Jaunākais izdevums

Pēc pārrunām ar Latvijas premjeru Valdi Dombrovski (JL) ES ekonomikas un monetāro lietu komisārs Hoakins Almunja paziņojis, ka personīgi ieradīšoties Latvijā. Visai pārsteidzošs šāds pavērsiens ir kaut vai tāpēc, ka varētu šķist teju vai pašsaprotami — kāda gan jēga cilvēkam braukt uz valsti, ar kuras valdības vadītāju viņš nupat kā visu būtu izrunājis.

Šādam solim varētu būt vairāki izskaidrojumi. Pirmkārt, nav izslēgts, ka Almunja ir iecerējis apmeklēt ja ne visas ES valstis, tad vismaz tās, kas ir iemanījušās lūgt starptautisko finansiālo palīdzību, pašām netiekot galā ar savām problēmām.

Taču otrkārt… Jāatceras, ka pēdējā laikā Latvijā ir bijuši dažādi notikumi, kas Eiropas Komisijai kā lielākajam mūsu naudas aizdevējam varētu diez ko nepatikt. Vispirms izskanēja dažādas versijas par to, ka Dombrovska valdība varētu arī nenoturēties līdz sev atvēlētā termiņa beigām. Jau tobrīd tieši no Almunjas biroja puses atskanēja mājieni, ka valdības krīzes gadījumā Latvija turpmākos naudas pārskaitījumus varētu arī nesaņemt. Faktiski tikai mirkli vēlāk Saeimas deputāti pauda noraidošu attieksmi pret Finanšu ministrijas ieplānoto mājokļa nodokli, ar kura palīdzību budžetā nākamgad bija paredzēts iekasēt ap 90 miljoniem latu.

Šaubu nav, ka tas viss aizdevējiem varētu nepatikt, jo, iespējams, tādējādi rodas nobīdes no tā scenārija, kāds ir iecerēts attiecībā uz turpmākajiem notikumiem mūsu valstī. Līdz ar to nav izslēgts, ka Almunjas vizītes mērķis Latvijā ir sīki un precīzi izskaidrot mūsu politiķiem, ka ne jau no vietējo politisko partiju nostājas un tamlīdzīgiem faktoriem ir atkarīgi mūsu likumdevēja pieņemtie lēmumi. Vai nu Dombrovska stāstītais viņu nav pārliecinājis, vai arī komisārs ir dzirdējis vaimanas par to, cik lielā mērā Latvijā ir pretspars iecerētajām pārmaiņām.

Izskatās, ka loģika šeit ir gaužām skaudra un vienkārša: vai nu Saeima un valdība pieņem tādus lēmumus, kādus tos vēlas redzēt Eiropas Komisija, Starptautiskais valūtas fonds un pārējie aizdevēji, vai arī naudas mums vairāk nebūs, kā arī tiks «piegriezts skābeklis» vienā otrā citā būtiskā jautājumā. Citiem vārdiem sakot, ne jau Latvijā dzīvo patiesie lēmumu pieņēmēji par mūsu valsts dzīvi.

Tādējādi nav izslēgts, ka mūsu pagājušās nedēļas prieki par mājokļa nodokļa ieviešanas tālāku nevirzīšanu Saeimā ir bijuši pāragri, un jau drīzumā deputāti pie tā varētu atgriezties. Zīmīgs ir faktors, ka nupat ir sācies intensīvs darbs pie nākamā gada valsts budžeta, un tas nozīmē, ka jau salīdzinoši drīz mēs varētu uzzināt, kādus nodokļu sloga palielinājumus un kādus tēriņu samazinājumus mūsu valdība aizdevējiem īsti ir apsolījusi. Nav mazsvarīgi arī tas, ka šajā kontekstā ir izskanējusi arī varbūtība, ka varētu tikt celts pievienotās vērtības nodoklis, kā arī ieviests viens otrs jauns maksājums.

Respektīvi, turpinās eksperiments ar nosaukumu «Vai var izdzīvot valsts, bezierunu kārtā pildot starptautisko aizdevēju prasības?».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslāņošanās ir ne tikai pēdējo piecu gadu parādība, ko veicinājuši dažādi ierobežojumi un karadarbība pavisam netālu, bet var būt arī turpmāko 15 gadu problēma.

Tā Dienas Biznesam intervijā apstiprināja Latvijas Pašvaldību savienības eksperts Māris Pūķis. Intervija tapusi publikāciju sērijas Paēdusi sabiedrība – stabila valsts ietvaros, kuru realizējam ar Mediju atbalsta fonda (MAF) atbalstu.

Vidusslānis ir jebkuras sabiedrības balsts. Jo tas spēcīgāks, jo stiprāka sabiedrība, jo mazāki demokrātijas kropļojumi un labāk pārstāvētas dažādās intereses. Vai ir Latvijā vidusslānis, cik tas liels, un kā to definēt?

Latvijā ir sapnis par vidusslāni. 1990. gadā, kad Tautas fronte pārņēma varas grožus, tad sapņoja, ka Latvijā būs vidusslānis, tas veidos Latvijas pilsonisko sabiedrību un uz to balstīsies jaunā iekārta, totalitārajai sistēmai aizejot. Lai spriestu par vidusslāni, ir divas metodes, kā to mērīt. Pirmais variants ir prasīt cilvēkiem, kā viņi jūtas, otra metode gūt daudzmaz ticamas ziņas par viņu ieņēmumiem. Var izmantot Centrālās statistikas pārvaldes eksperimentālo statistiku par cilvēku ieņēmumiem. Šī statistika būtiski atšķiras no citiem oficiālās statistikas datiem, jo piesaista cilvēku tā ticamākajai dzīvesvietai. Tiek apkopoti dati pa teritorijām kopš 2017. gada, ir iespējams uzzināt vidējās algas, vidējās pensijas, nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību teritoriālajās vienībās – pagastos, pilsētās un valstspilsētās, ne tikai novados un plānošanas reģionos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Finanšu ministram lūdz skaidrot Valsts ieņēmumu dienesta darbību

Saeimas deputāts Andrejs Elksniņš,15.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir saņemtas finanšu ministra atbildes uz deputātu jautājumiem par Valsts ieņēmumu dienesta darbību (reģistrācijas nr. 57/J12 un 70/J12). Deputātu jautājumi tiek uzdoti par pārtikas mazumtirdzniecības jomu nevis par kopējo mazumtirdzniecības jomu, tāpēc sniegtās atbildes līdz pat šim brīdim ir vispārīgas un nesniedz skaidru priekšstatu par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) nodokļu kontroles pasākumiem, kas tiek veikti attiecībā uz pārtikas mazumtirdzniecības jomu.

Vēl vairāk, nav saņemta atbilde par pārtikas mazumtirdzniecības veikalu tīkliem ar būtisku ietekmi uz tautsaimniecību, tas ir, RIMI/MAXIMA. Precīzas informācijas saņemšana par VID darbu un īstenotiem pasākumiem ir nepieciešama, lai izvairītos no koruptīviem riskiem VID atbildīgo amatpersonu darbā un spriestu par iestādes darbības efektivitāti nodokļu iekasēšanas jomā.

Bez tam, VID nav sniedzis precīzas atbildes par pārtikas mazumtirdzniecības ķēžu nodokļu kontroles pasākumiem – kam un kādi ir veikti, kādi riski ir pārbaudīti, kādi pārkāpumi ir konstatēti, kādi riski ir izvērtēti.

Sakarā ar minēto, finanšu ministram Jānim Reiram lūgts atkārtoti sniegt atbildes uz sekojošiem jautājumiem, -

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir dažādi uzkrāšanas veidi. Viens no tādiem ir ieguldīt līdzekļus uzņēmumu akcijās. Izplatītākais ieguldījuma veids uzņēmumu akcijās ir, pērkot un pārdodot publiski kotētu uzņēmumu akcijas biržā. Latvijā šo ieguldījuma veidu piedāvā Nasdaq Riga.

Šis apskats ir veidots, lai aplūkotu Nasdaq Riga (turpmāk tekstā Rīgas birža) piedāvāto Latvijas publiski kotēto uzņēmumu akciju cenu izmaiņas un veiktu analīzi par cenu svārstībām un iespējamām izmaiņām nākotnē.

Rīgas birža nav atrauta no kopējās pasaules ekonomikas, tādēļ pievienoju S&P 500 indeksu. S&P 500 indekss ietver kompānijas ar lielāko kapacitāti, ko tirgo Amerikas vērtspapīru tirgū. Atļaušos turpmāk tekstā šo indeksu asociēt ar pasaules kopējo akciju cenu indeksu par 2018. gadu un pēdējiem 11 gadiem.

(Avots: tradingview.com)

Ja aplūkojam indeksus 11 gadu garumā, tie ir iepriecinoši. Rīgas biržas izaugsme ir 56%, S&P 500 izaugsme - 76%. Pa vidu šim periodam, ar zemāko punktu 2009. gada martā, bija 2008.-2009. gada pasaules ekonomiskā krīze. Kopš 2009. gada marta zemākā punkta, kopējais indekss pasaulē līdz šā gada vidum, kad tika sasniegts maksimums, izauga par 437%, Latvijā 443%. Izaugsme iespaidīga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i.,08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka,05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dombrovskis: koalīcija konceptuāli atbalsta FM ierosinājumu līdz gada beigām pagarināt 2012.gada budžeta izstrādes grafiku

BNS,25.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koalīcija pirmdien konceptuāli vienojās atbalstīt Finanšu ministrijas (FM) ierosinājumu līdz gada beigām pagarināt 2012.gada budžeta izstrādes grafiku, žurnālistiem sacīja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.

Viņš teica, ka koalīcija konceptuāli vienojās atbalstīt FM ierosinājumu mainīt nākamā gada budžeta izstrādes grafiku, precizējot to atbilstoši likumam par budžetu un finanšu vadību saistībā ar Saeimas ārkārtas vēlēšanām.

Vienlaikus premjers pastāstīja, ka Zaļo un zemnieku savienība gan esot lūgusi vienu nedēļu papildu laika, lai šo jautājumu apspriestu valdē, taču, pēc Dombrovska paustā, nākamajā nedēļā, kad par šo jautājumu tiks lemst vēl vienu reizi, domstarpībām nevajadzētu būt, jo ir panākta konceptuāla vienošanās.

Savukārt Ventspils mēra Aivara Lemberga ierosinājumu 2012.gada budžetu izstrādāt lūdz augusta vidum premjers atzina par nereālu. «Tomēr likumā par budžetu un finanšu vadību ir noteikta procedūra, kā budžets tiek pieņemts vēlēšanu gadā. Tur ir dziļa loģika,» uzsvēra Dombrovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Saeimas komisija līdz septembrim atliek skandalozo FKTK likuma grozījumu skatīšanu

LETA,06.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien nolēma līdz septembra vidum atlikt likumprojekta izskatīšanu, kas paredz noteikt pilnvaru termiņu ierobežojumus Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padomes locekļiem un dot Saeimai tiesības iecelt ne tikai FKTK priekšsēdētāju un vietnieku, bet arī pārējos padomes locekļus.

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Jānis Vucāns (ZZS) sacīja, ka, saskaņā ar Finanšu ministrijas (FM) informāciju, FM gatavojas noslēgt līgumu ar Ekonomiskās drošības un sadarbības organizāciju (OECD) par FKTK pārvaldes sistēmas izvērtēšanu.

«Kamēr nav zināmi OECD izvērtējuma rezultāti, būtu pārsteidzīgi virzīt FKTK likuma grozījumus otrajam lasījumam. Tāpat tagad nebūtu pareizi atsevišķi virzīt FKTK padomes locekļu pilnvaru termiņu ierobežojumus,» sacīja Vucāns.

Komisijas vadītājs norādīja, ka cer sagaidīt OECD izvērtējumu vasaras laikā. «Pat tad, ja šis vērtējums septembra vidū vēl nebūs, komisija varēs atsevišķi vēl šajā sasaukumā atgriezties un izskatīt FKTK padomes locekļu pilnvaru termiņu ierobežojumus,» norādīja Vucāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Satversmes tiesas spriedums var radīt bīstamu precedentu

Dace Indāne, Zvērināta advokāte Tark Grunte Sutkiene LLM, sertificēta personas datu aizsardzības speciāliste Pieaicinātā persona Satversmes tiesas izskatītajā lietā Nr. 2015-18-01,21.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa 2016.gada 16.jūnijā atzina, ka norma par uzturlīdzekļu parādnieku datu publiskošanu Uzturlīdzekļu garantijas fonda administrācijas mājaslapā neatbilst Satversmei, un Saeimai līdz 2017.gada februārim šī norma ir jāgroza.

Satversmes tiesa norāda, ka pašu parādnieku pamattiesību ierobežojums, publicējot viņu datus, ir atbilstošs Satversmei, taču norma nesamērīgi ierobežo parādnieku bērnu tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību.

Ko paredz norma par uzturlīdzekļu parādnieku datu publiskošanu un par ko tika ierosināta lieta?

Uzturlīdzekļu garantijas fonda likuma 5.1 pants paredz, ka Fonda administrācijas mājaslapā publisko ziņas par vecāku, kurš nepilda tiesas nolēmumā vai notariālajā aktā noteikto pienākumu maksāt uzturlīdzekļus savam bērnam vismaz minimālo uzturlīdzekļu apmērā. Publicēts tiek parādnieka vārds, uzvārds, personas koda otrā daļa un dzimšanas gads. Šie dati tiek publicēti tikai tad, ja:

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: ST spriedums mazina uzturlīdzekļu piedziņas efektivitāti

Dace Indāne Zvērināta advokāte advokātu birojā Tark Grunte Sutkiene LLM, sertificēta personas datu aizsardzības speciāliste Pieaicinātā persona Satversmes tiesas izskatītajā lietā Nr. 2015-18-01,22.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa 2016.gada 16.jūnijā atzina, ka norma par uzturlīdzekļu parādnieku datu publiskošanu Uzturlīdzekļu garantijas fonda administrācijas mājaslapā neatbilst Satversmei, un Saeimai līdz 2017.gada februārim šī norma ir jāgroza.

Satversmes tiesa norāda, ka pašu parādnieku pamattiesību ierobežojums, publicējot viņu datus, ir atbilstošs Satversmei, taču norma nesamērīgi ierobežo parādnieku bērnu tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību.

Ko paredz norma par uzturlīdzekļu parādnieku datu publiskošanu un par ko tika ierosināta lieta?

Uzturlīdzekļu garantijas fonda likuma 5.1 pants paredz, ka Fonda administrācijas mājaslapā publisko ziņas par vecāku, kurš nepilda tiesas nolēmumā vai notariālajā aktā noteikto pienākumu maksāt uzturlīdzekļus savam bērnam vismaz minimālo uzturlīdzekļu apmērā. Publicēts tiek parādnieka vārds, uzvārds, personas koda otrā daļa un dzimšanas gads. Šie dati tiek publicēti tikai tad, ja:

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Sen gaidītā iespēja, ko nedrīkst izniekot

Privātās vidusskolas "Patnis" dibinātāja, Neatkarīgās izglītības biedrības valdes priekšsēdētāja Zane Ozola,07.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vīrusa radīto ārkārtas situāciju var izmantot būtiskam izglītības kvalitātes lēcienam, tāpēc ir svarīgi apmainīties ar idejām un pieredzi, būt elastīgiem un pieņemt drosmīgus lēmumus.

Sarunās ar citiem pedagogiem no visas Latvijas, esmu nonākusi pie atziņas, ka šis brīdis ir izglītības nozares sen gaidītā iespēja, ko nedrīkst izniekot.

Ja seko vīrusa otrais vilnis

Sarunās ar biedrības pārstāvjiem, pedagogiem, skolu direktoriem ir izkristalizējušās bažas, ka politikas veidotāji pietiekami neizmanto situāciju, lai veidotu dialogu ar sabiedrību un ģenerētu jaunas idejas, bet gaida, kad vīruss beigsies, lai ietu vecajās sliedēs. To nedrīkstētu darīt.

Mēs varam prognozēt, kas mūs sagaida rudenī un ziemā, iespēja, ka vīrusa dēļ būs jāpaliek mājās, ir liela, bet nezinām, kad tas notiks. Tāpēc mācību gada robežu nojaukšana ļautu elastīgi plānot mācību gadu, piemēram, uzsākot mācības 1. augustā, bet attālināto mācību laiku rudenī kombinēt ar brīvlaikiem un atvaļinājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Sākas cīņa pret maksātnespējas administratoru mafiju

Sandris Točs, speciāli DB,23.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas deputāts Romāns Mežeckis ir vērsies ar iesniegumu KNAB, kurā lūdz pārbaudīt laikraksta «Dienas Bizness» 21. maija publikācijā «Maksātnespējas administratori plāno nolaupīt 400 miljonus» pausto informāciju par valsts institūciju pārstāvju rīcības prettiesiskumu

Tāpat viņš ir lūdzis noskaidrot, vai valsts amatpersonas ar savu darbību vai bezdarbību nav rīkojušās tādu ekonomisku grupu interesēs, kas ir ieinteresētas ABLV Bank novešanā līdz maksātnespējai. Savukārt Saeimas Budžeta komisija skata likumprojektu, kas skar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padomes ievēlēšanu, kuru premjers raksturoja kā «bīstamu un aizdomīgu». 12. Saeimas deputāts Romāns Mežeckis skaidro, kāpēc nolēmis vērsties pie KNAB.

Romāns Mežeckis

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Premjers Māris Kučinskis Rīta Panorāmā izteicās, ka «sliktākais, kas varētu būt, būtu ABLV Bank maksātnespējas ierosināšana citādā veidā». Premjers paziņoja, ka ir nolēmis vērsties pie koalīcijas partijām, prasot apturēt likuma izmaiņas, kas ļautu Saeimai lemt par visu FKTK padomes locekļu apstiprināšanu un atlaišanu, un piedāvātās izmaiņas viņam šķiet stipri «nesagatavotas un bīstamas». Iepriekš pirmdienas intervijā «Dienas Biznesam» bijušais tieslietu ministrs Guntars Grīnvalds tieši tās raksturoja kā spiediena instrumentu uz FKTK. Kā jūs vērtējat šo premjera soli?

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Saeima par 1,656 miljoniem latu tiks pie jaunām ēkām Jēkaba ielā

Zanda Zablovska,14.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība atbalstījusi VAS Latvijas Hipotēku un zemes banka piederošā īpašuma Rīgā, Jēkaba ielā 6/8, atsavināšanu valstij Saeimas Kancelejas personā.

Īpašumu veido zeme 659 kvadrātmetru platībā un divas ēkas. Pašlaik tas iznomāts Latvijas Nacionālajai bibliotēkai. Īpašuma vērtība noteikta 1,656 miljonu latu apmērā, un plānots, ka šie līdzekļi Saeimai tiks piešķirti 2012. gada budžeta grozījumos. Lai atsavinātu īpašumu, Saeimai, lemjot par grozījumiem šā gada valsts budžetā, būtu nepieciešams paredzēt likumprojektā Saeimas budžetā papildu apropriāciju izdevumiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem 1,656 miljonu latu apmērā nekustamā īpašuma iegādei no Hipotēku bankas, skaidro Finanšu ministrija.

DB jau rakstīja, ka jauna ēka Jēkaba ielā 6/8 Saeimai nepieciešama konferencēm un diskusijām, taču par ieguldījumu apmēru skaidrības vēl nav. Skaidrs gan ir tas, ka bez ieguldījumiem iztikt nevarēs - kapitāli ieguldījumi Hipotēku bankai piederošajā īpašumā pēdējos gados nav veikti, turklāt Latvijas prezidentūras Eiropas Savienībā (ES) dēļ Saeimai nepieciešamas mūsdienu prasībām tehniski atbilstošas telpas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Bērziņš: Jaunajai Saeimai nepieciešams atjaunot cilvēku uzticību demokrātiskām institūcijām

Jānis Rancāns,17.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzrunājot klātesošos deputātus pirmajā 11. Saeimas sēdē, Valsts prezidents Andris Bērziņš uzsvēra, ka pašlaik ir jauna un nebijusi situācija, kas prasa atbildīgu rīcību. Saeimai jāatceras, kas to ievēlēja, un nepieciešams atjaunot cilvēku uzticību demokrātiskām institūcijām.

Svarīgāk par sasniegto ir turpināt reformas un nodrošināt valsts izaugsmi – ja netiks turpinātas reformas, tad visam notikušajam nebūs nekādas nozīmes, norādīja A. Bērziņš.

Tāpat prezidents jaunajai Saeimai deva četrus uzdevumus. Pirmais – Saeimai ir atbildīgi jāizturas pret topošo budžetu, otrais – jāmācās no savām pieļautajām kļūdām, trešais – jāveic stabila darbība, kas vērsta uz valsts attīstību un labklājību, bet ceturtais – jāatīsta likumdošana, un nedrīkst pieļaut autoritārisma tendences. «Cilvēkiem jājūtas drošiem un vajadzīgiem savai valstij,» norādīja Valsts prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Prokurors: ģenerālprokurors neiebilda pret kratīšanu pie Šlesera

Madara Fridrihsone,26.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Prokurors Māris Leja noraida Saeimas Mandātu un iesniegumu komisijas priekšsēdētāja Vitālija Orlova (Saskaņas centrs) apgalvojumus, ka ģenerālprokurors Ēriks Kalnmeiers sākotnēji nav atbalstījis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs nodomu veikt kratīšanu Saeimas deputāta Aināra Šlesera (Par labu Latviju) dzīvesvietā.

«Katrs laikam saskata to, ko grib,» tā žurnālistiem pēc Saeimas Mandātu un iesniegumu komisijas sēdes, kurā deputāti neatbalstīja ģenerālprokurora Kalnmeiera lūgumu atļaut Saeimai veikt kratīšanu deputāta Šlesera dzīvesvietā, teica Leja.

Leja skaidro, ka, gatavojot Kalnmeiera vēstuli, kā paraugu izmantojis savulaik tapušo Ģenerālprokurora lūgumu Saeimai izdot kriminālvajāšanai 9. Saeimas Juri Boldānu un cenšoties saskaņot Kriminālprocesa likuma un Saeimas Kārtības ruļļa nosacījumus.

DB rīcībā esošās Kalnmeiera vēstules Saeimai liecina, ka pirmajā vēstulē bijis norādīts, ka:«Ģenerālprokuratūrai nav pamata iesniegt iesniegumu par piekrišanu kratīšanas izdarīšanai pie Saeimas locekļa.» Pēc Lejas teiktā, ar to nekādā gadījumā nav bijis domāts rakstīt, ka Ģenerālprokuratūra apšauba kratīšanas nepieciešamību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Lai paātrinātu būvniecības procesu, atbalsta grozījumus Būvniecības likumā

Žanete Hāka,19.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija atbalstīja grozījumus Būvniecības likumā, kas paredz apjomīgas izmaiņas pašreizējā regulējumā ar mērķi būtiski paātrināt būvniecības procesu un mazināt administratīvo slogu būvniekiem.

Kā informēja Saeimas Preses dienests, jaunā likuma redakcija nosaka un precizē būvniecības ieceres, projektēšanas, būvniecības atbildības, kontroles, būvspeciālistu sertificēšanas un būvatļauju izsniegšanas kārtību, būvkomersantu klasifikāciju un valsts pārvaldes institūciju kompetenci būvniecības jomā, informē Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Jānis Ozoliņš.

«Izstrādātās izmaiņas pēc būtības ir pavisam jauns būvniecības regulējums, kas būtiski uzlabos un efektivizēs būvniecības procesu. Būvniecības nozare ir viena no nozīmīgākajām valsts tautsaimniecībā un viens no uzņēmējdarbības atbalsta instrumentiem, tāpēc šī likuma pieņemšana veicinās arī valsts ekonomikas izaugsmi, kā arī investoru piesaisti,» uzsver J.Ozoliņš, piebilstot, ka izmaiņas arī paaugstinās Latvijas starptautisko konkurētspēju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav pārliecības, vai lēmums par iedzīvotāju ienākuma nodokļa palielināšanu bija pareizs. Tā intervijā atzīst finanšu ministrs Einars Repše (JL) — politiķis, kura ietekmi uz Latvijā notiekošajiem ekonomiskajiem procesiem 2009. gadā Dienas biznesa lasītāji novērtējuši kā vienu no lielākajām.

Kāds, jūsuprāt, ir bijis aizejošais gads?

Smags! Dievs dod katrai tautai pārciest 18 % kopprodukta kritumu - tas ir dramatiski. Protams, kritums bija no tā saucamā burbuļa, nevis reālas ekonomikas, kas pastāvēja iepriekšējos gados un bija smagi uzpūsta. Līdz ar to ražojošā ekonomika nemaz tik daudz nav kritusi. Tomēr kopumā ekonomikas kritums par 18 %, ziniet, ir neikdienišķa parādība, kas gadās labi ja pāris reizes gadsimtā. Jāteic arī, ka nav daudz tautu, kas šādas neveiksmes būtu sekmīgāk pārcietušas. Šobrīd par Latviju starptautiskajā finanšu presē jau sāk runāt nevis kā par krīzes skartu nelaimi, kā tas bija vēl pirms pāris mēnešiem, bet gan kā, iespējams, paraugu citām ES valstīm, tostarp Grieķijai. Tas ir svarīgi, jo līdz ar uzticību atgriežas arī iespējas, tostarp aizņemties naudu biznesa attīstībai. Ne tikai valsts, bet arī privātā biznesa iespējas aizņemties ir saistītas ar mūsu starptautisko reputāciju. Un patlaban šī reputācija piedzīvo ļoti jūtamu pagriezienu no negatīvā uz pozitīvo.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Rubenis: Pret Moneyval rekomendācijām ir jāizturas ļoti nopietni

LETA,22.10.2018

It īpaši pirmajā gadā pēc padziļinātās uzraudzības režīma noteikšanas ļoti nopietni ir jāizturas pret Moneyval rekomendācijām, uzskata «Swedbank» valdes priekšsēdētājs Reinis Rubenis.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pret Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komitejas «Moneyval» rekomendācijām ir jāizturas ļoti nopietni, intervijā aģentūrai LETA sacīja «Swedbank» valdes priekšsēdētājs Reinis Rubenis.

«Moneyval novērtējums Latvijai, kurš divās jomās bija neapmierinošs un astoņās viduvējs, ir ļoti nopietns signāls. Padziļinātais uzraudzības režīms, kurš tagad ir iedarbināts, ir jāņem ļoti nopietni. Mēs tam rūpīgi sekojam līdzi un ceram uz ļoti izlēmīgu rīcību valsts pusē, lai pie visām norādītajām jomām tiktu nopietni strādāts un par progresu notiktu komunikācija,» teica Rubenis.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka ir nepieciešama ļoti izlēmīga rīcība no valsts institūciju puses ne tik daudz uzraudzības, cik likumu piemērošanas jomā. «Es domāju, ka arī starptautiskās institūcijas pašlaik ļoti nopietni sekos līdzi tam, kā strādā Kontroles dienests, kā strādā prokuratūra, kā strādā tiesu sistēma, kādā veidā tiek ierosinātas lietas, kā tās tiek izskatītas, kādi sodi tiek piemēroti. Mērīs tieši praktisko rīcību,» pauda Rubenis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Ārvalstu investori nosauc labākos un sliktākos politikas veidotāju lēmumus pēdējo 5 gadu laikā

Db.lv,09.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) veidotajā jaunākajā Ārvalstu investīciju vides indeksa pētījumā investori tika aicināti nosaukt pēdējo piecu gadu vislabākos un vissliktākos politikas veidotāju lēmumus vai iniciatīvas, kas ietekmējuši Latvijas uzņēmējdarbības vidi.

Saskaņā ar ārvalstu investoru viedokli «vislabākie lēmumi» vai politikas iniciatīvas ir saistīti ar nodokļiem un nodokļu reformu, kā arī ar elektroenerģijas obligātās iepirkuma komponentes (OIK) situācijas risināšanu, informē FICIL.

Te gan jāuzsver, ka daļa investoru ir apmierināti ar to, ka šajos jautājumos ir redzama «kaut kāda kustība», nevis ar to, kā tie ir atrisināti. Turklāt attiecībā uz nodokļu sistēmu, liela daļa investoru uzsver, ka reformas sekas varēs novērtēt tikai vēlāk. Līdzīgi ārvalstu investori vērtē arī progresu attiecībā uz ēnu ekonomikas mazināšanu, tostarp uzsāktām darbībām nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un korupcijas jomā, ka arī progresu maksātnespējas administrācijas jomās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārvarot Covid-19 pandēmijas sekas un nestabilās ģeopolitiskās situācijas radīto ietekmi, Latvijai ir jākļūst par ekonomiski attīstītu, konkurētspējīgu un drošu valsti, ar modernu izglītības sistēmu, pieejamu veselības aprūpi ikvienam un kurā savu nākotni saskata ikviens Latvijas iedzīvotājs. Lai to īstenotu, pieci lielākie Ministru kabineta sociālie un sadarbības partneri.

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS), Latvijas Zinātņu akadēmija (LZA) un Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) 24.maijā parakstīja Vienošanās memorandu, kas paredz turpmāku rīcības koordinēšanu un vienotu pozīciju sarunās ar valsts pārvaldi noteikto mērķu sasniegšanai.

Memorandu organizāciju vārdā parakstīja Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības priekšsēdētājs Egils Baldzēns, Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis Gints Kaminskis, Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Ivars Kalviņš, Latvijas Darba devēju konfederācijas prezidents Andris Bite un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Aigars Rostovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Divu kungu kalpa sindroms Latvijas finanšu politikā

Dienas Bizness,18.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bieži vien ir dzirdēts, ka kaut kas valsts finanšu politikā ir vai – gluži pretēji – nav jādara tāpēc, ka starptautiskie aizdevēji tā liek. Starptautiskajam Valūtas fondam Latvija naudu ir atdevusi, tāpēc šīs institūcijas viedoklis vismaz formāli premjeram Valdim Dombrovskim un finanšu ministram Andrim Vilkam ir vienaldzīgs, bet Eiropas Komisija (EK) vēl paliek.

Un, redzot, kādi ir EK iebildumi pret pašreizējo Latvijas tā dēvētā veiksmes stāsta politiku, – ir jau tā, ka šī organizācija grib saviem parādniekiem diktēt darbības nosacījumus, taču neko nepieņemamu, visbiežāk, tā neprasa. Vēl jo vairāk – uz lielāko daļu no EK pēdējiem pārmetumiem jau iepriekš valdībai ir norādījis gan DB, gan uzņēmēji, gan dažādi eksperti.

Ir jāpiekrīt EK aizrādījumam, ka PVN palielināšana par vienu procentpunktu pērn bija nevietā – tā vietā bija nopietni jāstrādā ar darbaspēka nodokļiem. Tāpat taisnība, ka valdība muļļājas un nevēlas palielināt neapliekamo minimumu. To vajadzēja izdarīt, jau sākot ar šo gadu, tādējādi palielinot naudas daudzumu iedzīvotāju makos un arī iekšējo patēriņu. Vienkārši sakot, ļaujot labāk dzīvot gan iedzīvotājiem, gan ražotājiem un tirgotājiem, naudiņa nodokļu veidā vienalga nonāktu valsts budžetā un ieguvēji rezultātā būtu visi. Arī attiecībā uz pagājušā gada valsts budžeta grozījumiem, par kuriem pretenzijas izteikusi EK, pastāv zināmas bažas, ka tādā veidā veiktais naudas sadalījums faktiski bija mēģinājums atgriezties pie tā dēvētajiem treknajiem gadiem. Iespējams, var teikt, ka Latvija šādi beidzot demonstrē savu mugurkaulu, no vienas puses, apsolot aizdevējiem izdarīt visu, kā tie saka, bet, no otras puses, izdarot tā, kā pašiem gribas. Šādu taktiku, kā zināms, ir piekopušas vairākas Eiropas valstis, smīkņādamas par Latvijas centību, tai reāli pildot aizdevēju prasības. Un to, kāda taktika ir bijusi pareizāka – aizdevēju klausīšana vai rīkošanās pēc sava prāta –, acīmredzot rādīs laiks. Turklāt katrā konkrētajā valstī ir atšķirīga gan kopējā situācija, gan arī pieņemto lēmumu kvalitāte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdošā koalīcija ir vienojusies, ka līdz 2015. gadam referendumu iniciatoriem par saviem līdzekļiem parakstu vākšanas pirmajā posmā būs jāsavāc 50 tūkst. parakstu, bet pēc tam Centrālā vēlēšanu komisija (CVK) sāks otro parakstu vākšanas posmu, sacīja Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne (V).

Šādu vienošanos atzina arī nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un Brīvībai/LNNK (VL-TB/LNNK) Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Einārs Cilinskis. Viņš pirms koalīcijā panāktās vienošanās Saeimā iesniedza līdzīga veida priekšlikumu Valsts prezidenta Andra Bērziņa otrreizējai caurlūkošanai parlamentā nodotajiem grozījumiem likumā «Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu».

Deputāts rosinājis noteikt, ka līdz 2015. gadam pirmajā posmā būtu jāsavāc 30 tūkst. parakstu.

Gadījumā, ja Saeima atbalstīs koalīcijas panākto vienošanos, tas nozīmēs, ka pārejas periodā līdz 2015. gadam tautas nobalsošanas rosinātājiem būs jāsavāc 50 tūkst. parakstu, kuri būs jāiesniedz Centrālajā vēlēšanu komisijā (CVK).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pēc jaunās valdības apstiprināšanas LIAA un EM vienos ģimenes saites

Dienas Bizness,31.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Andra Ozola jau 11 gadus vadītā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) atrodas Ekonomikas ministrijas (EM) pakļautībā. Apstiprinot jauno valdību, pašreizējo ekonomikas ministru Vjačeslavu Dombrovski (RP) amatā nomainītu A. Ozola sieva Dana Reizniece-Ozola (ZZS), piektdien raksta laikraksts Diena.

Interešu konflikta riski pastāv, bet no tiem topošajai ekonomikas ministrei būs jāizvairās. Tāds ir galvenais secinājums, aptaujājot iesaistītās personas, kā arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) speciālistus. Likums šādā situācijā paredz īpašu uzmanību, tomēr pārkāpumu tajā neuzrāda.

Par iespējamo interešu konfliktu paklusām tika runāts vēl pirms D. Reizniece-Ozola tika oficiāli izvirzīta ministra krēslam. Lai izvairītos no neobjektivitātes riskiem, topošās un arī pašreizējās valdības vadītāja Laimdota Straujuma (Vienotība) pieļāva, ka lēmumus attiecībā uz LIAA vadītāju varētu pieņemt viņa. Šāda vienošanās bija viens no galvenajiem priekšnosacījumiem, lai D. Reizniecei-Ozolai atvēlētu šo posteni. Vēlāk gan neoficiāli izskanēja runas, ka pilnībā varētu tikt mainīta LIAA pakļautības iestāde, tomēr tās izrādījās tikai baumas.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Laiks iet, bet tikumi nemainās

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece,16.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā vietā, lai strādātu un risinātu aktuālos jautājumus bēgļu krīzes kontekstā, koalīcijas partijas spēlē vecās spēlītes vēlētāju acu aizmālēšanai. Tomēr ilgākā laika periodā tās atgriezīsies kā sāpīgs bumerangs

Laikā, kad visas Eiropas valstis šādā vai tādā veidā cenšas rast risinājumus bēgļu problēmai, Latvijas varas partijas kārtējo reizi ir uzsākušas tādu kā «Kas dārzā» spēli. Valdība esot nestabila, valstī esot konstitucionālā krīze, bēgļu jautājumā vienoties nevaram, tāpēc uz ES iekšlietu ministru tikšanos Briselē nebrauksim. Pēc šīs loģikas Latvijā ir permanenta konstitucionālā krīze, jo visas Saeimā esošās partijas pēdējo 25 gadu laikā vēl nekad nav bijušas kādā jautājumā pilnīgi vienās domās. Arī koalīcijā ar vairākām partijām kāds vienmēr domās citādi nekā pārējie. Kas attiecas uz valdības krišanu, tad te ir gluži kā matemātikā – no saskaitāmo kārtības summa nemainās. Var nomainīt ministru A pret ministru B, taču pie esošās izvēles tas neko sevišķi neietekmēs, bet pašreizējā politiskā kombinācija pie varas esošajiem ir pārāk ērta, lai tajā kaut ko mainītu. Droši vien kādam, kas pašlaik nav tiešā varas siles tuvumā, tīk doma par valdības krišanu, tāpēc šādas runas turpina virmot jau kopš tā brīža, kad šī valdība sāka darbu. Runas veicina arī premjeres Laimdotas Straujumas nogurušais skatiens, tomēr ne jau uz līdzjūtības izraisīšanu pašlaik būtu jākoncentrējas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zatlers nodod Saeimai otrreizējai caurlūkošanai likumu par budžetu un finanšu vadību

BNS,03.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts prezidents Valsts Zatlers piektdien nosūtīja Saeimai otrreizējai caurlūkošanai parlamentā pieņemtos grozījumus likumā par budžetu un finanšu vadību, kas bija nepieciešami, lai izpildītu Satversmes tiesas spriedumu saistībā ar konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga budžeta neatkarību, informē Valsts prezidenta kancelejas Preses dienests.

Zartlers lūdz Saeimu likuma caurlūkošanas procesā uzklausīt un izvērtēt Tieslietu padomes, kā arī citu iesaistīto institūciju viedokļus un priekšlikumus.

Preses dienestā norādīja – lai arī Satversmes tiesa deva likumdevējam sešu mēnešu termiņu normatīvā regulējuma trūkumu novēršanai, likumprojekta izskatīšana Saeimā notika tikai šogad maijā. Tādējādi Saeimai bija atvēlēts salīdzinoši maz laika likumprojekta saskaņošanai ar konstitucionālajām institūcijām un tiesībsargu, nesagaidot Tieslietu padomes viedokli.

Valsts prezidents saņēma Valsts kontroles, Augstākās tiesas un Tieslietu padomes iebildumus pret likuma saturu, kuros pausts, ka 26.maijā pieņemtais likums nenodrošina Satversmes tiesas sprieduma izpildi un vēl vairāk ierobežo konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījumu procesu. Šim viedoklim Valsts prezidenta kancelejas rīkotajā sanāksmē par iespējamu likuma caurlūkošanu pievienojās arī tiesībsargs un Satversmes tiesas pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

Uzņēmējs: Ir dīvaina sajūta, ka valdība var darīt, kā vien vēlas

Māris Ķirsons,09.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimai jāveic valdības sagatavotā 2016. gada valsts budžeta un to pavadošo likumprojektu revīzija; rezerves varot atrast gan valsts pārvaldes tēriņu samazināšanā, gan ieņēmumu palielināšanā

Tāds ir daudzu DB aptaujāto uzņēmēju viedoklis par parlamenta lomu, sākot skatīt nākamā gada valsts budžeta un ar to saistīto nodokļu likumu izmaiņu projektus. To, ka par vairākiem valdības piedāvātajiem «risinājumiem» valsts budžeta ieņēmumu palielināšanai varētu būt karsti strīdi, apliecināja arī vakardienas plenārsēde. Nebūt nav izslēgts, ka vairākos svarīgos jautājumos atbildīgajā komisijā tiks iesniegti diametrāli pretēji priekšlikumi, piemēram, attiecībā uz Latvijas jaunievedumu – solidaritātes nodokli. Tā kā valdība piedāvā paaugstināt arī akcīzes nodokli benzīnam un dīzeļdegvielai, nevar izslēgt, ka būs priekšlikumi par vēl lielāku akcīzes nodokļa piemērošanu. Jāatgādina, ka pavasarī Saeima noraidīja opozīcijas rosināto ideju par akcīzes nodokļa paaugstināšanu benzīnam, dīzeļdegvielai, bet tagad līdzīgu piedāvājumu iesniegusi valdošā koalīcija.

Komentāri

Pievienot komentāru