Latvijā darba ražīgums ir viens no zemākajiem ES, un cilvēkkapitāla stiprināšanai ir būtiska nozīme tā izaugsmes potenciāla uzlabošanā, ziņojumā par Latviju norāda Eiropas Komisija.
Ražīguma uzlabošana ir svarīga arī tādēļ, lai saglabātu konkurētspēju un ienākumu konverģenci ar ES vidējo rādītāju. Salīdzinoši liels skaits jaunu cilvēku ienāk darba tirgū bez profesionālās kvalifikācijas (tikai ar pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību).
Tas varētu norādīt uz nepilnībām profesionālās orientācijas sistēmā vai uz ierobežotu piekļuvi augstākajai izglītībai. Profesionālās orientācijas pakalpojumu sniegšanā konstatējamas vairākas problēmas, piemēram, nepietiekama piekļuve minētajiem pakalpojumiem, nepietiekama darba devēju iesaiste un nepietiekama saikne ar profesionālo pasauli. Pastāv bažas arī par profesionālās orientācijas konsultāciju neitralitāti, jo vispārējās izglītības skolas ir finansiāli ieinteresētas paturēt vairāk skolēnu un tām nav motivācijas veicināt skolēnus gūt zināšanas par profesionālo izglītības skolu piedāvātajām iespējām.
Dažas no šīm problēmām varētu risināt ar jauno Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu, kura mērķis ir uzlabot karjeras izglītības sniegšanu, taču projekts vēl nav sācies. Pieaugušo līdzdalība mūžizglītībā ir samērā zema, taču ir salīdzināma ar citām reģiona valstīm. Pasākumi pieaugušo izglītības uzlabošanai varētu būt intensīvāki. Publiskais atbalsts pieaugušo izglītībai galvenokārt tiek finansēts no ESF līdzekļiem, un nekas neliecina, ka šī situācija tuvākajā nākotnē mainīsies. Pirmais projekts rīcības plānam pieaugušo izglītības jomā (mūžizglītības īstenošanas modelis), ko bija plānots pieņemt 2014. gada beigās, tika izstrādāts 2015. gada vidū, un iespējams, ka tas tiks būtiski pārskatīts. Attiecīgi nav efektīvu īstenošanas mehānismu un ESF finansēto darbību īstenošana būtiski kavējas.
Terciārās izglītības iegūšanas līmenis ir augsts, bet problēmas joprojām sagādā absolventu iesaistīšanās zinātnesietilpīgās nozarēs, kā arī ārvalstu studentu piesaiste. Terciārā izglītība, ko sniedz universitātes un citas augstākās izglītības iestādes, ir nākamais izglītības līmenis pēc vidusskolas izglītības iegūšanas. ievērojama pieauguma iepriekšējos gados terciārās izglītības iegūšanas līmenis Latvijā vecuma grupā no 30–34 gadiem 2013. un 2014. gadā nedaudz samazinājās (no 40,7 % līdz 39,9%), tomēr tas joprojām saglabājas ievērojami virs stratēģijā Eiropa 2020 noteiktā 34–36% mērķa. Terciārās izglītības absolventu proporcija zinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātikas (STEM) jomā (17,9% 2013. gadā) ir viena no zemākajām ES. Zināmā mērā to, iespējams, pastiprina ar dzimumu saistīti aizspriedumi: sieviešu īpatsvars terciārajā izglītībā ir proporcionāli lielāks, bet vīrieši biežāk izvēlas STEM jomas. 2013. gadā tikai 1,7 % bakalaura studiju absolventu un 3 % maģistra studiju absolventu Latvijā bija ārvalstnieki. Tas ir attiecīgi sestais un piektais zemākais rādītājs ES.