Aušīgi veicot nodokļu akmens pārvelšanu no darbaspēka muguras uz patēriņa pleciem, daļa sabiedrības var gūt savainojumus
Pateicoties grūti ārstējamajai nekonsekvencei nodokļu politikā, valdība lēmusi pagaidām atlikt jaunaprēķināto kadastrālo vērtību piemērošanu, jo pastāv nopietns risks, ka nekustamā īpašuma nodokļa maksājums tās pavadā varētu kļūt aplam nesamērīgs. Diemžēl atlikt nenozīmē pēcāk automātiski veiksmīgi atrisināt. Nekustamā īpašuma nodokļa briedināšana varētu novest situācijā, kad nosacīti prestižas apdzīvotas vietas tiek attīrītas no senioriem un visiem ar mazāku rocību apveltītajiem, kas tādējādi ar vieglu valsts roku tiek padarīti lielā mērā par sabiedrībai nevajadzīgiem. Nodokļa augstlēciens viņiem nozīmētu daudz vairāk nekā aukstu dušu. Daļas sirmās sabiedrības acīs tā būtu teju zārka vāka klabināšana. Ej nu meklē sev atbilstošu stūrīti vai kaktiņu, ja valsts tev saka, ka Jūrmalas vai Mežaparka priedes pa logu skatīt vairs nepiedien. Sasiet vietas prestižu vai mājas kadastrālo vērtību ar cilvēka rocību ne vienmēr ir pareizi. Un īstajam instrumentam pašvaldību rokās jābūt likmēm, nevis kadastrālajai vērtībai.
Iecere atbrīvot no aplikšanas ar nodokli vienīgo mitekli, kur cilvēks dzīvo un ir deklarēts, var novest situācijā, ka nekustamā īpašuma nodokļa iekasēšana strauji sabremzēsies, jo aiz ēkām un zemesgabaliem, visticamāk, ļoti bieži slēpsies saimnieki «uz papīra» vai īpašumus izdalīs, piemēram, pakuplākas ģimenes ietvaros. Savukārt par mantotu īpašumu kā otro īpašumu savdabīgā veidā ar nodokli tiks sodīti aizgājēja tuvinieki, kas varbūt vecāku lauku mājā tikvien dara kā nomazgā logus un reizi sezonā nopļauj zāli, lai pašvaldība nesit pa pirkstiem.
Šonedēļ Saeima vērtēs kolektīvo iesniegumu par nodokļa atcelšanu vienīgajam īpašumam. Ja no tautas nākušais ierosinājums gūs ievērību, tad jāapzinās, ka svarīgāks par politiķu žestu būs tehniskais izpildījums. Var gadīties, ka birokrātijas tīkla audējiem nāksies rīkoties sev neraksturīgi, nolaižoties līdz individuālam līmenim, lai beidzot ieraudzītu, ka aiz katra skaitļa patiešām ir cilvēks. Citādi, ņemot vērā situāciju atšķirīgumu, draud maldīšanās vienīgo mitekļu un to īpašnieku mežā, stāvokli padarot vēl neskaidrāku un vienlaikus nodokļu ieņēmumu kausa pildīšanai vēl nelabvēlīgāku. Masveida pieeja nestrādās, jo šajā jautājumā svarīgākās ir detaļas. Ierēdņiem būs jāstrādā ar individuāliem risinājumiem, ja vien tas vispār ir iespējams. Ar nodokļa nastu tiem kaut kā būs jāspēj izlavierēt starp īpašuma vērtību, īpašnieka maksātspēju un pašvaldības vajadzību apmierināšanu. Diemžēl patieso maksātspēju Latvijā var tikai zīlēt, jo, lai saprastu, cik daudz cilvēks ir gatavs maksāt, būtu jāzina, cik lieli ir reālie ienākumi. To nevar izskaitļot, kamēr šādus datus aizklāj ēnu ekonomikas plīvurs. Tāpat valstij jādomā, kā stiprināt nodokļu maksātāju pārliecību par to, ka nodokļi netiek notrallināti, bet gan tērēti mērķtiecīgi.