Attēli uz 100 mililitru saldējuma Ekselence iepakojuma būtiski atšķiras no saldējuma faktiskā izskata, tādējādi ražotāja īstenotā komercprakse ir maldinoša un negodīga, secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Savukārt Rīgas piena kombināts (RPK) izskatīs iespēju apstrīdēt PTAC lēmumu.
[Paildināta ar pēdējo rindkopu]
Centrs izpētījis četrus AS Rīgas piena kombināts (RPK) ražotos Ekselence saldējumus - Valrieksti&Brownie, Šokolāde no Javas salas, Šokolāde&lazdu rieksti un Rīgas melnais balzams&brownie. Centrs secinājis, ka uz iepakojuma veidā, kas ir fotogrāfija vai atgādina fotogrāfiju, attēlots saldējums, kas pilnībā atšķiras no saldējuma, kas atrodas iepakojumā.
Faktiski saldējums vizuāli neatšķiras no citiem tirdzniecībā esošajiem saldējumiem, kuru ārējo kārtu veido šokolāde vai citas vielas un kuru saturēšanai saldējumā ievietots kociņš. Saldējums zem šokolādes kārtas ir viendabīga masa (kurā redzama citu sastāvdaļu esamība), nevis kārtains, kā redzams attēlā uz iepakojuma, norāda PTAC.
Saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu komercpraksi uzskata par maldinošu, ja patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis, vai tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa informācija vai šī informācija jebkādā veidā maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja faktiski ir pareiza.
Konkrētajā situācijā saldējumu iepakojumiem tiek izmantoti saldējumu attēli, kas būtiski atšķiras no faktiskā izskata, tādējādi maldinot patērētājus par preces īpašībām, kā rezultātā tiek/var tikt ietekmēta patērētāju ekonomiskā rīcība un patērētājs pieņem/var pieņemt tādu lēmumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. Tādējādi secināts, ka RPK komercprakse ir maldinoša un negodīga, bet negodīga komercprakse ir aizliegta.
PTAC rosināja RPK līdz 2012.gada 15.oktobrim rakstveidā apņemties no 2013.gada 1.janvāra neizmantot saldējuma Ekselence iepakojumā, kā arī citos komercpraksē izmantotajos materiālos tādus produktu attēlus, kas būtiski atšķiras no produkta faktiskā izskata, radot par produktu maldinošu iespaidu.
Uzņēmums norādījis, ka uz iepakojuma esošais vizuālais saldējuma noformējums uzskatāms par pilnu produkta sastāvu pircējam norādošs un detalizēti to var uzskatīt tikai par māksliniecisku produkta vizualizāciju, kas tomēr nemaldina pircēju, kā arī atzinis, ka iepakojumā esošais saldējums izskatās mazliet citādi, nekā attēls uz iepakojuma. Vienlaikus uzņēmums pauda gatavību veikt izmaiņas saldējumu iepakojuma vizuālajā noformējumā un lūdza atļauju turpināt tirgot saldējumu esošajā iepakojumā līdz 2013.gada 31.augustam, tādējādi nodrošinot esošā iepakojuma izmantošanu.
Tomēr PTAC atkārtoti mudināja uzņēmumu apņemties no 1.janvāra šo iepakojumu neizmantot. Uzņēmuma rakstveida apņemšanās izbeigt negodīgu komercpraksi noteiktā termiņā PTAC nav saņemta.
Līdz ar to centrs nolēmis uzlikt par pienākumu RPK nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, pārtraucot saldējuma Ekselence četru veidu 100ml iepakojumos un citos komercpraksē izmantotos materiālos lietot tādus saldējuma attēlus, kas būtiski atšķiras no saldējumu faktiskā izskata. Lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā pēc lēmuma stāšanās spēkā.
Tikmēr pats uzņēmums norāda, ka veic godīgu, uz patērētāju interesēm vērsu biznesa praksi un spēj reaģēt atbilstoši tām. RPK un AS Valmieras piens apvienotais uzņēmums Food Union pastāvīgi sekojot līdzi patērētāju rīcības izmaiņām un spējot reaģēt atbilstoši tām. Aizvadītajā gadā Food Union ieviesis virkni jauninājumu saldējuma piedāvājumā tirgū - iepazīstinājis ar jaunu zīmolu Nu Fruit un ieviesis jaunas garšas un formas saldējuma zīmoliem Pols un Ekselence, skaidro uzņēmums.
Pārdošanas rezultāti liecinot, ka patērētāji visvairāk novērtējuši tieši zīmola Ekselence uzlabojumus - pērn vasaras sezonā pārdots par 33% vairāk Ekselence saldījumu nekā šajā periodā 2011. gadā. Uzņēmums jau vairākus mēnešus izstrādājot jaunu dizainu saldējuma Ekselence 100ml iepakojumam, kurš veikalos varētu parādīties pēc četrām nedēļām. Uzņēmums arī mēneša laikā izskatīs iespēju apstrīdēt PTAC lēmumu.