Likumdevēju domas nemaina nodokļu slogs uz biznesu pat pēriena līmenī; būtisks kritērijs Lietuvā un Igaunijā tomēr šķiet izpildvaras efektivitāte
Par nodokļu jautājumiem jeb faktiski jau par valsts budžetu Latvijas dienvidu kaimiņiem ir vērojamas līdzvērtīgas kolīzijas tām, kas risinās Rīgā. Vērtējot kopējo slogu, piemēram, visām Baltijas ekonomikām aktuālajai darbaspēka jomai, kā arī nodokļu iekasēšanas sekmīgumam vai nesekmīgumam, nākas gan secināt, ka sevišķi svarīga vispārējās ainas sastāvdaļa pilsoņu un biznesa acīs ir ne tikai nodokļu lielums, bet arī tas, kas ar tiem tālāk tiek darīts.
Pārsteidz birokrāti
Arī nodokļu eksperti nav izņēmums un pievienojas citu jomu uzņēmējiem, kad tiek vaicāti par salīdzinošo situāciju Baltijas valstīs, tomēr atšķirības, lai cik niansētas, iezīmē skaidru tendenci, kas, tai turpinoties, radītu uzņēmējdarbības vides atšķirību «šķēres». «Katrai Baltijas valstij ir savas nelielās priekšrocības un arī problēmas,» par uzņēmējdarbības vidi DB saka grāmatvedības uzņēmuma IMG Numeri partneris Ardo Ojasalu. Viņš gan ir ievērojis, ka igauņi, kas ir pieraduši uzņēmējdarbību veikt galvenokārt savā valstī, «bieži vien ir izbrīnīti par dažām Latvijas birokrātiskajām procedūrām». Lai gan viņa vērtējumā atšķirības pārsvarā nav nozīmīgas, minētais administratīvais jautājums (kas vienlaikus ir arī nodokļu pārvaldes jautājums) jau ir darvas piliens Latvijā, ko igauņi citā sakarā mēdz slavēt kā medus mucu.
Līdzība starp mūsu valstīm A. Ojasalu ieskatā turpinās arī nodokļu sfērā, kas Latvijā šķiet atšķirīga vien ārēji, tomēr kopējā pieeja ir tā pati. Tiesa gan, atšķirīgs ir iznākums, un Igaunijā valsts budžets jau atkal ir pozitīvajā teritorijā. Problēmu Igaunijas eksperta vērtējumā nav arī ar iekasēšanu, jo «Igaunijas iestādes ir vienas no efektīvākajām Eiropā». Spiediens uz to, ka beidzot reiz vajadzētu savilkt valsts budžeta galus, ir acīmredzams gan Latvijā, gan Lietuvā. Uz to DB norāda arī Baltijas juridiskā biroja Triniti Lietuvas biznesa attīstības direktors Julius Kalvaitis, sakot, ka vairāk nekā 90% no Lietuvas valsts un pašvaldību budžeta veido nodokļu ieņēmumi. Lielāko to daļu veido uzņēmumu ienākuma nodoklis, tam seko PVN, iedzīvotāju ienākuma nodoklis, sociālās iemaksas un ieņēmumi no akcīzes precēm.
Svarīga efektivitāte
Triniti eksperts uzskata, ka Lietuvas nodokļu sistēma ir nepievilcīgāka par Igaunijas sistēmu. Tam iemesls, viņaprāt, ir atšķirīgais nodokļu slogs un arī nodokļu likumdošanas visai biežā mainība, kas ir tradicionālais šīs jomas klupšanas akmens arī Latvijā. Nodokļu «draudzīguma» sadaļā Pasaules Bankas Doing Business indeksā Lietuvai šogad ir 44. vieta, bet Igaunijai – 28. Vislabākā UIN efektīvā likme Baltijā gan ir Latvijā. Reālo maksājamo nodokļu apjoms pret ienākumiem biznesam Latvijā ir 4,9%. Lietuvā tas ir 6,1%, bet Igaunijā – 8,4%. Kopējā nodokļu likme Latvijā pašlaik ir 35%, Lietuvā – 42,6% un Igaunijā – 49,3%. Arī darbaspēka nodokļi Igaunijā ir lielākie, bet, salīdzinot Latvijas ziemeļu un dienvidu kaimiņus, nekas no tā acīmredzot būtiski neietekmē igauņu nodokļu maksāšanas disciplīnu.
Plašāk lasiet rakstā Budžetus lāpa izmisīgi ceturtdienas, 3. septembra, laikrakstā Dienas Bizness (6.-7. lpp.)!