Ievērojami pazeminātas nākamā gada IKP prognozes; redzama dilemma starp tērēšanu un taupīšanu.
Eiropas Komisijas (EK) publicētajās rudens prognozēs ar nedaudziem izņēmumiem visā Eiropas Savienībā nākamgad rādās sliktāka aina, nekā tā šķita vēl pavasarī (skat. grafiku). Arī šogad paredzēta vārgāka IKP izaugsme nekā eirozonā, tā viscaur ES – attiecīgi 0,8% un 1,3%, salīdzinot ar 2013. gadu.
Nākamajā gadā EK analītiķi vidējo ekonomikas izaugsmi eirozonā redz 1,1% un 1,5% ES ‒ nedaudz labāku par šo gadu, un paredzams, ka tas varētu notikt ar iekšējā patēriņa pieaugumu un nelielu patēriņa kāpumu arī pasaulē. Nelielu izaugsmi EK paredz arī turpmāk. 2016. gadā tās motīvs varētu būt Eiropas finanšu sektora nostiprināšanās pēc šā gada ECB veikto 130 eirozonas lielāko banku bilanču pārlūkošanas un stresa testiem. Sava artava izaugsmei varētu nākt arī no līdzšinējām, lai cik negribīgi nākušajām, strukturālajām reformām dalībvalstīs, kam būtu jāsāk nest augļus.
Komentārā par prognozēm jaunais ES ekonomikas un finanšu komisārs Pjērs Moskoviči saka, ka atbildība par strukturālajām reformām, investīciju piesaisti un adekvātu fiskālo politiku vienlīdz gulstas kā uz Briseli, tā uz dalībvalstu valdībām un pašvaldībām.
Pašam P. Moskoviči apstiprināšana komisāra amatā nenācās viegli tieši kā bijušajam Francijas finanšu ministram, kura valsts netiek galā ar fiskālās disciplīnas saistībām. Tam, ka tieši Francija pašlaik ir eirozonas sāpju bērns, piekrīt arī SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis. Ekonomikas problēmas gan ir arī citviet, sevišķi monetārās savienības dienvidos Itālijā un aizvien arī Grieķijā, tomēr Francija ir nozīmīgāka gan tās ekonomikas apmēra, gan politiskās ietekmes dēļ ES.
Francijas fundamentālā dilemma ir pazīstama viscaur dalībvalstīs, ieskaitot fiskāli apzinīgās un augošās, un tā ir partiju politikas jeb partiju un vēlētāju attiecību spriedze ar acīmredzami saprātīgiem un nepieciešamiem, bet politiski sāpīgiem lēmumiem, ko citā vārdā sauc par strukturālajām reformām. «Triviāli,» par Eiropas vispār un Francijas neizlēmību konkrēti saka D. Gašpuitis. «Bet pamatā iekšpolitiskā nenoteiktība un mazspēja. Prezidentam Fransuā Olandam pagāja vismaz divi gadi, kamēr viņš saprata, ka realitāte diktē savus noteikumus, to apmuļķot nevar.»
No otras puses ir skaidrs, ka neviens politiķis nevar atļauties «zaudēt seju», un tieši ar to – ar iejūtīgu izpalīdzēšanu sejas saglābšanā – savstarpēji nodarbojas ES lielvalstu politiķi. Vācijas kanclere Angela Merkele kā ietekmīgākās dalībvalsts vadītāja šai nodarbē ir centrā un mēģina būt laba gan ar pašmāju eiroskeptiķu mocīto britu premjeru Deividu Kemeronu, gan nedisciplinēto F. Olandu, stagnējošās Itālijas «vaļīgākās jostas» proponētāju Mateo Renci u.c.
Rudens prognozēs «ārējie riski» bieži atkārtojas kā motīvs Latvijas ekonomikas straujajai sabremzēšanai. Kā to vairākkārt aprakstījis arī DB, Krievijas lielākais risks ir tās ekonomikas iekšienē – tās pašreizējie pamatfaktori nav ilgtspējīgi. Arī D. Gašpuitis vērtē, ka «pasliktinās pašas Krievijas perspektīvas un attiecīgi tās pasliktinās eksportētājiem uz Krieviju ‒ Vācijā, Somijā, arī Baltijā».
Lai gan EK vismaz uz aiznākamo gadu par šo jomu ir optimistiska, SEB analītiķis norāda arī uz ES banku problēmu. «Finanšu sistēma īsti nedarbojas, jo nav atrisinātas pēckrīzes problēmas – valstu valdību un mājsaimniecību parādi. Lielākus tos audzēt nevar, bet ekonomika ir jākreditē un jāstimulē.»
Visu rakstu Eiropa izlēmības gaidās lasiet ceturtdienas, 6. novembra, laikrakstā Dienas Bizness (8.-9. lpp.)!