Agrāk Igaunijas energokompānija Eesti Energia teica, ka tās mērķis ir iegūt 30% tirgus daļu Baltijas valstīs, taču tā bija nedaudz «naudas dedzināšanas» stratēģija, atzīst tagad par tirdzniecību atbildīgais kompānijas valdes loceklis Marguss Rinks.
«Ja vienīgais mērķis ir tirgus daļa, sāc «dedzināt naudu». Tagad raugāmies uz to, kā vislabāk pārdot saražoto elektrību. Stratēģija mainījās pagājušajā rudenī,» teica Rinks.
Viņš skaidroja, ka Eesti Energia ražošanas iespējas Igaunijā nedaudz pārsniedz desmit teravatstundas (TWh). Kompānijas stratēģija ir meklēt labāko risinājumu, kā pārdot šīs desmit TWh Baltijas valstīs, lai gūtu peļņu. Ja kompānija nevar pārdot elektrību Baltijas valstīs, caur biržu Nord Pool Spot tā tiek pārdota Somijai vai Zviedrijai.
«Tāpēc nesakām, ka mērķis ir iegūt 30% Baltijas tirgus, jo tas ir atkarīgs no apstākļiem. Ja, piemēram, apstākļi nebūs labi pārdošanai Baltijas tirgū, varam pārdot elektrību Ziemeļvalstīm,» teica kompānijas pārstāvis.
Patlaban Eesti Energia raugoties, kas notiek Baltijas tirgū. Piemēram, šogad pavasarī aktīvākās tirdzniecības kampaņas notikušas Rīgā, jo atvērās tirgus. Katru gadu Eesti Energia aktīvāka darbība notiek vienā no Baltijas valstīm. «2010.gadā Lietuvā ieguvām 6% daļu atvērtajā tirgū. 2011.gads bija labs Latvijas tirgū, jo sākām ar 130 klientiem, bet līdz gada beigām sasniedzām 230, tagad viņu skaits pārsniedz 700. Igaunijā tirgus ir atvērts par 30%, mums no tā ir nedaudz virs 70%. Latvenergo Igaunijā ir aptuveni 20%, un viņi ir spēcīgākais konkurents,» vērtēja Rinks.
Viņš atzina, ka Igaunijā Eesti Energia ir monopolista tēls, un ir vajadzīgi aktīvi tirgus dalībnieki. Latvenergo šo lomu spēlējot ļoti labi.
Vaicāts, vai Eesti Energia vairāk bija ieguvēja vai zaudētāja ar tirgu atvēršanu, Rinks norādīja, ka Igaunijā nav zaudēts tik daudz, cik iegūts Latvijā, pateicoties pēdējai tirgus atvēršanai. «Varam teikt, ka kopumā zaudējam Igaunijā, taču iegūstam tirgus daļu Latvijā un Lietuvā. Tomēr, protams, cienām Latvenergo agresivitāti,» intervijā atzina Eesti Energia valdes loceklis.
Igaunijas enerģētikas uzņēmums Eesti Energia nodarbojas ar elektrības ražošanu un tirdzniecību. Kompānija pagājušo gadu noslēdza ar 858 miljonu eiro (603 miljonu latu) apgrozījumu, kas ir par 7,7% vairāk nekā 2010.gadā. Apgrozījuma pieaugumu kompānijas pārstāvji galvenokārt skaidroja ar veiksmīgajiem elektroenerģijas pārdošanas rezultātiem atvērtajā tirgū.
Uzņēmuma tīrā peļņa pērn pieauga par 28% - līdz 149 miljoniem eiro (104,7 miljoniem latu). Peļņas pieaugumu uzņēmumam galvenokārt nodrošināja degslānekļa pārdošanas apjoma pieaugums 40% apmērā.
Eesti Energia pagājušajā gadā pārdeva 10,7 teravatstundas elektroenerģijas, kas ir par 0,1% mazāk nekā 2010.gadā. Uzņēmums pērn arī veica investīcijas 508 miljonu eiro (357 miljonu latu) apmērā.
Latvijā darbojas Eesti Energia meitasuzņēmums Enefit, kas dibināts 2006.gadā. Pašlaik Enefit ir vairāk nekā 700 klientu, uzņēmuma klientu portfelis veido aptuveni 15% no Latvijas atvērtā tirgus. Enefit pagājušajā gadā Latvijā pārdevis vairāk nekā 420 gigavatstundas elektroenerģijas, kas ir par 25% vairāk nekā 2010.gadā. Enefit apgrozījums 2011.gadā sasniedzis 19,5 miljonus eiro (13,65 miljonus latu).