Tallinu varētu dēvēt par Baltijas tirdzniecības centru galvaspilsētu, jo tur uz vienu iedzīvotāju tirdzniecības platību ir divreiz vairāk nekā Viļņā vai Rīgā, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Līdz ar to cīņa par klientu ir ļoti asa. Savukārt Latvijā un Lietuvā šim biznesa virzienam ir attīstības potenciāls, tā intervijā DB atklāj nekustamo īpašumu attīstītāja E.L.L. Kinnisvara AS valdes priekšsēdētājs Tomass Āks (Toomas Aak). Tiesa gan, tā kā visas Baltijas valstis kopumā ir mazs reģions, katrs jauns projekts, kas tiek īstenots, var būtiski ietekmēt esošo tirgus dalībnieku biznesu, radīt satricinājumus tirgū.
Mājas tirgus
E.L.L. Kinnisvara ir dibināta 1997. gadā Tallinā, tās fokuss ir nekustamā īpašuma projektu attīstīšanas komercsektorā. Kompānija ir veidojusi tirdzniecības centrus, biroju ēkas un viesnīcas. Agrīnajā biznesa posmā uzņēmums strādājis arī mājokļu un industriālo projektu tirgū, bet tie bijuši vien daži projekti. Drīz pēc kompānijas izveides tā sāka darbību arī Lietuvā un Latvijā (pie mums šīs kompānijas plašāk zināmais projekts ir tidzniecības centrs Spice). «Kopš pirmsākumiem esam bijuši aktīvi visās Baltijas valstīs, uzskatām šīs trīs valstis par savu mājas tirgu,» saka Tāvi Ojala (Taavi Ojala), nekustamo īpašumu attīstītāja E.L.L. Kinnisvara AS valdes loceklis, finanšu direktors.
Buma laikos uzņēmums nopietni pētījis iespējas attīstīties ārpus Baltijas valstīm, bet laimīgā kārtā nepaspēja izvērst darbību citviet. T. Āks uzņēmuma attīstību raksturo kā amerikāņu kalniņus – līdz 2007. gadam jaunu projektu attīstīšanā tika investēti 343 miljoni eiro, tad nāca krīze, bet šobrīd situācija raksturojama kā stabila un turpmāk iecerēts katru gadu attīstīt vismaz vienu projektu.
«Jāmeklē iespējas izaugsmei, kas nav viegli, jo valstis ir mazas. Tas ir grūtāk nekā pirms 15 gadiem, jo šobrīd tirgus ir gana piesātināts. Jāpieņem gudri lēmumi ar pārliecību, ka tie darbosies. Izaicinājums ir arī pārmaiņas tirgū, piemēram, iepirkšanās centrs, kas bija populārs vakar, var būt mazāk populārs šodien, tāpēc visu laiku jātur roka uz pulsa, jāizzina pircēju vēlmes un noskaņojums, laikus jāpamana iepirkšanās paradumu izmaiņas,» saka T. Ojala.
Visu rakstu Gatavi jauniem nekustamā īpašuma projektiem lasiet 18. februāra laikrakstā Dienas Bizness.