Ģimenes bizness ir izplatīta uzņēmējdarbības forma, kas īpaši raksturīga mazajam biznesam; tās lielākā priekšrocība ir ieinteresētība biznesa ilgtermiņa attīstībā, savukārt vājais punkts – personiskie konflikti, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Ģimenes uzņēmums ir tāds, kur ģimenei pieder vairākums kapitāldaļu un kam ir ilgtermiņa nolūki biznesu nodot nākamajām paaudzēm. Šāda uzņēmējdarbības struktūra ir aktuāla visā pasaulē. Piemēram, Vācijā 93% mazo un vidējo uzņēmumu ir ģimenes biznesi. Lielākos uzņēmumos šī proporcija samazinās un kompāniju grupā, kuru apgrozījums sasniedz 500 miljonus eiro, ģimenes uzņēmumi ir aptuveni 60%. «Tā ir dominējošā biznesa forma,» uzskata Aleksandrs Koeberle-Šmits (Alexander Koeberle-Schmid), Vācijas KPMG eksperts ģimenes biznesa jautājumos.
«Latvijā vārdu savienojums «ģimenes uzņēmums» ir visai jauns jēdziens un nereti izraisa apjukumu pašu uzņēmēju vidū, kas nav pārsteigums, ņemot vērā īso laika posmu kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas un faktu, ka vairumā privātpersonām piederošu uzņēmumu to īpašnieki ir tikai pirmajā paaudzē,» norāda Gints Sloka, KPMG Baltics darījumu konsultāciju pakalpojumu projektu vadītājs.
A. Koeberle-Šmits uzskata, ka ģimenes biznesā ir daudz priekšrocību – stabila darba vide, lielāka drošība. Tomēr ģimenes biznesam ir arī savas ēnas puses.
Visu rakstu Ģimenes biznesā – bez emocijām lasiet 21. marta laikrakstā Dienas Bizness.