieši šis notikums izraisīja intereses pieaugumu par Rīgu, pamato arī vārdu savienojuma Ryanair Riga meklēšanas dati.
Vārds Riga visvairāk reižu meklētājā ievadīts 2008. gada februāra pēdējā nedēļā, kas bija īsi pēc tam, kad ārvalstu medijos izskanēja ziņas par britu atpūtnieku, kas nokļuva aiz restēm par urinēšanu pie Brīvības pieminekļa, un M. Segliņa reakciju uz to: «Cūkas tie angļi. Viena sušķīga, cūcīga tauta,» kas tika plaši citēts britu interneta portālos. Interesanti, ka šajā laikā trauji pieauga arī vārdu savienojuma Ryanair Riga meklējumu skaits. Vārda Riga meklēšanas skaita ziņā nedēļas griezumā šo gadījumu nespēja pārspēt pat 2006. gada pasaules čempionāts hokejā, kas notika Rīgā. Tiesa, salīdzot Google datus mēneša griezumā, lielākā interese par Rīgu pēdējo piecu gadu laikā bijusi 2006. gada maijā hokeja meistarsacīkšu laikā.
U.Vītoliņš atzīst, ka interese par to, kas ir Latvija un Rīga, bieži pieaug brīžos, kad par mūsu valsti izskan negatīvas ziņas, kā tas bija novērojams pirms pusotra gada, kad telekompānija BBC atspoguļoja to, ka Rīgā kādā naktsklubā tika piekauts kāds britu tūrists.