Latvijas dzelzceļa elektrifikācija varētu sākties 2015.gadā, taču patlaban vēl nav skaidrības, vai vispirms modernizēs esošās līnijas un pēc tam jaunos posmus, vai finanšu līdzekļi pietiks un abus darbus varēs veikt vienlaicīgi, norāda VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) projektu vadības daļas vadītāja Aija Poča.
Viņa arī norāda, ka, lai gan Eiropas Komisija piešķīrusi 50% no finansējuma skiču projekta izstrādei, nauda vēl nav saņemta.
«Patlaban ir jānoslēdz līgums ar TEN-T aģentūru par naudas lietošanu. Esam tikušies Briselē, ir bijuši precizējumi attiecīgajos dokumentos. Prognozēts, ka šo līgumu varētu parakstīt oktobrī. Patlaban esam aizsūtījuši pēdējo precizēto redakciju,» skaidro amatpersona. Kopējais skiču projekta finansējums ir 2,838 miljoni eiro (1,96 miljonus latu).
Tagad LDz paralēli strādājot pie konkursa nolikuma un darba uzdevuma, kas saistīts ar konkursu par skiču projekta izstrādi Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijai. Par gaidāmo skiču projekta konkursu uzņēmēji interesējoties nepārtraukti.
«Interese parādījās pēc tam, kad atklātībā nonāca Eiropas Komisijas preses informācija par to, ka nauda tiks piešķirta. Dažādas kompānijas ir interesējušās un izteikušas vēlmi piedalīties. Patlaban gan neko konkrētu kompānijām nevaram pateikt, jo konkurss būs atklāts, un visi vienlaikus varēs iepazīties ar nolikumu,» skaidro Poča.
Viņa prognozē, ka kompāniju, kuras varētu piedalīties konkursā, varētu būt daudz – visu Eiropas Savienības valstu attiecīgās nozares kompānijas, kā arī Krievijas un Baltkrievijas uzņēmumi. Cits jautājums esot, cik reāli pieteiksies. «Jo vairāk, jo labāk, jo tad varētu būt labāks piedāvājums par lētāku cenu,» uzsver Poča.
Ja nebūs nekādu kavējumu, provizoriski konkurss varētu tikt izsludināts līdz gada beigām.
Vienlaikus LDz esot vienojies ar Satiksmes ministriju (SM) ministriju, ka dzelzceļa elektrifikācija ir viens no prioritārajiem projektiem un tas tiks realizēts no nākamā perioda Eiropas Savienības finansējuma 2014.–2020.gada finanšu instrumentiem. «Domāju, ka reāli elektrifikācijas process nevarētu sākties ātrāk kā 2015.gadā. Skiču projekts parādīs tehniskos risinājumus un tad arī lemsim, vai viss projekts tiks realizēts vai pa etapiem un kāda būs finanšu situācija un situācija pārvadājumu tirgū,» skaidro Poča.
Kā ziņots, premjers Valdis Dombrovskis (V) norādījis, ka pēc sarunu izgāšanās par jauno vilcienu iepirkumu iespējami divi rīcības varianti - vai nu izsludināt jaunu konkursu vilcienu iegādei, vai arī šim nolūkam paredzētie Kohēzijas fonda līdzekļi jāpārdala citiem dzelzceļa infrastruktūras projektiem, piemēram, dzelzceļa elektrifikācijai.
Kopējās dzelzceļa elektrifikācijas projekta izmaksas tiek lēstas 549 miljonu eiro (377 miljonu latu) apmērā, un tas paredz elektrificēt esošās līnijas un līnijas līdz Daugavpilij, Rēzeknei un Ventspilij, taču nepietiekamās kravas plūsmas dēļ ne līdz Liepājai.
Izvēlētais projekts par 377 miljoniem latu paredz modernizēt esošās elektrolīnijas un elektrificēt jaunos posmus no Daugavpils un Rēzeknes līdz Krustpilij, kā arī posmu no Krustpils līdz Jelgavai un no Jelgavas līdz Ventspilij.