Miljonāram Rafailam Deiftam piederošais koncerns Dominante Capital sācis uzpirkt konkurentus krīzes skartajā loģistikas nozarē.
Dominante Capital darbs pie konkurentu pārņemšanas neesot apstājies, un kompānijai jau ritot pārrunas ar vēl vairākām citām loģistikas kompānijām, tomēr šo kompāniju vārdi un pārrunu rezultāti tikšot atklāti vien pēc procesa noslēgšanās. Arī kopumā eksperti prognozē, ka mazās loģistikas kompānijas Latvijā ar laiku izzudīs. Vienlaikus tiek arī prognozēta lielu starptautisko loģistikas kompāniju ienākšana Latvijas tirgū, kā rezultātā Baltijas tirgū toni noteiks pāris loģistikas kompānijas. "Patīk vai ne, bet loģistika ir apjoma bizness, un mazās nišas kompānijas šajā nozarē ilgstoši nevar strādāt efektīvi. Šis pārpirkšanas process ir loģisks solis, ņemot vērā esošos apstākļus, kas dos arī kopīgu labumu loģistikas nozares konkurētspējai," uzsver Loģistikas un muitas brokeru asociācijas valdes loceklis Normunds Krūmiņš. Kādas mazas loģistikas kompānijas vadītājs, kurš nevēlējās publicēt savu vārdu, Db nenoliedz, ka pēdējo mēnešu laikā viņa vadītā kompānija saskaras ar nopietnām problēmām biznesā, un tai nekas cits neatlikšot kā "bankrotēt vai pārdoties".
Rūpīgi izvērtē
"Pirms iegādāties kādu kompāniju, mēs rūpīgi izvērtējam, ko iegādājamies un kāpēc. Nav jēgas iegādāties kādu konkurentu, ja viņam līgums ar klientu palicis vien uz vienu mēnesi un nav lielu cerību, ka tas tiks pagarināts," uzsver R. Deifts, sakot, ka šajā gadījumā mērķis neesot iegādāties kompāniju kā tādu, bet gan tās biznesu - klientus. Kompānijas iegāde neesot obligāta, jo tikpat labi esot iespējams arī iegādāties izplatīšanas līgumu no attiecīgas kompānijas. Galvenie kritēriji, pēc kā kompānijas tiekot iegādātas, ir cena, zīmols, ko attiecīgā kompānija izplata, un tās izaugsmes iespējas tirgū, kā arī distribūcijas līguma termiņš, kāds ir iekārotās kompānijas rīcībā ar klientu.
Loģistikas nozares eksperti uzsver, ka loģistikas nozarē šobrīd vērojamas krīzes pazīmes un daudzas mazās loģistikas kompānijas nav spējīgas konkurēt ar lielajām kompānijām, jo arvien skaidrāk izpaužas efektīva darba nozīmīgums. Tādējādi arī nākotnē turpināšoties mazāko loģistikas kompāniju pārpirkšanas tendence un konsolidācija, kā tas ir vērojams citviet pasaulē. R. Deifts norāda, ka krīzes apstākļi nozarē ir veiksmīgākais laiks, kad palielināt tirgus daļu ar konkurentu iegādes un konsolidācijas palīdzību. "Tas ir vispārzināms fakts, kam ir neskaitāmi tūkstoši piemēru visā pasaulē," viņš piebilst.
Viņa vadītās loģistikas kompānijas savās tirgus nišās ir lielākās Latvijā. Dominante LS pārstāvji uzsver, ka viņu tirgus līderu pozīcijas esot neapstrīdamas, jo Latvijā neesot otras specializētas loģistikas kompānijas ar tādiem transporta un noliktavu telpu resursiem.
Konkurētspēja iegūs
Eksperti uzsver, ka Latvijas loģistikas pakalpojumu izmaksas ir krietni augstākas nekā Eiropā, kā rezultātā cieš mūsu konkurētspēja - pēc aptuvenām aplēsēm Latvijā loģistikas pakalpojumi ir pat par 30 līdz 40% dārgāki.
Latvijas loģistikas pakalpojumi nesamērīgi augsto izmaksu dēļ neesot spējīgi konkurēt ar Eiropas loģistikas kompāniju sniegtajiem pakalpojumiem, kā rezultātā krietni sadārdzinās arī Latvijas preču eksports, lēš eksperti. Latvijas loģistikas kompānijas vēl kādu laiku atpakaļ dzīvoja labi, pateicoties tam, ka gan darbaspēka, gan citu resursu izmaksas bija nesalīdzināmi zemākas nekā citviet Eiropā. Pašlaik ekonomiskās stagnācijas laikā klienti sākuši vairāk pievērst uzmanību loģistikas izmaksām.
"Mazās kompānijas Latvijas tirgū tik ilgi varēja pastāvēt, jo līdz 2004. gadam pirms iestāšanās Eiropas Savienībā mēs bijām visapkārt norobežoti ar muitas zonām. Tad loģistika kā tāda nebija, bija tikai viens jautājums - kurš ātrāk varēs dabūt kravu cauri muitai Tie, kam bija gali un to varēja panākt, varēja attiecīgi arī strādāt," uzsver N. Krūmiņš, piebilstot, ka papildus tam augoša biznesa apstākļos cilvēki nesekoja tik ļoti līdzi loģistikas un transporta izmaksām un papildu faktoriem.