Eiropas Savienība (ES) un Japāna otrdien parakstījušas brīvās tirdzniecības līgumu, kas atceļ 99% muitas tarifu, kuri ES un japāņu uzņēmumiem ik gadu izmaksāja gandrīz miljardu eiro.
Eiropas Komisija (EK) norādījusi, ka ES un Japānas Ekonomiskās sadarbības līgums (EPA) ir plašākais brīvās tirdzniecības līgums, kādu bloks līdz šim noslēdzis, un tas aptvers gandrīz 600 miljonus cilvēku, kuri rada trešdaļu no pasaules kopprodukta.
Līgumu ES un Japānas 25.samitā Tokijā parakstīja EK prezidents Žans Klods Junkers, Eiropadomes priekšsēdētājs Donalds Tusks un Japānas premjerministrs Sindzo Abe.
Tusks pēc līguma parakstīšanas uzsvēra: «Mēs sūtām nepārprotamu vēstījumu, ka mēs kopā iestājamies pret protekcionismu.»
Četrus gadus ilgās sarunas par EPA izstrādi noslēdzās 2017.gada beigās, un plānots, ka tas stāsies spēkā vēl šī EK sastāva pilnvaru laikā līdz 2019.gada rudenim.
ES un Japānas savstarpējās tirdzniecības kopapjoms ir 86 miljardi eiro gadā.
«ES un Japānai ir kopīga atvērtas un noteikumos balstītas pasaules ekonomikas vīzija, kas garantē augstākos standartus. Mēs dodam zīmi pārējām valstīm, cik svarīga ir brīva un godīga tirdzniecība un globalizācijas veidošana,» beidzoties abu pušu sarunām, 2017.gada nogalē norādīja ES tirdzniecības komisāre Sesīlija Malmstrema.
Tiek sagaidīts, ka EPA rezultātā pieaugs Eiropas lauksaimniecības ražojumu eksports uz Japānu, jo tiks atceltas muitas nodevas sieram, vīnam un cūkgaļai.
EK lēš, ka apstrādāto pārtikas produktu eksports varētu pieaugt pat par 180%.
EPA atvērs Japānas tirgu arī Eiropas uzņēmumu sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī dos iespēju Eiropas būvniekiem piedalīties japāņu infrastruktūras objektu celtniecībā.
ES lēš, ka no tirdzniecības ar Japānu ir atkarīgi aptuveni 600 000 eiropiešu darbavietu.
Tiek sagaidīts, ka par 22% pieaugs arī Eiropas ķīmiskās rūpniecības ražojumu eksports uz Japānu, bet mašīnbūves nozares eksporta apjoms palielināsies par 16%.
Savukārt Japānā uz EPA sniegtajām priekšrocībām cer elektronikas un autobūves nozares uzņēmumi.
Piemēram, ES muitas tarifi japāņu automobiļiem šobrīd ir desmit procenti, taču EPA paredz to pakāpenisku pazemināšanu līdz nullei.
Gan Brisele, gan Tokija sagaida, ka EPA būs arī zināma atbilde uz ASV prezidenta Donalda Trampa īstenoto protekcionisma politiku.