Neskatoties uz daudzajiem papildu produktiem, ko ģenerē interneta milzis Google, kompānijas apgrozījuma lielāko daļu – aptuveni 96% - joprojām veido Google interneta meklētājs. Interneta lietotājiem kļūstot gudrākiem, nepacietīgākiem un prasīgākiem, Google «horizontālais» interneta meklētājs, kā to nodēvējuši eksperti, nākotnē varētu zaudēt savu pievilcību.
Šādu viedokli savā rakstā Business Week paudis Džefrijs Reiports (Jeffrey Rayport), kurš vada konsultāciju kompāniju Marketspace LLC, kas ir padomdevējs vadošiem pasaules uzņēmumiem tādos jautājumos kā, piemēram, komunikācija ar klientu.
Pēdējais pierādījums tam, ka Google ne visai labi veicas «vertikālo» jeb specifisko internetu meklētāju izstrādē, ir kompānijas mēģinājums piedāvāt īpašu tiešsaistes meklēšanas sistēmu potenciālajiem nekustamā īpašuma pircējiem. Proti, Google centās uz sava pakalpojuma Google Maps bāzes piedāvāt ērtu nekustamo īpašumu meklēšanu interneta lietotājiem. Ņemot vērā Google Street View iespējas, šis projekts sākotnēji varbūt šķita daudzsološs, taču galu galā tas palika pusceļā.
Tam par iemeslu ir nekustamā īpašuma meklētāju specifiskie kritēriji, pēc kuriem vadoties cilvēki meklē savu jauno mitekli vai zemesgabalu. Šādā ziņā daudz labāk veicas nišas kompānijām, piemēram, Realtor, Trulia, Zillow un Rightmove. Šie uzņēmumi savās tehnoloģijās izmanto algoritmu, kas ļauj personalizēt un pielāgot īpašumu meklēšanu, tādējādi šajā ziņā aizsteidzoties priekšā Google.
Taču šādas neveiksmes Google finanšu rādītājus tikpat kā nemaz nav ietekmējušas. 2010. gadā Google strādāja ar 8,5 miljardu ASV dolāru lielu peļņu, kas ir par 30% vairāk nekā 2009. gadā. «Jautājums ir, cik ilgi tas turpināsies?» savā rakstā jautā Dž. Reiports.
Piemēram, ASV Google ar savu interneta meklētāju kontrolē 69,4% lielu tirgus daļu, otrajā vietā ar 24,4% atstājot Microsoft platformu Bing, kas šajā tirgū darbojas vien pusotru gadu. Tādējādi varētu šķist, ka Google ir labu soli priekšā jebkuram savam konkurentam.
Taču, ņemot vērā Google pēdējo neveiksmi, cenšoties ielauzties specifisko interneta meklējumu nišās, atklājas, ka kompānijas patiesais drauds nav tādi goliāti kā Microsoft, bet gan specializētie interneta meklētāji, piemēram, tūrisma, nekustamā īpašuma un citās nozarēs. Lai arī šīs mājas lapas netiek tirgū dēvētas par atsevišķiem, unikāliem «interneta meklētājiem», skatoties specifiski, tās tomēr tādas ir.
Dž. Reiports raksta, ka Google šo savu vājību, visticamāk, ir pamanījis un pērn centies iegādāties kompāniju ITA Software, kas izstrādā interneta meklēšanas risinājumus aviokompānijām un ceļojumu nozares uzņēmumiem. Ja Google izdosies realizēt šo darījumu, tad, visticamāk, rastos nopietns konkurents tādiem «vertikālajiem» interneta meklētājiem ceļojumu nozarē kā Orbitz, Expedia un Travelocity.
Sava raksta nobeigumā Marketspace LLC vadītājs norāda, ka joprojām cilvēki visā pasaulē izmanto un turpinās izmantot «horizontālos» interneta meklētājus, taču, skatoties no biznesa viedokļa, nākotnē reklāmdevēji varētu vairāk pievērsties tiem interneta meklētājiem, kuru uzrādītie rezultāti interneta lietotāju ātrāk un ērtāk aizved pie kārotā, un tiek veikts pirkums.