Taupot valsts budžetu, pērn martā tika palielināta pacientu līdzmaksājuma daļa daudziem valsts kompensētajiem medikamentiem, un zāļu kompensācijas sarakstā netiek iekļauts praktiski neviens inovatīvs medikaments. Valsts «taupa» uz inovatīvajiem medikamentiem jau trīs pēdējos gadus.
Šo lēmumu pieņemšanai nosauktais iemesls - nepieciešamība samazināt izmaksas - radīja un rada neizpratni, jo daudzu inovatīvu zāļu kompensēšanas ekonomiskais pamatojums ir pierādīts. Tāpēc, veidojot nākamā gada veselības aprūpes budžetu un darbības plānu, būtiski ir atjaunot kompensācijas procentus iepriekšējā apjomā un iekļaut sarakstā jaunus inovatīvus medikamentus.
Protams, var šķist, ka jaunās zāles izmaksā dārgāk nekā daudzi jau gadiem ilgi lietoti medikamenti. Ja salīdzina, piemēram, medikamentu stiprumu, formu, tablešu skaitu iepakojumā, inovatīvās zāles tiešām ir dārgākas. Tajā pašā laikā inovatīvās zāles dod ietaupījumu, pateicoties labākai efektivitātei, un tāpēc valstij, pacientiem tik daudz nav jātērē, piemēram, par pacientu ārstēšanu slimnīcā utt.
Pirms inovatīvs medikaments pretendē uz iekļaušanu apmaksājamo zāļu sarakstā, jābūt pierādītai tā pozitīvai farmakoekonomikai. Tiek izvērtēta katra medikamenta cenas pamatotība, tā efektivitātes pārākums pār citām zālēm, ņemot vērā virkni faktoru - cik slimību ar to var izārstēt, cik vecākās paaudzes medikamentu ar to var aizstāt, kā samazinās komplikāciju un nāves gadījumu skaits. Piemēram, viens no inovatīvajiem medikamentiem, kas laists tirgū pēdējo trīs gadu laikā, ir zāles no pilnīgi jaunas farmakoterapeitiskās klases koronārās sirds slimības ārstēšanai.
Zinātniskajos pētījumos, kuros piedalījās 10 000 pacientu, pierādīts, ka zāļu iedarbības rezultātā sirds miokarda infarkta risks samazinās par 70%. Ņemot vērā faktu, ka sirds un asinsvadu slimības ir vienas no galvenajiem darba nespējas un mirstības cēloņiem pasaulē, šie rādītāji neapstrīdami pierāda ieguvumus, ko šīs zāles dod pacientiem un valstij.